ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی دو طرح‌ آموزش و پرورش با موضوع دانش‌آموزان دختر

تهران (پانا) - شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های «آموزش سواد زندگی» و «آموزش مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر» مستند به زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی دو طرح‌ آموزش و پرورش با موضوع دانش‌آموزان دختر

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش، پیرو بخشنامه 22 خرداد ۹۸ با موضوع برنامه مدون اجرائی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه مستند به زیرنظام‌های سند تحول بنیادین، شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های آموزش سواد زندگی با رویکرد "خوب زیستن در مسیر زندگی مشترک" مطابق با برنامه آموزش مهارت‌های زندگی ویژه دانش‌آموزان دختر و همچنین طرح "آموزش مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر دانش‌آموزان با همسالان، خانواده، مدرسه، جامعه در راستای اجرای موافقت‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به همراه ابلاغ اعتبار جهت اجرا در سطح استان براساس برش تعیین‌شده ابلاغ و ارسال شد.

در مقدمه این دو طرح آمده ازدواج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی نامبرده شده است. اما این تصمیم زمانی باید گرفته شود، که اطلاعات و دانسته‌ها و تجربه‌های لازم در این زمینه کسب شود. قبل از ازدواج اختیار و قدرت در تصمیم‌گیری بسیار است و می‌توان از تشکیل ساختارهای مشکل‌زا دوری کرد. اما پس از ازدواج، هنگامی‌که ساختارها شکل گرفت تنها می‌توان کارکردهای مشکل را کاهش داد و به‌ندرت می‌توان در ساختارها تغییر ایجاد کرد. آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان در موضوع ازدواج از تأکیدات ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی است، ضمن اینکه توانمندسازی دانش‌آموزان در کسب مهارت‌های لازم برای طرح‌ریزی مسیر زندگی مشترک و همچنین آموزش والدین و مربیان به‌عنوان تسهیل‌گران در این زمینه با توجه به تغییرات زمانی و مکانی نیز لازم است مورد توجه قرار داده شود.

از آنجائی که تمام کودکان و نوجوانان در دوره‌ مهمی از رشد خود در مدارس حضور دارند مدارس بهترین و مناسبت‌ترین مکان برای اجرای برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی به شمار می‌رود. از اهداف کیفی این طرح؛ کیفیت و ارتقای آگاهی و مهارت نوجوانان و جوانان در زمینه اهمیت ازدواج بهنگام و پایدار بر مبنای سبک زندگی اسلامی ایرانی، بهبود توانایی‌های روانی اجتماعی و مهارتی دانش‌آموزان دختر در حوزه شایستگی‌های موردنیاز برای ورود به زندگی مشترک (ازدواج)، پیشگیری از نابهنجاری‌های فردی جهت افزایش میزان رضایتمندی از زندگی مشترک، کاهش نرخ طلاق و آسیب‌های پس‌ از آن تقویت جایگاه خانواده در امر همسرگزینی برای فرزندان و مراعات شانیت آنان از سوی فرزندان مطرح‌شده است.

اهداف کمی این طرح‌ها، تربیت مربی به تعداد ۱۵ نفر در هر منطقه آموزشی کشور به میزان ۸ ساعت آموزش از طریق سامانه مدیریت، یادگیری با برگزاری کارگاه آموزشی به میزان ۸ ساعت ویژه دانش‌آموزان دختر به تعداد ۵۵۰۰ نفر، برگزاری کارگاه آموزشی به میزان ۴ ساعت ویژه اولیاء همان دانش‌آموزان دختر به تعداد ۵۵۰۰ نفر، برگزاری کارگاه آموزشی به میزان ۴ ساعت ویژه مربیان به تعداد 720 نفر است.

شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های «آموزش سواد زندگی» و «آموزش مهارت‌های گفت‌وگو و ارتباط مؤثر» در امور زنان وزارت آموزش‌ و پرورش تهیه‌ شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار