طرح مطالعاتی پایش اکولوژیک تالاب انزلی انجام شد

خبرگزاری پانا:مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از انجام طرح مطالعاتی پایش اکولوژیک تالاب انزلی خبر داد و گفت: در این طرح تمام پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی و سموم در تالاب انزلی به مدت 18 ماه نمونه‌برداری و آزمایش شد.

کد مطلب: ۹۳۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت درباره آخرین وضعیت پروژه احیای تالاب انزلی اظهار کرد: پنج پروژه مطالعاتی و شش پروژه عملیاتی برای احیای تالاب انزلی تعریف شد.

وی افزود: پنج پروژه مطالعاتی توسط محیط زیست استان صورت گرفت و پروژه‌های عملیاتی به جهاد کشاورزی برای اجرا سپرده شد.

*انجام طرح مطالعاتی پایش اکولوژیک تالاب انزلی/تجهیز 5 پاسگاه محیط‌بانی تالاب انزلی به دوربین‌های مداربسته

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به پروژه‌های مطالعاتی تالاب انزلی اذعان کرد: پایش اکولوژیک تالاب انزلی از جمله طرح مطالعاتی تالاب است که تمام پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی و سموم در تالاب انزلی به مدت 18 ماه نمونه‌برداری و آزمایش شد.

وی ادامه داد: از محل این پروژه یک ایستگاه پایش آنلاین در تالاب انزلی نصب شد که 9 پارامتر فیزیکی و شیمیایی تالاب انزلی را به صورت آنلاین روی اینترنت هر نیم ساعت اندازه‌گیری می‌کند و نمایش می‌دهد.

عبدوس از تجهیز تمام پنج پاسگاه محیط‌بانی تالاب انزلی به دوربین‌های مداربسته و دوربین‌های پایش فیزیکی خبر داد.

وی افزود: دومین پروژه مطالعاتی تالاب انزلی را بررسی امکان پرورش کپور ماهیان در «پن‌کالچر» تالاب انزلی عنوان کرد و افزود: فاز نخست احداث سازه پن «پرورش ماهی در محیط باز» به اتمام رسیده و ماهی‌ریزی شده است.

*احداث 1600 متر مربع پن در تالاب غرب انزلی

این مسئول افزود: اکنون پن در تالاب غرب انزلی در مرحله مطالعه برای چگونگی جایگزینی روش پرورش ماهی در پن قرار دارد، اذعان کرد: پن به مساحت یک‌هزار و 600 متر مربع احداث شده و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب تالاب در محدوده اطراف به همراه گونه‌های پرورشی آن در حال انجام است.

وی سومین پروژه مطالعاتی تالاب انزلی را مولدسازی ماهیان بومی تالاب عنوان کرد و یادآور شد: این پروژه با مشارکت پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در بندر انزلی انجام شده و چند گونه ماهیان بومی تالاب انزلی مولد سازی شدند و همچنان ادامه دارد.

*انجام به‌روز رسانی طرح تالاب انزلی با مشارکت ژاپن

عبدوس، انجام به‌روز رسانی طرح جامع تالاب انزلی را با مشارکت آژانس همکاری‌های ژاپن بیان کرد و متذکر شد: در راستای این طرح، چهار دستورالعمل برای مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی شامل پایش، طبیعت‌گردی، توریسم و زون‌بندی انجام شده است.

وی پنجمین پروژه مطالعاتی را پرورش کپورماهیان و امکان‌سنجی پرورش ماهیان اقتصادی در اراضی حاشیه تالاب انزلی ذکر کرد که در قراردادی با پژوهشکده آبزیان‌پروری انجام شد.

*نصب 6 تله رسوب‌گیری در تالاب انزلی

مدیرکل محیط زیست گیلان درباره شش پروژه عملیاتی احیای تالاب انزلی تصریح کرد: این شش پروژه شامل چهار تله‌رسوب‌گیری در دهانه رودخانه‌های پیربازار، پسیخان، سیاه‌درویشان و شیله‌سر بود که غیر از پیربازار سه تله دیگر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه عملیات تله رسوب‌گیری پیربازار آغاز نشده است، خاطرنشان کرد: از آنجا که رودخانه‌های پیربازار و پسیخان در یک نقطه به هم می‌رسند تله رسوب‌گیری پسیخان در تله پیربازار گرفتار می‌شود.

عبدوس اذعان کرد: دو پروژه دیگر شامل لایروبی تالاب است که حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احداث و احیای آبراهه‌ها نیز بالغ بر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار