یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

دلیل گرایش کاربران به چالش‌های فضای مجازی چیست

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس درباره دلایل گرایش ایرانی‌ها به چالش‌های فضای مجازی توضیحاتی ارایه داد.

کد مطلب: ۹۳۰۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
دلیل گرایش  کاربران به چالش‌های فضای مجازی چیست

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای چالش‌هایی در فضای مجازی همچون باز کردن «در بطری آب» با پا یا چالش «پیری» از طریق نرم افزار «فیس اپ» از سوی گروه‌های گوناگون مردم در کشور اظهار کرد: «طبیعت انسان حکم می‌کند که گاهی از قالب‌های خود خارج شود و دست به تفنن بزند. تفننی که در چالش‌های فضای مجازی وجود دارد احساس لذت و شادی برای فرد ایجاد می‌کند و در چالش‌ها معمولا اقدام منحصر به فردی تعریف می‌شود تا توانایی یک فرد در آن چالش نشان داده شود.»

این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ادامه داد: «بنابراین یکی از اهداف دنبال کردن چالش‌های فضای مجازی، سنجش و ارزیابی توانایی فردی است و دغدغه‌ای در ذهن شکل می‌گیرد که آیا می‌توان آن چالش را انجام داد یا نه و آیا می‌توان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت؟»

وی گفت:« امروز در فضای مجازی دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن برای دستیابی به شهرت نشان می‌دهد که ما به سمت چیزهایی رفتیم که در جمع دوستان، دانشجویان، طرفداران و حامیان خود بیشتر دیده شویم و بیشتر مورد توجه قرار بگیریم. این دیده شدن مقبولیت و خوشحالی ایجاد می‌کند و سنگینی فضایی را که در آن قرار گرفته‌ایم می‌شکند.»

ایمانی درباره آگاهانه بودن یا ناآگاهانه بودن اجرای چالش‌ها از سوی کاربران فضای مجازی در ایران گفت: «خیلی از رفتارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم، آگاهانه نیست و وقتی رفتارمان را مرور می‌کنیم از آن رفتار متعجب می‌شویم. یکی از کارهایی که در بررسی شخصیت افراد کاری که روانشناسان انجام می‌دهند این است که از افراد فیلم می‌گیرند و فیلم را در موقعیت‌های مختلف به او نشان می‌دهند و می‌گویند تو اینگونه رفتار کردی و او باور نمی‌کند. بنابراین خیلی از اتفاقات ناآگاهانه رخ می‌دهد به این دلیل که موضوعات خاصی در زندگی وجود دارد که تمام تمرکز افراد بر روی آن است تا بتوانند موفق باشند و به این دلیل از بقیه موضوعاتی که در ناخودآگاه فرد وجود دارد، غافل هستند و این مساله باعث می‌شود که یکسری رفتارهای غیرارادی از ما سر بزند.»

این مدرس دانشگاه درباره چرایی اجرانشدن چالش‌هایی پرمحتواتر از سوی کاربران فضای مجازی گفت: «بخشی از این موضوع به دغدغه‌های افراد مربوط می‌شود و بخشی از آن به جذابیت چالش مربوط است. برخی از کارها مثل دوربین مخفی حتی اگر خلاف عرف هم باشد، به دلیل جذابیتی که دارد، مردم بیشتر رغبت می‌کنند که به سمت آن بروند. البته موضوعات دیگری وجود دارد که جدی، زمان‌بر و هزینه‌بر است و وقت و انرژی بیشتری نیاز دارد که افراد به تبع علاقمندی کمتری دارند که به سمت آن بروند چون کمتر دیده می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار