آخرین واکنش‌ها به توقیف نفتکش بریتانیا

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه بریتانیا، پس از نشست ویژه کابینه این کشور درباره توقیف نفتکش بریتانیایی از سوی ایران به خبرنگاران گفته است که اتفاقی که افتاده،  توافق‌های بین‌المللی را به طور جدی زیر سوال برده است.

کد مطلب: ۹۳۰۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آخرین واکنش‌ها به توقیف نفتکش بریتانیا

بنا بر گزارش دویچه وله، این نشست برای تبادل نظر و مشورت اعضای کابینه بریتانیا درباره واکنش به توقیف نفتکش "استنا ایمپرو"برگزار شد.

به گزارش رویترز، پارلمان این کشور قرار است روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) در جریان تدابیر و واکنش‌های احتمالی دولت قرار گیرد.

جرمی هانت در نخستین واکنش‌‌ها، ایران را به پیامدهای شدید تهدید کرد و در این حال افزود که گزینه نظامی مد نظر نیست.

هانت در توتیتر خود نوشته است که نفتکش مذکور در آب‌های دریای عمان بوده و توقیف آن نقض قوانین بین‌المللی است. او روز گذشته در حالی که وزارت امور خارجه بریتانیا کاردار ایران را احضار کرد با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، در تماس تلفنی گفت‌و‌گو کرذ.

هانت اعلام کرده که در صحبت تلفنی با ظریف، مراتب «سرخوردگی شدید» خود را ابراز کرده است: «شنبه گذشته وزیر خارجه ایران اطمینان داده بود که تنش‌ها کم شوند. اگر دنبال راه حل هستیم باید به جای حرف زدن عمل کنیم...»

بی بی سی درباه سخنان هانت بعد از این تماس تلفنی که عصر روز گذشته انجام شد، نوشته است هانت بعد از یک تماس تلفنی با همتای ایرانی‌اش گفته ایران در پی توقیف نفتکش خود در جبل الطارق، این موضوع را از دریچه «مقابله به مثل» می‌بیند.

هانت گفت: «این برداشت خیلی دور از واقعیت است.» او ایران را ترغیب کرد به آنچه او «اقدام غیرقانونی» در توقیف نفتکشی که با پرچم بریتانیا در خلیج فارس حرکت می‌کرد، خواند، خاتمه بدهد.

بی بی سی به نقل از دیلی تلگراف گزارش داده استکه جرمی هانت روز یکشنبه (۲۱ ژوئیه) مجموعه تحریم‌های دیپلماتیک و اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران اعلام خواهد کرد که می‌تواند شامل توقیف احتمالی اموال ایران در بریتانیا نیز باشد.

این روزنامه همچنین گزارش داد که ممکن است لندن اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد را هم به اعمال تحریم‌هایی علیه ایران تشویق بکند که در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) لغو شده بودند.

مقامات بریتانیایی هنوز به این خبر واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

به گزارش فارس از رویترز، دولت انگلیس همچنین در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، ضمن مطرح کردن اتهامات بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد نیروهای ایرانی در آب‌های دریای عمان نفتکش آنها را توقیف کرده‌اند نه خلیج فارس.

لندن در این نامه شکایت به شورای امنیت، بدون پذیرفتن قصور در نحوه کشتی‌رانی در آب‌های سرزمینی ایران ادعا کرد که هیچ مدرکی از برخورد این نفتکش با کشتی صیادی ایران وجود ندارد و اقدام ایرانی‌ها در توقیف آن غیرقانونی است.

بریتانیا با بیان اینکه تهدید ناوبری در گذرگاه‌های بین‌المللی غیرقابل قبول است، در ادامه این نامه نوشت: «این تهدید، یک تنش‌زایی بزرگ است و تنش‌هایی کنونی با ایران بسیار نگران‌کننده است».

از طرف دیگر، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام ایران در توقیف یک نفتکش بریتانیایی را محکوم کرده است. ناتو در بیانیه خود اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران را نقض آزادی کشتیرانی بین‌المللی خوانده و از تلاش دیپلماتیک بریتانیا برای حل این بحران حمایت کرده است.

روز گذشته اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای «نگرانی عمیق» خود را نسبت به پیامدهای توقیف کشتی سوئدی سنترا ایمپرو ابراز کرد.

در بیانیه دفتر امور خارجی اتحادیه اروپا که ۲۸ کشور عضو اتحادیه را نمایندگی می‌کند آمده است که توقیف دو کشتی در آب‌های خلیج فارس می‌تواند باعث بروز تشنج بیشتر در منطقه شود و مسیر تلاش‌های همه‌جانبه برای «حل تنش‌های کنونی» را ببندد.

اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در کاراکاس به سر می‌برد، روز گذشته در توئیتی نوشت: «برخلاف دزدی دریایی در جبل الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای مقررات دریانوردی بوده است. بریتانیا باید از همکاری با آمریکا در تروریسم اقتصادی دست بردارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار