رویترز: فرانسه، ایتالیا و دانمارک از طرح بریتانیا برای امنیت تنگه هرمز حمایت کردند

تهران (پانا)‌ - رویترز به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرده است که فرانسه، ایتالیا و دانمارک حمایت اولیه خود را از طرح بریتانیا برای مأموریت دریایی به رهبری اروپا برای اطمینان از امنیت کشتی‌ها در تنگه هرمز بعد از توقیف تانکر بریتانیایی از سوی ایران در منطقه اعلام کردند.

کد مطلب: ۹۴۱۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
رویترز: فرانسه، ایتالیا و دانمارک از طرح بریتانیا برای امنیت تنگه هرمز حمایت کردند

بریتانیا طرح پیشنهاد خود را در نشست بروکسل مطرح کرده است و هم‌پیمانان اروپایی حمایت محتاطانه‌ای داشته‌اند‌.

این طرح پیشتر از سوی ناتو مطرح شده بوداما به گفته یکی از منابع آگاه طرح آن از سوی بریتانیا باعث می‌شود که اروپایی‌ها راحت‌تر باشند.

او ادامه داد: «موضوع آزادی کشتیرانی از مسأله کمپین فشار آمریکا علیه ایران جداست.»

به گزارش پانا، سپاه جمعه گذشته به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران یک نفتکش تحت پرچم انگلیس را در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف کرد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک جبل طارق در حال گذر بود حمله کردند و آن را توقیف کردند.

رویترز مدعی شده است که اسپانیا، سوئد، لهستان و آلمان نیز علاقه خود را به ایده انگلیس نشان دادند. یک دیپلمات ارشد اروپایی همچنین اظهار کرد که این ماموریت برای محافظت از مسیر تردد نفت در خاورمیانه با فرماندهی مشترک فرانسه و انگلیس است.

منابع رویترز می‌گویند که اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور مستقیم در این ائتلاف شرکت نخواهند داشت؛ این ائتلاف می‌تواند شامل نیروهای دریایی و هوایی باشد.

یک منبع مطلع گفت که نیروی ائتلافی یادشده احتمالا تحت فرماندهی مشترک بریتانیا و فرانسه فعالیت خواهد کرد. در صورت اعلام شدن رسمی این طرح از سوی دولت‌های اروپایی، پارلمان کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف باید این ماموریت را تایید کنند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه با محکوم کردن این طرح هشدار داده بود که حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس باعث ناامنی این منطقه خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم روز سه‌شنبه در پیامی در توئیتر ضمن تبریک انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا نوشت: «ایران دنبال رویارویی نیست. اما ما ۱۵۰۰ مایل خط ساحلی در خلیج فارس داریم. اینها آب‌های ماست و ما از آنها محافظت می‌کنیم.»

به گزارش بی‌بی‌سی، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه در پارلمان گفت بریتانیا برای تامین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس باید حضور خود را افزایش دهد. او گفت: «ما دنبال این هستیم که یک نیروی حفاظتی به رهبری کشورهای اروپایی تشکیل دهیم برای تردد امن کشتی‌های باری و خدمه آنها در این منطقه حیاتی. ما درصددیم هر چه سریعتر این نیرو را تشکیل دهیم.»

بی‌بی‌سی دریافته است که وزیر امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه در تماس‌های تلفنی با وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان حمایت آنها از این ابتکار عمل را جلب کرده بود.

جرمی هانت روز دوشنبه همچنین گفت با کشورهای متعددی از جمله عمان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و فرانسه گفت‌وگو کرده و همچنین منتظر پیشنهاد تازه آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی است.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که درجه هشدار را برای کشتی‌هایی که به آب‌های ایران و به خصوص تنگه هرمز سفر می‌کنند، به درجه سه افزایش داده است. او از تمام کشتی‌های بریتانیایی که به منطقه سفر می‌کنند خواسته دولت و بریتانیا را مطلع کنند، تا حد امکان به صورت گروهی در منطقه تردد کند و در صورت امکان پرچم خود را تغییر دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار