حسام الدین سراج: به دنبال حقیقت موسیقی هستم نه کسب درآمد

هوشنگ کامکار: منتقدانی نداریم که از یک هنرمند خوب و جوان حمایت کنند

تهران(پانا)- خواننده موسیقی سنتی ایرانی می‌گوید دو سال طول کشید تا مجوز انتشار آلبوم «چشم بی خواب» را بگیرد و هدف اصلی او تنها ساخت موسیقی حقیقی بوده نه کسب درآمد.

کد مطلب: ۹۳۰۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
حسام الدین سراج: به دنبال حقیقت موسیقی هستم نه کسب درآمد

آیین رونمایی آلبوم موسیقی «چشم بی خواب» کاری از گروه موسیقی سور به آهنگ سازی مجید مولانیا و آوازخوانی حسام الدین سراج عصر جمعه 28 تیر 98 با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه از هوشنگ کامکار موسیقی‌دان درباره ساخت موسیقی خوب در وضع کنونی ایران گفت: از آنجایی که سنم از ۷۰ گذشته نمی‌توانم بداهه صحبت کنم به همین دلیل از روی کاغذ می‌خوانم. برای من جالب است که در شرایط تاسف انگیز موسیقی ایران چنین کاری تولید شده است. زمانی که از من می‌خواهند درباره موسیقی ایران صحبت کنم واقعا ناراحت می‌شوم. هیچ جایی نیست که از موسیقی خوب حمایت کند. رسانه‌ها به خصوص تلویزیون هم در این چند سال موسیقی خوب به مردم نشان ندادند.

کامکار ادامه داد: حتی منتقدهای خوب موسیقی هم نداریم. در رسانه‌ها نیز نقد خوبی ندیده‌ام، نمی‌گویم که نیست ولی من ندیده‌ام. بیشتر گزارش کنسرت است؛ مثلا در گزارش گفته شده تار زدند یا ساز عوض شد که این کار خاصی نیست. درواقع منتقدانی نداریم که از یک هنرمند خوب و جوان حمایت کنند و او را معرفی کنند.

این آهنگساز همچنین درباره قطعات مختلف این آلبوم گفت: در باند اول این آلبوم، چند صدایی با ویژگی‌های موسیقی ایرانی شنیده می‌شود و دارای فرم ادواری است. همچنین در باند دوم که روی شعر حافظ خوانده شده به آواز خوانی توجه شده است و سنتور نواز بسیار زیبا، با تکنیک، با شیوه معاصر و دارای هویت ملی کار زیبایی را ارائه داده است. در باند سوم که روی شعر مولاناست تا به حال قطعه موسیقیایی به این صورت نشنیده‌ام. ریتم‌های پیچیده دارد و همچنین در قسمت آواز ریتم هفت ضربی خواهد داشت.

وی افزود: باند چهارم که «چشم بی خواب» نام دارد و شعری از حافظ است، سازها به ترتیب به صورت ریتمیک زیر صدای خواننده وارد می‌شوند و مدل آن هم معاصر و هم سنتی است. منتهی این قطعه برای من این نکته را داشت که چرا کوتاه است و اسم سی‌دی را نیز به نام آن گذاشته‌اند. باند پنجم نیز شعر حافظ است و بسیار زیباست. روی کار ارکستر ساعت‌ها و روزها فکر شده و نقش ارکستر بسیار نمایان است. هر کدام از سازها رنگ خود را به خوبی ارائه می‌دهند.


کامکار ادامه داد: در باند شش تکنوازی کمانچه آلتو را گوش دادم مقداری هم گریه کردم چون به یاد پدرم افتادم و بسیار بسیار ملودی‌های زیبا دارد. باند هفت که شعر آقای ابتهاج است در اینجا ریتم ۱۰ ضربی شروع می‌شود و بسیار روی آن فکر شده و باز هم مطلب چند صدایی دارای هویت ملی است.

سپس سراج ضمن تشکر از اساتیدی مانند پشنگ کامکار که در حضور آن‌ها آموزش دیده و همچنین محمدرضا شجریان، گفت: افرادی که با آنها کار کردم با نشاط و قوی بودند. این کار دو سال منتظر مجوز بود و ارشاد در این زمان به ما آموزش صبر داد و از من آدم صبوری ساخت. زمانی که این کار را میکس می‌کردیم من مدام آن را در ماشین گوش می‌کردم. فرزند کوچکی دارم که به این اثر عادت کرده بود و آن را دوست داشت. تربیت گوش بچه‌ها برای انتخاب نوع موسیقی که انتخاب می‌کنند تاثیر دارد.

او ادامه داد: با استاد کامکار که تماس گرفتم به من گفتند که این اثر را پنج بار گوش کرده و دوست داشتند. این امر برای من خوشحال کننده بود. زمانی که فردی مانند آقای کامکار این اثر را دوست داشت واقعا باعث دلگرمی است و باعث می‌شود که ما باز هم به دنبال خلق چنین آثاری باشیم که به دنبال حقیقت موسیقی برویم نه کسب درآمد.

مجید مولانیا آهنگساز آلبوم «چشم بی خواب» نیز گفت: برایم افتخار است که آقای کامکار از این کار تعریف کرد و یکی از دلایل علاقه‌ام به موسیقی ایرانی گروه کامکارها بود. بله در این اثر ملودی‌های کردی وجود دارد چون من کرد هستم. همیشه دوست داشتم گروهم مانند گروه کامکارها و دستان، صلابت داشته باشد و خوشحالم که ۱۰ سال در کنار هم بوده‌ایم. برای ساخت این آلبوم مشکلات زیادی داشتیم ولی بچه‌ها تحمل کردند. امیدوارم تا عمر داریم کنار هم باشیم و مردم از این کار استقبال کنند. در کنار آقای سراج صبر و مردم‌داری را یاد گرفتم.

او در ادامه از اعضای گروه «سور» دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و آنها را معرفی کند.
سراج در پایان قطعاتی از این آلبوم جدید رابرای حاضران اجرا کرد.
جمشید صفرزاده با ساز سنتور، حمید قنبری و امین داوری با سازهای کوبه‌ای، علیرضا دریایی کمانچه، صابر سوری عود، فرنام اسکندری کمانچه آلتو و مجید مولانیا با ساز تار نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار