امانوئل تاوون، کارشناس سیاسی: بعید است ایران به مذاکرات جدید تن دهد

تهران (پانا) - استاد روابط بین المللی و کارشناس مسائل خاورمیانه امروز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: بعید است تهران در شرایط کنونی تن به مذاکرات جدید بدهد.

کد مطلب: ۹۲۹۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
امانوئل تاوون، کارشناس سیاسی: بعید است ایران به مذاکرات جدید تن دهد

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، "امانوئل تاوون" گفت: اوضاع در منطقه خاورمیانه پیچیده‌تر از آن شده است که بتوان آینده‌ای روشن برای آن پیش بینی کرد. از یک سو آمریکا تحریم‌های کمرشکنی را علیه ایران اعمال کرده است و از سویی دیگر خواستار مذاکره با ایران است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، من تردید دارم ایران چنین مذاکراتی را بپذیرد. بله ایران به دور زدن تحریم‌های مربوط به گاز طبیعی و نفت نیاز دارد، اما اینکه ایران بپذیرد بار دیگر در مورد توافق یا همان بخش‌هایی که شما به آن اشاره کردید شامل برنامه موشک بالستیکی و حمایت از شبه نظامیان شیعه در سراسر خاورمیانه بار دیگر مذاکره کند، بسیار بعید و حتی غیرممکن است.

تاوون افزود: این در واقع همان چیزی است که دولت دونالد ترامپ پیش از خروج از توافق آمریکا از برجام خواستار آن بود. برای رسیدن به چنین توافق جامعی ایرانی‌ها باید مسائلی را بپذیرند که تاکنون با آن مخالف بودند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بارها پیشنهاد کرده است که مسئله برنامه موشک بالستیکی ایران را هم به توافق جدید اضافه کند و ایرانی‌ها این پیشنهاد را رد کرده اند. اما آیا امروز چنین پیشنهادی را می‌پذیرند؟ من تردید دارم.

وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که هم اکنون ایران شطرنج و آمریکا پوکربازی می‌کند. من فکر می‌کنم این تصوری کاملاً درست است. ما امروزه نمی‌دانیم راهبرد دقیق برای دستیابی به توافق میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر امضاکنندگان توافقنامه سال ۲۰۱۵ برای گنجاندن برنامه موشک بالستیک و حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در توافق پیشین چیست اما هر چه که هست تا منافع ایران تأمین نشود پای میز مذاکره نمی‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار