مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه: آسیب‌های اجتماعی ابر چالش کشور است

پیشگیری رشد‌مدار که جامعه هدف آن زیر ۱۸ سال دارد، بر سه پایه خانواده‌محور، مدرسه‌محور و جامعه‌محور استوار است

تهران (پانا)‌- مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه بر آسیب‌شناسی نظام مراقبت اجتماعی (نماد) و ارائه یک الگوی خوب تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۲۹۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه: آسیب‌های اجتماعی ابر چالش کشور است

علی‌محمد زنگانه در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی توجیهی مدیران و مجریان طرح نماد که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: «ما با چالش بزرگی در کشور مواجه هستیم که اگر به آن بگوییم ابرچالش، اغراق نکرده‌ایم و آن آسیب‌های اجتماعی است. آنچه امروزه در آن قرار داریم از سیمای آمار جرایم و آسیب‌ها در کشور قابل احصاست. در دعاوی حقوقی اول کشور، دعاوی حوزه خانواده دیده می‌شود؛ موضوعاتی مانند مطالبه مهریه و طلاق توافقی و ... که در کشور حدود ۵۳۵ هزار پرونده در سال رسیدگی می‌شود. این آمار نشان می‌دهد خانواده در کشور با چالش‌هایی مواجه است که نقش خانواده در سبک زندگی ایرانی اسلامی اول است.»

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه افزود: «ضرب و جرح عمدی دومین اتهام در کشور است که ریشه در نبود تاب‌آوری دارد. بعد از این موضوع توهین، تهدید و تخریب است. یکی از چهار وظیفه ما به عنوان قوه قضاییه رسیدگی به این موضوعات است اما اقدام مناسب برای پیشگیری قبل از وقوع جرم و اقدام برای یک رفتار کنشی وظیفه پنجم ما خواهد بود.»

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه گفت: «براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید به این موضوع پرداخته شود. پیشگیری غیرکیفی دونوع است: پیشگیری موقعیتی و اجتماعی. در پیشگیری اجتماعی آمده است که اگر فرد درست تربیت شده باشد به دنبال تعدی به حقوق دیگران نیست اما پیشگیری موقعیتی یعنی اگر انگیزه مجرمانه وجود داشت موقعیت و فرصت ارتکاب جرم را از بین برد.»

زنگانه ادامه داد: «پیشگیری رشد‌مدار نیز پیشگیری است که جامعه هدف آن زیر ۱۸ سال دارد و بر سه پایه خانواده‌محور، مدرسه‌محور و جامعه‌محور استوار است. اگر به دنبال کاهش آسیب‌ها و هم‌افزایی با دستگاه‌ها هستیم باید به سمت پیشگیری رشدمدار برویم. این پیشگیری چند ساحت دارد که پس از بررسی آن در کارگروه‌ها از سوی متخصصان، پیشگیری مدرسه‌محور مهم شمرده شد که باید مدنظر قرار بگیرد.»

او افزود: «برای اجرای پیشگیری رشدمدار مدرسه‌محور مدل علمی از سوی دانشگاه تهران به ما ارائه و در حضور وزیر آموزش و پرورش وقت، دکتر فانی و دبیرکل شورای عالی، دکتر نویدادهم مورد بررسی و بحث قرار گرفت و بعد از یک سال این مدل چکش‌کاری علمی و اجرایی شد. یکی از استان‌هایی که مجری این طرح بود به عنوان پایلوت کشوری برای اجرای این طرح انتخاب شد. پایلوت جامعه نماد برای ۲۶ هزار دانش‌آموز در کل مدارس نظرآباد اجرا شد.»

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه ادامه داد: «اکنون وارد پایلوت جامعه ۳۵ گانه در ۳۱ استان کشور که در تهران مشتمل بر ۴ منطقه است، شده‌ایم تا با کمک شما وارد فاز تعمیم مرحله اول می‌شویم که ۲۰ هزار مدرسه است. بعد از این موضوع در فاز تعمیم دو، تمام مدارس کشور تا پایان برنامه ششم توسعه قرار دارند. سازمان برنامه بودجه نیز هر یک از این مراحل را تامین منابع می‌کند. در طرح ملی نماد که نظام مراقبت اجتماعی است با شرایطی که شما همکاران به وجود می‌آورید این نظام در کشور شکل می‌گیرد.»

زنگانه گفت: «باید آسیب‌شناسی نظام مراقبت اجتماعی نماد بعد از چهار سال صورت گیرد زیرا ما به دنبال این هستیم یک مدل خوب ارائه دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار