در اختتامیه کنگره پرسش مهر

سیدجواد حسینی: تلاش داریم نظام جامع فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را سال آینده اجرا کنیم

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش مهارت‌های پرسشگری و انتقادگری، زندگی و تفکر خلاق را از جمله سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که برنامه درسی براساس این مولفه ها تغییر می کند.

کد مطلب: ۹۲۹۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: تلاش داریم نظام جامع فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را سال آینده اجرا کنیم

سیدجواد حسینی در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست‌جمهوری در سالن اجلاس سران گفت: «در نوزدهمین کنگره پرسش مهر یکی از کلیدی‌ترین اهداف تعلیم و تربیت از سوی دکتر روحانی به پرسش گذاشته شد که چهار بخش دارد؛ اول اینکه از دانش‌آموزان پرسیدند پارسال چه مهارت‌هایی را در تعلیم و تربیت آموختند، انتظارشان برای امسال چیست، دانش‌آموزان سپس باید بگویند کدام مربی بیشترین نقش را در تعلیم و تربیت مهارتی آنان داشت؟ و اینکه به نظرشان کدام مهارت بیشتر برای آینده زندگی‌شان مفید است؟»

او ادامه داد: «این پرسش با استقبال بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ دانش‌آموز و معلم روبه‌رو شد که در بخش‌های نمایشی، آوایی، هنرهای تجسمی و دستی، رسانه‌ها و فضای‌مجازی، ادبی و پژوهشی ۳ هزار اثر به مرحله کشوری رسید و ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان و همکاران برگزیده شدند.»

او درباره اهمیت این کنگره افزود: «می‌دانید در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ نظریه سرمایه انسانی ایجاد شد و بعد از ۵۰ سال مطالعات اندیشمندان پیرامون آموزش و پرورش به این نظریه منجر شد که معتقد است پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است. برخی کشورها میزان سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش از سایر کشورها بیشتر بوده است و مطالعات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله کشورها همراه با ۴.۵ برابر رفاه اجتماعی است.»

مهارت‌های فنی و حرفه‌ای سیاست جدی آموزش و پرورش است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در دهه ۷۰ به تعلیم و تربیت سه انتقاد اساسی وارد شد: اول این که تعلیم و تربیت باید خلاقیت، رویکرد انتقادی و پرسشگری را رشد دهد اما گویی آنگونه که باید عمل نکرده است، دوم این که باید از مسایل ذهنی و حافظه‌محوری به‌سمت مسایل کاربردی برود و سوم این که آموزش و پرورش مهم‌ترین محور تحقق عدالت اجتماعی و تحرک آموزشی باید باشد که گویی چنان شایسته و بایسته عمل نکرده است.»

حسینی گفت: «سوال دکتر روحانی این انتقادها را نشانه‌گیری کرده است که دانش‌آموزان پیرامون رفع آنان به موضوعات پاسخ دهند؛ یعنی مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فنی و کاربردی. دقیقا دو انتقاد که از دهه ۷۰ به بعد مطرح شد.»

او ادامه داد: «آموزش و پرورش امروز مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به‌عنوان سیاست جدی در دستور کار قرار داده است. چند سیاست عمده آموزش و پرورش نیز در حوزه مهارت‌های پرسشگری و انتقادگری، زندگی و تفکر خلاق و حل مساله دنبال می‌شود و قرار است برنامه درسی را بر اساس آن تغییر می‌دهیم فرایند یاددهی و یادگیری و ارتقای مدیریت آموزشگاهی را به‌سمت مهارت‌محوری می‌بریم.»

حسینی گفت: «برای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ۹۰۷ هزار دانش‌آموز متوسطه دوم یعنی ۳۴.۶درصد دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در بیش از ۲۰۰ رشته تحصیل می‌‌کنند و در برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۰، این تعداد ۵۰ درصد هدف‌گذاری شده است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «سیاست توسعه متوازن رشته‌های متوسطه به این منظور است. همچنین هدایت تحصیلی و تاسیس هرم شغلی، برگزاری مسابقات علمی و عملی در هنرستان‌‌های کاردانش برای تحقق این هدف خواهد بود. سه درس کار و فناوری در دوره ابتدایی، درس هنر در متوسطه اول و کارافرینی در متوسطه دوم با هدف فنی و حرفه‌ای گذاشته شده است.»

حسینی گفت: «سیاست دیگر ما مهارت‌هایی است که در قالب برنامه‌های درسی مکمل و فوق‌برنامه اجرا شود، در این زمینه ۴ برنامه در دستور کار داریم. طرح خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی با هدف تقویت روحیه‌ کار و آشنایی با حرَف یکی از این برنامه‌هاست و سال گذشته در رشته نظری در ۱۶ استان، ۳۵ هزار دانش‌‌آموز تحت‌ پوشش قرار گرفتند. در طرح ایران مهارت و آموزش‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان تا ۶۰ ساعت دوره‌های پودمانی می‌گذرانند و ۲۲۷ استاندارد در ۴ حوزه طراحی شده است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در سال تحصیلی 98-97 حدود ۲۲ درصد دانش‌آموزان تحت‌ پوشش این طرح قرار می‌گیرند. در طرح ملی نوجوان و جوانان خوارزمی در متوسطه اول بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ دانش‌آموز تحت‌پوشش هستند.»

تلاش داریم نظام جامع فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را سال آینده اجرا کنیم

حسینی بر پیگیری جدی طرح رویدادهای کارافرینی در حوزه ایده‌یابی، کارآفرینی، فروش محصول و بازارچه کسب و کار تاکید کرد و افزود: «در مدارس استعدادهای درخشان، سمپاد مهارتی را سیاست‌گذاری کردیم و تکنولوژی‌های برتر و میانی را در سطح ملی و بین‌المللی به‌ صورت رشته‌محل ضمیمه هنرستان‌ها اجرا می‌کنیم. از سال ۹۹ نیز در مدارس سمپاد رشته‌های شبکه، نرم‌افزار، کامپیوتر و گرافیک اجرا می‌شوند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «تلاش داریم که با تکمیل و کیفیت‌بخشی فعالیت‌ها، نظام جامع فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را با افزایش ضریب تاثیرگذاری کیفی در آموزش و پرورش در سال آینده اجرا کنیم. هدف ما این است که دانش‌آموزان پس از فراغت از متوسطه دوم، حداقل یک مهارت را یاد گرفته باشند‌.»

سیدجواد حسینی گفت: «شورای‌ عالی آموزش تربیتی، فنی و مهارتی تشکیل شده است، امیدواریم با حمایت همه دستگاه‌ها و با آموزش‌های عملی، آموزش خلاقیت‌ها، مهارت‌های فردی، اجتماعی و عملیاتی‌، مسیر دانش‌آموزان را در کنار دانش‌آموزی به کنش‌آموزی تبدیل کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار