معاون مدیر امور طیور استان همدان خبر داد:

پرداخت وام بلاعوض به زنبورداران خسارت دیده در سیل اخیر

همدان (پانا) - معاون مدیر امور طیور استان همدان در نشست خبری زنبورداری با اشاره به پیگیری بیمه زنبورداران و کلونی ها، از عقد قرار داد با صندوق بیمه روستایی و عشایری جهت بیمه افراد زنبوردار و بیمه کلونی ها از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بانک کشاورزی خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۹۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت وام بلاعوض به زنبورداران خسارت دیده در سیل اخیر

علی اصغر خرازی با اشاره به آب و هوای مناسب استان همدان برای پرورش زنبور عسل، استان همدان را مکان مناسبی برای تولید عسل دانست که طبق سرشماری سالیانه که در ماه های مهر و آبان انجام می شود نشان داده شده در سال ٩٧، ٢ هزار و ١٦٦ نفر به شغل زنبور داری مشغول هستند و ٢٦٧ هزار کلونی زنبور عسل در استان موجود است.

خرازی با بیان این که ٢ هزار و ٨٥٠ تن عسل در سال تولید شده است، گفت: در مقایسه با سرشماری که در سال ٩٦ صورت گرفته، در سال ٩٧ تعداد بهره برداری ١٠ درصد، تعداد کلونی ٢٣ درصد و تولید عسل ٣٠ درصد افزایش داشته است که بیشترین تعداد کلونی سرشماری شده در استان متعلق به شهرستان نهاوند با ٧١ هزار کلونی زنبور عسل و تولید حدود ٨٢٠ تن عسل است.
معاون مدیر امور طیور استان همدان با بیان این که امسال نیز طبق روال سال های گذشته جشنواره عسل در استان همدان برگزار می شود، گفت: این جشنواره هر ساله به مناسبت شکر گزاری برداشت عسل با حضور مسئولین داخلی و خارجی، مراکز تحقیقاتی، افراد علمی و دانشگاهی و زنبورداران به صورت متمرکز برگزار می شود.
خرازی در ادامه اظهار کرد: استان همدان رتبه ١٤ کشوری را در تعداد زنبورداران دارد و در خصوص تعداد کلونی پرورش زنبورعسل نیز موفق به کسب رتبه یازدهم در کشور شده است و در تولید عسل نیز رتبه ٩ نهم در سطح کشور را از آن خود کرده است که این نشان دهنده تولید چشم گیر عسل در همدان است.
خرازی با اشاره به تولید چشم گیر عسل همدان در سطح کشور گفت: با توجه به این که سرانه تولید عسل در کشور هزار و ١٧ گرم است اما این آمار در استان همدان به هزار و ٢٣٦ گرم می رسد.
او ادامه داد: سرانه مصرف در کشور ٩٩٨ گرم است و سرانه مصرف در استان هزار و ١٧٠ گرم اعلام شده که نشان دهنده اهمیت جایگاه عسل در بین مردم همدان است.
خرازی با بیان این که زنبورداران استان دارای یک اتحادیه و ٦ تعاونی تحت پوشش هستند، از جمله فعالیت های این اتحادیه را تهیه شناسنامه زنبورداری و توزیع شکر بین زنبورداران عضو اتحادیه بیان کرد.
او در ادامه از توزیع حدود ٧٢٠ تن شکر سهمیه ای بین زنبورداران در ٥ مرحله و از ماه های بهمن و اسفند سال گذشته تا خرداد سال جاری خبر داد.
معاون مدیر امور طیور استان در خصوص بسته بندی عسل گفت: ٧ واحد دارای مجوز بسته بندی عسل در استان همدان به فعالیت و بسته بندی بهداشتی عسل مشغول هستند که حدود هزار و ٣٠ تن عسل را در سال بسته بندی می کنند.
خرازی با تأکید بر خواص دارویی عسل، عسل را یکی از ارزنده ترین هدایای طبیعت بیان کرد که در قرآن کریم از آن به عنوان شفای انسان یاد شده است.
او با بیان این که زنبوران برای تهیه ٤٠٠ گرم عسل، بیش از ٢ برابر محیط کره زمین را طی می کنند این مسئله را نشان دهنده اهمیت عسل و زنبورداری بیان کرد.
خرازی گفت: حدود هزاران سال است که از عسل به عنوان داروی شفا بخش خانگی استفاده می کنند و برخی از خواص عسل عبارتند از درمان ناراحتی معده، درمان ناباروری، چربی سوزی، جلوگیری از سرطان و پوکی استخوان، تقویت حافظه.
خرازی گفت: مرکز تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل الوند در روستای سنگستان همدان مشغول به فعالیت است که به تولید ملکه به روش تلقیح مصنوعی و با کنترل ١٠٠ درصد باروری ملکه به منظور اصلاح نژاد و انتقال فاکتورهای مثبت ژنتیکی به نسل های بعد می پردازد.
از جمله مزایای اصلاح نژاد ملکه عبارتند از:
١- مقاوم شدن کلونی ها در برابر بیماری های مختلف
٢- آرام بودن کلونی ها و نیش نزدن در حین بازدید از کندوها
٣- انتقال خصوصیت مثبت ژنتیک به نسل های آینده
٤- زمستان گذرانی قوی در رشد بهاره
٥- عدم تولید پر موم و افزایش تولید عسل
خرازی با بیان این که حدود ٣٨ زنبوردار جهت استفاده از تسهیلات زنبورداری معرفی شده اند، از اعطای این تسهیلات به مبلغ ١٣ میلیارد و ٤٢١ میلیون ریال جهت خرید کندو و دستگاه عمل آوری عسل و استراکتور و به منظور تجهیز واحدهای زنبورداری از ابتدای سال ٩٧ از صندوق توسعه ملی بخش رونق تولید به زنبورداران پرداخت شد.
او افزود: با توجه به این که پیگیری ها جهت کوچ واحد زنبور عسل انجام شده و هماهنگی های لازم با شهرستان های مبدأ و مقصد صورت گرفته است زنبورداران می توانند با مجوز کوچ به راحتی به کار خود ادامه دهند.
او از جمله فعالیت های صورت گرفته در حوزه زنبورداری را اجرای عملیات کد شناسه و پلاک گزاری کندوهای زنبور عسل به منظور تشخیص هویت و جلوگیری از سرقت کندوها و فراهم آوردن امکان آنالیز عسل زنبورداران توسط مجتمع آموزش شیمی تجزیه راک با همکاری بخش خصوصی و آزمایشگاه جهاد کشاورزی بیان کرد.
خرازی در پایان این نشست از پرداخت وام بلاعوض به زنبوردارانی که در سیل اخیر خسارت دیده اند خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه سجاد و ثبت نام در این سامانه از ٢٠٠ هزار تومان وام بلا عوض برای هر کندو و ٢٥٠ هزار تومان تسهیلات قرض الحسنه با سود ٤ درصد برای جبران خسارات وارد شده استفاده کنند.
حنانه فراهانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار