گزارش پانا

هنرجوی آذربایجان شرقی مقام اول سیزدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه کار دانش کشور را کسب کرد

اکرمی: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و کار دانش جزء اولویت های کشور است

تبریز (پانا) - در سیزدهمین جشنواره مهارت های هنری هنرستان های کاردانش کشور که به میزبانی استان قم برگزار شد، هنرجوی هنرستان امام خمینی (ره) سردرود ناحیه 3 تبریز موفق به کسب مقاوم اول این رقابت ها شد.

کد مطلب: ۹۲۹۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
هنرجوی آذربایجان شرقی مقام اول سیزدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه کار دانش کشور را کسب کرد

مهارت آموزی در زمینه رشته های هنری با هدف حفظ، احیا و اشاعه هنرهای ایرانی - اسلامی و افزایش پوشش تحصیلی دختران جزء اولویت های توسعه کیفی و کمی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است و هر ساله با برگزاری جشنواره مهارت های هنری هنرجویان هنرستان های کاردانش در پی اهداف عالیه است.

سیزدهمین جشنواره مهارت های هنری طبق روال سال های گذشته به عنوان یک برنامه مکمل با اهدافی نظیر سنجش و پایش مهارت های مکتسبه و ارتقاء سطح کیفی آموزش ها، شناسایی نخبگان مهارتی درگرایش مختلف هنری، ترویج و احیای هنرهای اصیل ایرانی-اسلامی، معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های هنرجویان هنرستانی، از بهمن ماه ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد.

هنرجویان هنرستان های کاردانش آذربایجان شرقی در 10 گرایش، پاپیه‌ماشه، هنر فرش پوشاک، طراحی عمومی، طراحی نقوش سنتی، طلا و جواهرسازی، گرافیک آرم، دوخت های محلی و تزئینی، گرافیک رایانه ای، عکاسی دیجیتال و معماری داخلی در سیزدهمین جشنواره مهارت های هنری شرکت کردند.

مرحله کشوری این دوره از جشنواره به میزبانی استان قم، در دهه کرامت و در جوار حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در تاریخ ۱۷ و ۱۸ تیرماه برگزار شد و "سلوا مهدی پور" هنرجوی هنرستان امام خمینی (ره) سردرود ناحیه 3 تبریز، در رشته معماری داخلی، رتبه اول کشور را از آن خود کرد و همین موضوع بهانه ای شد تا سراغ این هنر جوی موفق برویم.

پدرو مادرم موافق کاردانش نبودند

سلوا مهدی پور در گفت و گو با خبرنگار پانا می گوید: در پایه تحصیلی نهم با توجه به علاقه ای که به معماری داشتم این رشته را انتخاب کردم و البته پدر و مادرم در ابتدا کمی با این انتخاب من موافق نبودند ولی بعد ها نظرشان تغییر کرد.

این دانش آموز اضافه می کند: برخی از رشته های فنی و حرفه ا ی و کار دانش پرهزینه هستند و رشته معماری نیز جزء این رشته ها است.

مهدی پور در مورد وضعیت تجهیزات هنرستان خود نیز می گوید: مدرسه ما دوکارگاه دارد که در حد متوسط مجهز هستند.

شکل گیری ایده اولیه طرح معماری ایرانی- اسلامی با کمک مربی

وی می گوید: مربی ام خانم سعیدی پیشنهاد داد تا در سیزدهمین دوره جشنواره مهارت های هنری شرکت کنم و با راهنمایی ایشان، ایده اولیه برای شرکت در گرایش ایرانی - اسلامی را طراحی کردیم.

مقام اول جشنواره مهارت های هنری ادامه می دهد: مربی ام در طول این مسیر کمک زیادی کرده و در طراحی برخی نقوش که سخت بود از او راهنمایی گرفتم.

دوست دارم شرکت معماری راه اندازی کنم

مهدی پور در مورد برنامه خود برای آینده می گوید: دوست دارم بعد از تحصیلات آکادمیک، شرکت معماری را به همراه دوستان خود راه اندازی کنم تا علاوه بر خودم برای دیگران نیز اشتغالزایی کنم.

به مدت دو ماه برای آماده سازی طرح جهت شرکت در جشنواره کار کردیم

صبرا سعیدی فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه علوم تحقیقات تهران در مقطع ارشد که 9 سال سابقه تدریس در هنرستان را دارد نیز به خبرنگار پانا می گوید: به مدت دو ماه روی این طرح برای شرکت در سیزدهمین جشنواره مهارت های هنری کار کردیم و متاسفانه امکانات کافی و حتی محلی برای کار نیز نداشتیم.

وی ادامه می دهد: در ابتدای کار کسی سراغی از ما نمی گرفت و کار ما را جدی نمی گرفت و بعد از کسب رتبه از ما استقبال شد.

هزینه 500 هزار تومانی برای طراحی اکسیس ایرانی - اسلامی

سعیدی می افزاید: تمامی هزینه های طراحی را خودمان پرداخت کردیم و حتی می خواستیم از رنگ روغن به جای آبرنگ تیوپی استفاده کنیم ولی به دلیل هزینه بالا منصرف شدیم.

وی اضافه می کند: مقوای مورد استفاده در طول طراحی را چندبار به دلیل تغییر ترکیب بندی عوض کردیم و درمجموع 400 تا 500 هزار تومان هزینه کردیم.

تمامی دانش آموزانم توانایی و استعداد شرکت در جشنواره را دارند

این مدرس رشته معماری در خصوص نحوه انتخاب کردن سلوا مهدی پور برای شرکت در جشنواره بیان می کند: تمامی 10 دانش آموز رشته معماری هنرستان امام خمینی (ره) که برای آن ها تدریس می کنم استعداد و توانایی شرکت در جشنواره را داشتند برای این که ما در هنرستان به شکل گروهی کار می کنیم تا نکات قوت و ضعف شناسایی شوند.

سعیدی ادامه می دهد: چون، یک نفر باید انتخاب می شد و از طرفی هم والدین برای حضور در مرحله کشوری که خارج از استان است باید رضایت می دادند در نهایت، این عوامل سبب شد تا سلوا برای شرکت در جشنواره، انتخاب شود.

برخی رشته های فنی و کار دانش پرهزینه هستند

وی می گوید: برخی رشته های فنی و کار و دانش پرهزینه هستند لذا دانش آموزان در انتخاب رشته دقت کنند چون گاهی توانایی هزینه کردن را ندارند.

این مدرس رشته معماری ادامه می دهد: از مسئولین می خواهم تا دانش آموزان کاردانش را از نظر مالی حمایت کنند چون وقتی می بینم دانش آموز مستعدی به دلیل مشکل مالی نمی تواند رشته مورد نظر خود را ادامه دهد، ناراحت می شوم.

اعطای لوح تقدیر به اداره کل آموزش و پرورش استان

در پی درخشش هنرجویان استان در مرحله کشوری، لوح تقدیر سیزدهمین جشنواره مهارت های هنری که به اداره کل آموزش و پرورش استان اعطاء شده بود توسط معاون آموزش متوسطه استان این لوح به پاس زحمات اداره فنی و حرفه ای و کاردانش استان به فاضل محمدی رییس این اداره اعطاء شد.

تربیت دانش آموز نوآور و خلاق جزء اولویت های آموزش و پرورش است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان از این دانش آموز و مربی اش تجلیل می کند و می گوید: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و کاردانش جزء اولویت های کشور است و رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم نیز تاکید بر توسعه آموزش های فنی به ویژه کاردانش دارند.

عاشور اکرمی ادامه می دهد: تربیت دانش آموز نوآور و خلاق جزء اولویت های آموزش و پرورش است و برگزاری المپیادها و مسابقات مهارتی در سطح مدرسه ای، منطقه ای و استانی نیز برای تحقق همین امر است.

وی می افزاید: این دانش آموزان موفق می توانند، تجارب خود را به سایر دانش آموزان انتقال دهند تا آن ها نیز در انتخاب رشته و مسیر آینده خود دقت کنند تا دانش آموزان موفقی باشند.

جایگاه ممتاز رشته های فنی در مقابل رشته های نظری

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بیان می کند: به غیر از رشته های پزشکی، رشته های فنی و مهارتی در برابر سایر رشته های نظری جایگاه ممتازی دارند و سبب می شود تا مشکل اشتغال که نیاز اکنون کشور است، حل شود.

توجه به رشته های فنی و حل مشکل اشتغالزایی

اکرمی تصریح می کند: توجه به رشته های فنی، سیاست دولت و کلان کشور است و در اشتغالزایی مهم است و همه به این رشته ها اولویت می دهند تا مهارت های کسب شده تبدیل به کارآفرینی شود تا هم خود فرد بهره ببرد و هم برای دیگر افراد اشتغال ایجاد کند.

تحصیل 44224 هنرجو در شاخه های فنی و کار و دانش استان

اکرمی در حاشیه این دیدار و تجلیل به خبرنگار پانا می گوید: در سال تحصیلی 97-98 ، تعداد 44 هزار و 224 هنرجو در 264 هنرستان استان مشغول تحصیل بودند که از این تعداد 21 هزار و 642 هنرجو در شاخه کاردانش تحصیل می کردند.

وی می افزاید: در سال تحصیلی جاری، سه نوع مسابقات برای دانش آموزان شاخه کاردانش با عناوین سیزدهمین دوره جشنواره مهارت های هنری، هفدهمین مسابقات علمی کاربردی و اولین المپیاد ملی مهارت در حال برگزار ی هستند.

811 هنرجوی استان حایز شرایط برای شرکت در سیزدهمین دوره جشنواره مهارت های هنری

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ادامه می دهد: با توجه به این که دانش آموزان پایه یازدهم و دوازدهم می توانستند در سیزدهمین دوره جشنواره مهارت های هنری شرکت کنند بنابراین 811 دانش آموز حایز شرایط برای ارسال آثار بودندکه از 140 اثر رسیده به دبیرخانه استانی در 10 گرایش در نهایت بعد از ارزیابی و داوری از هر گرایش 2 اثر به مرحله کشوری راه یافت.

اکرمی می افزاید: مرحله کشوری پسران نیز با عنوان پنجه های آفتاب کارآمد در شهریور ماه امسال برگزار می شود.

وی بیان می کند: هنرجویان هنرستان های استان در 29 رشته هفدهمین مسابقات علمی کاربردی شرکت کردند که مرحله کشوری آن نیز در هرمزگان برگزار خواهد شد.

وی ادامه می دهد: اولین المپیاد ملی مهارت نیز در سه رشته در اواخر مرداد ماه در تهران برگزار می شود و برگزیدگان به عنوان تیم المپیاد مهارت به المپیاد جهانی که در روسیه برگزار می شود، اعزام خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار