در نشست هیات‌رئیسه مجامع اعضا و مربیان کشور

مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی: سازمان دانش‌آموزی نهاد آموزش رسمی نیست

تهران (پانا) - مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی مهم‌ترین هدف این سازمان را تقویت روحیه تعاون، نیکوکاری، نوع‌دوستی، ترغیب نظم و انضباط و احترام به قانون در جامعه دانست و تاکید کرد که این مفاهیم در کلاس درس به‌وجود نمی‌آید.

کد مطلب: ۹۲۸۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی: سازمان دانش‌آموزی نهاد آموزش رسمی نیست

علی‌نقی یزدان‌پناه در دومین روز از اولین نشست هیات‌رئیسه مجامع اعضا و مربیان کشور در سازمان دانش‌آموزی با طرح این سوال که ضرورت تشکیل سازمان دانش‌آموزی چیست، گفت: «اگر به این سوال بتوانیم جواب دهیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود. باید از خود بپرسیم چرا در کنار آموزش و پرورش و تشکل‌های دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی تاسیس شده است؟»

او ادامه داد: «سازمان دانش‌آموزی به نیازهایی که آموزش و پرورش رسمی کشور قادر به پاسخگویی آنان در قالب مدرسه و فضای کلاس نیست، پاسخ می‌دهد.»

یزدان‌پناه تاکید کرد: «سازمان دانش‌آموزی نهاد آموزش رسمی نیست؛ وجه غالب سازمان غیررسمی بودن آن است. این سازمان با کارکرد تربیتی از طریق روش‌های غیرمستقیم فعالیت می‌کند نه آموزش صرف.»

مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی با طرح این سوال که آموزش و پرورش بزرگ‌تر است یا سازمان دانش‌آموزی؟، افزود: «سند تحول بنیادین برای آموزش و پرورش کشور نوشته شده است که سازمان جزیی از آموزش و پرورش است. آیا باید کارکرد سازمان به شش ساحت پیش‌بینی شده در سند تحول پاسخ دهد یا سازمان باید برای بخشی از آنچه آموزش و پرورش در ساحت‌ها قادر نیست پوشش دهد، فعالیت کند.»

یزدان‌پناه با طرح این سوال که چرا در کشور مبنای توسعه را آموزش و پرورش نمی‌دانند گفت: «برای تغییر در کل حال جامعه تمرکز بر روی دوره ابتدایی و دبستان است زیرا دانش‌آموز در متوسطه شکل گرفته است و تغییر او مشکل است.»

مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی افزود: «با کمک سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رسمی کشور باید دانش‌آموز تمام‌ساحتی تحویل دهد که در پازل سند سازمان دانش‌آموزی در شش برنامه مشارکت دارد.»

یزدان‌پناه به اهداف سازمان دانش‌آموزی که در اساسنامه مطرح شده است اشاره کرد و افزود: «اگر قرار است دانش‌آموزی به‌وجود بیاید از معبر مربی است. همچنین اولویت سازمان دانش‌آموزی، دانش‌آموز است. زمینه‌سازی فضایل اخلاقی در تعلیم اسلامی، بسط مشارکت دانش‌آموزان در عرصه انقلاب و کشور، برنامه‌ریزی برای استفاده از اوقات فراغت، ایمان و خودباوری از اهداف مهم سازمان است.»

مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی در ادامه صحبت‌های خود شاه‌بیت اهداف این سازمان را تقویت روحیه تعاون، نیکوکاری، نوع‌دوستی، ترغیب نظم و انظباط و احترام به قانون در جامعه دانست که در کلاس درس به‌وجود نمی‌آید.

یزدان‌پناه ادامه داد: «ما پیمانکار تربیتی آموزش و پرورش هستیم که به نمایندگی از این وزارتخانه بار تربیت را به‌دوش می‌کشیم.»

مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی افزود: «ما در سازمان دانش‌آموزی ادب، نظم، احترام گذاشتن، مسئولیت‌پذیری، صبر و مدارا، کار گروهی و تیمی، نشاط و امید، باهم بودن و مشارکت‌جویی، تقسیم کار، گفت‌وگو کردن، نقد و نقدپذیری و خطرپذیری را به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم که در هیچ کتب درسی این موضوع دیده نمی‌شود.»

یزدان‌پناه به‌وجود ۵۷ هزار مربی اشاره کرد، مربیان و اعضای مجامع کشور را عصاره سازمان دانش‌آموزی دانست و گفت: «ما در سازمان به‌دنبال نشاط و توسعه امید در بین دانش‌آموزان هستیم و به داشته‌ها تکیه داریم و با هرنوع تغییر روبه جلو موافق هستیم.»

او در ادامه به چند پیشنهاد اشاره کرد و افزود: «تغییرات مبنای علمی داشته باشد و خروجی کارها مبنای تصمیم‌گیری‌ها شود. تاکید می‌کنم استمرار فعالیت‌های تشکیلاتی سازمان را با سایر نهادها متفاوت کرده است.»

مشاور سازمان دانش‌آموزی افزود: «تعالیم سازمان باید منجر به منش‌ها شود و برای رسیدن به ۱۲ منش سازمان باید تلاش کنیم. بذر توسعه در زمینه گفت‌وگو و تفاهم رشد می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار