خویشتنداری دیپلماتیک یا تغییرنظر کاخ سفید؛ آمریکا «فعلا» ظریف را تحریم نمی‌کند

تهران (پانا) - منابع دیپلماتیک در دولت ایالات متحده آمریکا خبر از صرف نظر واشنگتن از تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می‌دهند.

کد مطلب: ۹۲۸۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
خویشتنداری دیپلماتیک یا تغییرنظر کاخ سفید؛ آمریکا «فعلا» ظریف را تحریم نمی‌کند

سوم تیرماه بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در اقدامی کم‌سابقه در عالم سیاست و در راستای تداوم اقدامات ضد ایرانی خود، دفتر رهبری جمهوری اسلامی را تحریم و اعلام کرد که به زودی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را نیز تحریم خواهد کرد.

براساس گفته‌های مقامات کاخ سفید، این تحریم قرار بود در هفته جاری اعلام شود ولی بر اساس اظهارات محافل نزدیک به دولت آمریکا، این کشور قصد ندارد اکنون محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند.

خبر چشم‌پوشی کاخ سفید از تحریم ظریف از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده است. این خبرگزاری روز جمعه ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) با انتشار گزارشی از واشنگتن این خبر را به نقل از منابع آگاه رسانه‌ای کرده است.

در این گزارش آمده است که روشن نیست طرح تحریم محمدجواد ظریف در آن هنگام با چه انگیزه‌ای مطرح شده بود. این خبرگزاری همچنین مدعی شده که سیاست تجدید نظر در تحریم وزیر امور خارجه ایران را باید به نوعی اعلام آمادگی آمریکا برای پیشبرد گفت‌وگو و مذاکره با تهران تلقی کرد حال آنکه مقامات جمهوری اسلامی لغو تحریم‌های اقتصادی به ویژه تحریم‌های بانکی و نفتی را شرط هرگونه مذاکره اعلام کرده‌اند.

با این حال و در صورتی که واشنگتن به صورت کامل و نه موقتی از تحریم ظریف خودداری کرده باشد، با درنظرگیری این موضوع که هنگام رسانه‌ای شدن خبر تحریم ظریف، عمده مسئولان ایرانی از آن به عنوان «بستن باب گفت‌وگو بین تهران و واشنگتن» یاد کردند، می‌توان آن را نخستین گام در راستای بازگشت آمریکا از سیاست‌های خود علیه جمهوری اسلامی دانست.

در گزارش رویترز آمده است: «چشم‌پوشی از تحریم ظریف می‌تواند به‌مثابه نشانه‌ای برای باز بودن راه مذاکرات دیپلماتیک بر سر مناقشه با ایران درباره توافق هسته‌ای تلقی شود.»

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود تحریم دیپلمات‌های ارشد و به‌ویژه وزیر امور خارجه یک کشور را پدیده‌ای نامتعارف ارزیابی کرده است.

ظریف به آمریکا می‌رود

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز ۲۴ ژوئن اعلام کرده بود که دولت آمریکا محمدجواد ظریف را به‌زودی به لیست اشخاص تحریم‌شده از سوی این کشور اضافه خواهد کرد. اکنون یکی از مسئولان دولت آمریکا به خبرنگار رویترز گفته است که ما در این مورد «خویشتن‌داری پیشه کرده‌ایم.»

او همچنین گفته که تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کمکی برای حل مناقشه و کاهش تنش بین دو کشور نمی‌کند به همین دلیل مایک پمئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از تحریم همتای ایرانی خود صرف نظر کرده است.

تجدید نظر در سیاست تحریم ظریف از سوی ایالات متحده آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته بود. او در ادامه ادعاهای خود علیه تهران، این بار رهبران ایران را متهم کرد که از مدت‌ها پیش در خفا اقدام به غنی‌سازی اورانیوم و توافق هسته‌ای را نقض کرده‌اند.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد با تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، این کشور را برای مذاکره مجدد بر سر مناقشه هسته‌ای به پای میز مذاکره بکشاند و «توافقی جامع که برنامه موشکی ایرانی را نیز در برگیرد» به دست آورد حال آنکه مسئولان ایرانی صراحتا هرگونه مذاکره زیر فشار را رد کرده‌اند. کاظم غریب آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در همین زمینه گفته است که هیچ کشور عاقلی با کشوری به اسلحه روی سرش گذاشته، مذاکره نمی‌کند.

بدین ترتیب انتظار می‌رود که ظریف هفته آینده در نشستی که در سطح وزیران امور خارجه در سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، شرکت کند. این نشست درباره اهداف توسعه بلندمدت و معطوف بر مسائلی از جمله درگیری، قحطی، برابری جنسیتی و تغییرات آب‌وهوایی تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود.

آمریکا به همین منظور ملزم خواهد بود تا به وزیر امور خارجه ایران ویزا دهد و این موضوع براساس آنچه رویترز نوشته، نشانه دیگری است که واشنگتن فعلاً تحریم‌ها را به تعویق می‌اندازد.

مذاکره بدون پیش‌شرط

در همین زمینه، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه درباره ایران گفت که واشنگتن به دنبال حل‌وفصلی دیپلماتیک است و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را تکرار کرد که او مایل است «بدون پیش‌شرطی» با [مقامات] ایران دیدار کند.

او همچنین بیان کرد: «ما به دنبال راهکاری دیپلماتیک هستیم. از متحدانمان خواسته‌ایم از ایران بخواهند تا از وضع موجود تنش‌زدایی کند، برای متحدان و منافع آمریکا ایجاد مشکل و در منطقه ایجاد وحشت نکند.»

در همین زمینه، پایگاه خبری اردو پوینت که یورونیوز آن را منتشر کرده است، نیز گزارش داد: «مورگان اورتاگوس گفت که آمریکا مداخله ایران در عبور نفت‌کش انگلیسی را در تنگه هرمز محکوم می‌کند و با متحدانش همکاری خواهد کرد تا از اذیت‌های این چنینی جلوگیری کند.»

ابراز تمایل برای دستیابی به حل‌وفصلی دیپلماتیک برای تنش‌های موجود میان آمریکا و ایران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که اقدامات یک‌جانبه و ضد ایرانی آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای، بارها و بارها با انتقادات جدی مقامات ایرانی مواجه شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه همایش فرمانداران سراسر کشور در وزارت کشور درباره امکان مذاکره با آمریکا گفته بود: «ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم. تا اسفند ۹۶ آمریکا در جلسات کمیسیون مشترک ۱+۵ حضور می‌یافت و داخل مذاکرات بود، اما خودشان میز مذاکره را ترک کردند و الان برای فریب ادعای دروغ مطرح می‌کنند که آماده مذاکره هستند، ولی مذاکره با تروریسم جور در نمی‌آید. خودشان هم با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنند ما هم با کسانی که علیه مردم ایران به تروریسم اقتصادی دست زدند، مذاکره نمی‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار