ربیعی: ظریف را تحریم کنند، خودشان را از گفت‌وگو تحریم کرده‌اند

نمی‌خواهم بگویم همه تصمیمات دولت درست بوده اما همه تصمیمات از سر دلسوزی بوده است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت درباره برخورد اخیر مأموران پلیس با دختران می‌گوید که نوع واکنش ماموران قانون با موضوع قطعا قابل قبول نبوده و ما مطمئن هستیم رئیس شورای امنیت کشور (وزیر کشور) هم در این زمینه تذکر لازم را داده است.

کد مطلب: ۹۲۴۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی:   ظریف را تحریم کنند، خودشان را از  گفت‌وگو تحریم کرده‌اند

علی ربیعی در جریان نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با اشاره به سالروز شهادت بهشتی اظهارکرد: «ادب و دانش شهید بهشتی نمونه بود. ما در حزب جمهوری اسلامی مراودات اثرگذاری داشتیم. کسی به یاد ندارد شهید بهشتی با فریاد سخن بگوید. امروز نیازمند تکرار منش‌های شهید بهشتی هستیم.»

او ادامه داد: «شهید بهشتی به کارهای تشکیلاتی اعتقاد داشت؛ موردی که هم اکنون هم ما به آن نیاز داریم. تروریست کوری که در سازمان منافقین بود، ترور اندیشه بود که بهشتی را به شهادت رساند.»

او درباره مصوبات هیات دولت نیز گفت: «لغو روادید چین یکی از مواردی بود که در نشست امروز هیات دولت صورت گرفت و در راستای سهولت رفت و آمد بود. اصلاح ساختار بودجه نیز بررسی شد اما این اصلاحات فقط اصلاحات ردیف‌ها نیست بلکه اصلاح پارادایم ها نیز محسوب می‌شود.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «هیات دولت همچنین 50 میلیارد تومان برای مقابله با آفت ملخ‌ها اختصاص داد.»

ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخورد ماموران با دختران در تهرانپارس بیان کرد: «روحانی با وزیر کشور در این زمینه صحبت کرده است. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده ولی نوع واکنش ماموران قانون با موضوع قطعا قابل قبول نبوده و ما مطمین هستیم رئیس شورای امنیت کشور (وزیر کشور) هم در این زمینه تذکر لازم را داده است.»

سخنگوی دولت افزود: «روش‌هایی باید اتخاذ شود که هم افراد آگاه شوند و هم ماموران اقداماتی انجام دهند که خلاف شرع و قانون نباشد چون این مورد از جانب نظام قابل قبول نیست.‎»

ربیعی گفت: «در آینده نزدیک هم مصاحبه مطبوعاتی و هم نشست خبری رئیس‌جمهوری صورت برگزار می‌شود ولی بنا داریم در سال 98 این مورد را سامان دهیم.»

سخنگوی دولت درباره تحریم‌های آمریکا نیز گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی که نخست‌وزیر ژاپن در ایران بود و پیام‌هایی را آورده بود، در همان زمان پتروشیمی ایران را تحریم کرد و از سمت دیگر ادعای مذاکره کرد ولی مذاکره کننده را تحریم می‌کند و صاحب فتوای حرمت سلاح هسته‌ای را نیز تحریم کرده است. این اقدامات برای افکار عمومی روشن است و اجماعی را که آنها علیه ایران به دنبالش بودند،از بین می‌برد.»

سخنگوی دولت گفت: «موسسات و نهادهای مالی را می‌خواهند تحریم کنند. به نظرم مهمترین آنها پتروشیمی بوده که قبلا تحریم شده است و به نظر می‌رسد چیز جدیدی در این مسیر وجود ندارد و از جنبه اقتصادی و عملی چیز جدیدی به آنها اضافه نخواهد کرد ولی کار غیر متعارفی است.»

او تأکید کرد: «برای تحریم ظریف نیز علائم حاکی است که خیلی اقدامات آنها جدی نیست ولی اگر این کار را کنند، خودشان را از گفت‌وگو تحریم کرده‌اند. ارتباط ظریف با کری و ادعاهای آنان به علاوه روشنگری ظریف درباره چهره گروه «بی» (جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، بن سلمان ولیعهد عربستان) در این اقدامات به عقیده من تاثیرگذار بوده است.‎»

دستگاه پوز ارتباطی به زنگنه نداشت

ربیعی بیان کرد: «طی دو روز گذشته با کارشناسان اقتصادی و ضد جاسوسی وزارت اطلاعات درباره دستگاه‌های "پوز" ذکر شده در وزارت نفت صحبت کردم. نه فسادی در این دستگاه‌ها رخ می‌داده و نه ارتباطی به اقای زنگنه داشته و سنتی بوده که از ابتدا وجود داشته است.»

او ادامه داد: «خانمی بازداشت شده که کارمند شرکت‌های اروپایی بوده است. این شرکت‌ها معمولا با دستگاه‌های اجرایی که تماس می‌گیرند در کنار رقابت خود، جمع‌آوری اطلاعاتی هم انجام می‌دهند. برای من جالب است که یکی دو نماینده مجلس این موارد را بیان می‌کنند.»

ربیعی گفت: «این نوع بیان ژورنالیست اسلامی نیست و حتما با اخلاق و به ویژه اخلاق شهید بهشتی هم سازگار نیست. در این زمینه فرصت نیاز است تا وزارت اطلاعات و قوه قضاییه اقدامات خود را انجام دهند ولی با شواهدی که من دیدم، کارمندی بوده که اطلاعات صنعتی جمع‌آوری کرده است، البته در دولت نهم و دهم این موضوعات خیلی کم بیان شد.»

او ادامه داد: «پس از 7 سال فرآیندهای کار شده در ستاره خلیج فارس 42 درصد بود و در دولت یازدهم اتفاق بزرگی افتاد که ما به سمت افتتاح رفتیم. این زحمات زنگنه است که نمی‌توان بیانشان نکرد.‎»


سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت انجام صید برای زنان و اخبار منتشر شده در این زمینه، بیان کرد: «ما به هیچ عنوان تبعیضی راجع به کار زنان قائل نیستیم. با مدیران شیلات و جهاد کشاورزی صحبت کردم و این مورد را رد کردند. نمی‌دانم شاید اقدام سلیقه‌ای بوده ولی این یک روش نیست و شاید تا امروز هم رفع شده باشد.»

او افزود: «زنان ما در کشت زارها و کارخانجات کار می‌کنند. صید هم کار سنتی است که زنان از پیشتر انجام می‌دادند.‎»

دولت دخالتی در سانسور گاندو نداشته است

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شایعات منتشر شده مبنی بر سانسور سریال گاندو به خواست دولت در صداوسیما اظهار کرد: «من از همه افرادی که می‌توانستند تماس بگیرند و درخواست این اقدام را کنند سوال کردم ولی به کسی نرسیدم. به عنوان سخنگو اعلام می‌کنم هر چه سفارش شده تولید شود را پخش کنند.»

او افزود: «من خودم هم بخش‌هایی از سریال را دیدم. ولی به طور کلی چنین چیزی نبوده که دولت بگوید بخش‌هایی از سریال را پخش نکنند. اینقدر در صداوسیما چیزهای مختلفی علیه دولت پخش می‌شود که این پیش آنها دیگر چیزی نیست.»‎

ربیعی در پاسخ به این سوال که با ١٤ میلیارد دلار که در لایحه بودجه برای کالاهای اساسی دولت درنظرگرفته شده بود، چگونه هزینه شد، گفت: «١٠ میلیارد دلار برای کالای اساسی بوده، ٣ میلیارد هم برای دارو و یک میلیارد دلار هم لاستیک و کاغذ هزینه شده است.»

تا سال آینده از رشد اقتصادی منفی عبور می‌کنیم

او افزود: «رشد اقتصادی به سمت بالا در حرکت است. تا سال آینده از رشد اقتصادی منفی عبور می‌کنیم. دلیل کاهش تورم ماهانه هم ثبات نسبی نرخ ارز و سایر کالاها بوده است
با این حال تا پایان ١٣٩٨ بنا نداریم ارز ٤٢٠٠ تومانی را حذف کنیم.

او تصریح کرد: «نیازمند افزایش تاب‌آوری اجتماعی هستیم و تلاش روزانه دولت هم بر همین مبنا است. نمی‌خواهم بگویم همه تصمیمات دولت درست بوده اما همه تصمیمات از سر دلسوزی بوده است.»

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «رسانه‌ها باید بخش دیگر موضوعات را به مردم بگویند. ما با تحریم بی‌سابقه که برای انتقال پول نفت به کشور مشکل ایجاد کرده مواجه هستیم. در این بین اگر FATF را هم تصویب نکنیم بانک‌های ایرانی در خارج از کشور با مشکل بسیار جدی رو به رو می‌شوند.»‎

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر مجلس و دولت درباره افزایش حقوق‌ها بیان کرد: «اطلاع دارم که حقوق‌ها در سطح مصوب ابلاغ شده ولی برخی ممکن است خارج از کنترل نظارت یک یا دو ماه حقوقی دریافت کنند ولی نظارت آنها را کنترل خواهد کرد.»

او یادآور شد: «همواره باید نظارت‌ها صورت بگیرد. در دوران حضورم در وزارت رفاه برخی اضافه برداشت‌ها وجود داشت که به دادگاه ارسال می‌شد، این مورد هنوز هم هست و قطعا نظارت صورت خواهد گرفت.»‎

دولت تصمیمی برای کاهش ساعت اداری ندارد

او همچنین درادامه با رد برخی اخبار منتشر شده، تاکید کرد که دولت تصمیمی برای کاهش ساعت اداری ندارد.‎

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: «یکی از سیاست‌های ما جلوگیری افزایش نرخ ارز است. هیجانات روانی کنترل را سخت کرده اما همه تلاش این است که با سیاست‌های بازار از افزایش نرخ ارز جلوگیری کنیم و ثانیا به نرخ اصلی بازگردانیم.»

او همچنین درباره موضوع گروه ویژه اقدام مالی نیز بیان کرد: «اگر نتوانیم در جهت FATF حرکت کنیم به نفع تحریمگران است.‎»

هنوز تصمیمی درباره گزینه وزارت آموزش و پرورش گرفته نشده است

ربیعی درباره سرنوشت وزارت اموزش و پرورش نیز گفت: «هنوز تصمیمی درباره گزینه وزارت آموزش و پرورش گرفته نشده است. اولین تخصیص اعتبار نظام رتبه‌بندی نیز در حال انجام است.‎»

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تصویب طرح عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بیان کرد: «چهارچوب کلی بحث مطرح شده بنابراین باید وارد جزئیات شد و دید چه مواردی در آن ذکر شده است. ما امیدواریم جنبه‌های فرهنگی بیشتر مورد تاکید قرار گیرد. موضوع امنیتی و نظامی نیست و بحث فرهنگی است.»‎

تصمیم سهمیه‌بندی تصمیم سختی است

ربیعی درباره اصلاحات ساختار بودجه نیز گفت: «تصمیم سهمیه‌بندی تصمیم سختی است. از یک طرف زندگی امروز مردم مطرح است و از طرف دیگر زندگی آینده مردم. در دولت و دستگاه‌ها ساعت‌ها درباره الگوی حامل‌های انرژی و بخش‌های دیگر بحث شده تا اصلاحات ساختاری صورت بگیرد.»

او افزود: «ارتقای عدالت اقتصادی یکی از اهداف اصلاح ساختار بودجه است. مطمئن هستم که هر تصمیم و اصلاحی در این زمینه به سود طبقات اجتماعی پایین جامعه است و نظر رئیس‌جمهوری این است که هر منابعی که در این زمینه کسب شود، برای افزایش قدرت خرید مردم استفاده شود.»‎

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار