معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت خبر داد:

شرکت‌های پخش به سامانه جامع تجارت وصل می‌شوند

تهران (پانا) - معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت از وصل شرکت‌های پخش به سامانه جامع تجارت خبر می‌دهد و می‌گوید این اتفاق بسیار بزرگی است که تفاوت در اعتماد به سامانه‌های مکانیزه را مشخص می‌کند.

کد مطلب: ۹۲۸۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
شرکت‌های پخش به سامانه جامع تجارت وصل می‌شوند

به گزارش صداوسیما در برنامه تیتر امشب شبکه خبر،حمید محله‌ای درباره سامانه رصد زنجیره تجاری کالا گفت: این سامانه از مجموعه سامانه‌های جامع تجارت محسوب می‌شود و هدف آن انجام دادن بخشی از سامانه افق است.
وی افزود: مجموعه سامانه‌های جامع تجارت از اویل سال گذشته شروع به کار کردند و رصد زنجیره کالا نیز از مبدا تولید و واردات از ثبت سفارش تا تامین ارز و ترخیص کالا انجام می شود.
محله‌ای گفت: رصد کالا از مبادی تولید بر اساس دستور کتبی رئیس جمهور و ابلاغ دستورالعمل‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و در استان هرمزگان پایلوتی برای جمع کردن فعالان تجاری در حوزه توزیع شروع شد که از شکر شروع می‌شود و به 25 کالای گروه کالای اساسی تسری می‌یابد.
وی تصریح کرد: در هرمزگان 5 کارخانه، شکر را تامین و 200 تامین کننده در حد عمده فروشی شکر را توزیع می کنند که در سه ماه گذشته حدود 8 هزار تن شکر توزیع شده است و 500 واحد صنفی هم برای دریافت کالا در سطح خرده فروشی در سامانه ثبت نام کرده اند و 7 شرکت سراسری و منطقه ای استان هم در حوزه شکر فعال بوده و همچنین 70 شرکت زنجیره ای در این سامانه وارد شده اند.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: نقطه عطف این پایلوت در هرمزگان به این صورت است که صنوف عمده فروشی و خرده فروشی استقبال کرده اند و تا یکماه آینده نتایج و خروجی این کار مشخص می شود.
وی گفت: شرکت‌های پخش سطح وسیعی از کالاها را توزیع می کنند بنابراین تعداد اقلام تحت پوشش شرکت‌های پخش زیاد است. و با توجه به اینکه کالاهای شرکت‌های پخش در سطح وسیعی توزیع می شود قیمت های مختلف به تعدد شرکت‌های توزیع برنمی گردد.
محله‌ای افزود: برای مقوله قیمت نیز علاوه بر سامانه 124 سامانه‌ای زیر نظر سازمان حمایت درحال تشکیل و راه اندازی است.
وی در ادامه گفت: سامانه توزیع کالا ، ناهماهنگی‌ها در توزیع و قیمت‌ها را کنترل می‌کند به طور مثال شکر به عنوان یک کالای استراتژیک باید به دقت کنترل شود
محله‌ای افزود: سامانه، اطلاعات متناقض را ردیابی و شفاف می‌کند بنابراین با ورود سامانه کالا، کار بازرسان نیز سهل ‌ر خواهد شد.
وی گفت: شرکت‌های پخش، سامانه‌های مکانیزه توزیع بودند که به وسیله بخش تولید هدایت و حمایت شدند و به سامانه جامع تجارت وصل خواهند شد و این اتفاق بسیار بزرگی است که تفاوت در اعتماد به سامانه‌های مکانیزه را مشخص می کنند.
وفا تقی پوریان عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش نیز در این برنامه گفت: به دلیل اینکه شرکت‌های پخش فرایند محور هستند، اداره کل بازرگانی وزارت صمت تصمیم به طراحی سامانه توزیع کالا و برون سپاری و ساماندهی ان را به عهده گرفت و تمام شرکتهای پخش از طریق صندوقهای هوشمندی که از طریق وزارت دارایی در اختیار فروشندگان فرار می گیرد توزیع را با نظارت انجام خواهند داد.
وی افزود: درحال حاضر 1595 شرکت پخش ثبت شده در وزارت صمت کار توزیع را انجام میدهند و ویزیتورهای شرکتهای پخش نیازمندیها را از فروشگاهها اخذ می کنند و بعد با هماهنگی شرکتهای پخش کار توزیع را انجام میدهند.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش گفت: ایجاد این سامانه که زیرمجموعه سامانه جامع تجارت است، می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با رانت و فساد داشته باشد.
وفا تقی‌پوریان با اشاره به اینکه شرکت‌های پخش، شاهرگ توزیع مویرگی محصولات و کالاها در کشور هستند افزود: این شرکت‌ها مسئولیت خطیر پخش محصولات با قیمت مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب را به عهده دارند.
وی گفت: از آنجا که ضرورت داشت انسجامی بین شرکت‌های پخش برقرار شود، این انجمن برای همگرایی بین شرکت‏ها تشکیل شد تا بهترین نتیجه حاصل شود.
تقی پوریان افزود: بر اساس تعاملاتی که با تصمیم‌گیران دولتی و حاکمیتی برقرار می‌شود و طبق قانون مستمر توسعه کسب و کار کشور، کلیه دستورالعمل‌ها و روش‎های اجرایی که برای سیستم توزیع کشور تدارک دیده می شود، در تعامل با انجمن تدوین شده است و از طریق انجمن به کلیه شرکت‌های پخش ابلاغ می شود و طراحی اولیه انجام شده و در مرحله آزمایشی است و با تکمیل سامانه یکپارچگی در شبکه توزیع و پخش کالا انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: بر اساس فرایندهای تعریف شده و فیلد مشتریان در نرم افزارهای پخش این سامانه کار یکپارچه سازی را به عهده دارد و برای کنترل و رصد صد در صدی کلیه مشتریان در این سامانه دیده می شود و کار توزیع به طور کامل رصد می شود و محل های عرضه کالا ارزیابی خواهد شد.
تقی پوریان گفت: از مراکز عرضه به مصرف کننده گان با توجه به درج قیمت، امکان گرانفروشی وجود ندارد بلکه برای توسعه فروش حتی ممکن است اجناس را با قیمت کمتر نیز عرضه کنند.
شهرام میرآخرلو معاون سازمان حمایت نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: شرکتهای پخش یکی از مسیرهای توزیع کالاست و قیمتها بر اساس ماده 6 تعزیرات حکومتی و ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ماده 15 و 65 قانون صنفی، الزام به درج قیمت بر روی کالا تکلیف شده است و همه باید این کار را انجام دهند.
میرآخرلو افزود: برخی کالاها درج قیمت ندارند مثل پوشاک و کفش که درج قیمت در زمان توزیع و فروش کالا انجام می شود اما بر اساس دستور وزیر، الزاما تمام کالاها باید درج قیمت شده باشند.
وی گفت: مصرف کننده می تواند با مراجعه به سامانه از قیمت ها مطلع شود و این سامانه برای کمک به مصرف کننده است.
علی عوض‌پور، دبیرکل اتاق اصناف نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: شبکه توزیع باید به صورت کلی دیده شود و فروش کالا و تعیین نرخ در واحدهای تولید باید طبق قانون انجام و درج قیمت بر روی کالاهای تولیدی در مرحله آخر انجام شود.
وی افزود: واحد تولیدی باید بر اساس قانون به درج قیمت و فاکتور قیمتی اقدام کند و سازمان حمایت بسته به نوع کالا و ضریب خرده فروشی و حاشیه سود، تخفیف را از 3 تا 20 درصد مشخص کرده است.
عوض پور در ادامه سخنانش گفت: در سه ماهه گذشته واحدهای بازرسی 620 هزار بازرسی داشته اند که از این تعداد بیش از574 هزار بازرسی از خرده فروشان و بیش از 45 هزار بازرسی از عمده فروشان بوده است.
روز گذشته همایشی در سالن شهید همت وزارت صمت به همت دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت و انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران برگزار شد تا بزرگ ترین رویداد سامانه توزیع کالا در کشور رقم بخورد.
در این همایش از سامانه مدیریت توزیع کالا که با مشارکت دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت و انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران طراحی و پیاده سازی شده است رو نمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار