25 شهر از ۴۲ شهر آذربایجان غربی شبکه فاضلاب ندارند

ارومیه(پانا)-به دلیل تازگی صنعت فاضلاب در آذربایجان غربی تاکنون فقط ۱۳ شهر این استان از شبکه فاضلاب شهری بهره‌مند شده‌اند و برخورداری سایر شهرها از این امکان، همت و تسریع ویژه از سوی دولت را می‌طلبد.

کد مطلب: ۹۲۷۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
25 شهر از ۴۲ شهر آذربایجان غربی شبکه فاضلاب ندارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی می‌گوید: با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و طبیعتاً متأثر بودن تمام بخش‌های کشور از این امر، در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی تلاش شده تا با امکانات موجود مدیریت خوبی بر روی پروژه‌های اجرایی داشته باشیم و در شهرهای استان مشکل تأمین آب شرب نداشته باشیم.

رسول اکبری می افزاید: شرایط خاص آب و هوایی و تغییرات نسبی اقلیم همراه با کاهش نزولات جوی، موجب شده است محدودیت منابع آب همواره یکی از موانع ثبات و پایداری در ارائه خدمات کمی و کیفی آب باشد.

وی بیان می کند: در این میان هدف گذاری اولیه امسال، ظرفیت‌ سازی کمی و ارتقای سطح کیفی خدمات آب رسانی بود که ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان دارد و این مهم با ایجاد تصفیه خانه های جدید در شهرهای مختلف از جمله مهاباد، بیش از پیش محقق شده است.

اکبری با اشاره به اینکه حدود 2 میلیون و 220 هزار نفر در شهرهای استان ساکن هستند می‌گوید: تعداد اندکی از همشهریان زیر پوشش خدمات آب‌رسانی قرار نگرفته‌اند که حدود دو دهم درصد را شامل می‌شود که این افراد نیز عموماً در حاشیه شهرها سکونت داشته و از طریق انشعاب‌های غیرقانونی از نعمت آب شرب بهره‌مند هستند.

وی تصریح می‌کند: به منظور کاهش تعداد انشعابات غیرمجاز، طرح ساماندهی انشعاب‌هایغیرمجاز آب و فاضلاب اجرایی شد که هدف اصلی آن شناسایی مصارف غیرمجاز و درآمدهای مربوط به آب بها، کارمزد دفع فاضلاب و خسارات وارده بر شبکه و تأسیسات آب و فاضلاب بود، به طوری که در قالب این طرح، محلات هدف و انشعابات غیرمجاز شناسایی و بررسی‌های لازم به منظور ارائه خدمات آب به محلات هدف بررسی و انشعاب غیر دائم برای محلات هدف دارای امکان قانونی و فنی انجام شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان می‌افزاید: با توجه به تازگی ارائه خدمات در بخش فاضلاب، نسبت به بخش آب‌رسانی،یک‌میلیون و 448 هزار و 290 نفر زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که معادل جمعیتی برابر با 65.2 درصد می‌باشد و در این راستا نیز 371 هزار و 659 فقره انشعاب واگذار شده است.

رسول اکبری با بیان اینکه تعداد کل چاه‌های آب استان 246 حلقه است می‌گوید: از این تعداد 196 چاه فعال بوده و برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این میان حجم کل مخازن استان 414 هزار و 720 مترمکعب بوده که از این میزان 390 هزار و 230 مترمکعب از مخازن در مدار بهره برداری هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری در استان موجود است که ظرفیت هر کدام 300 هزار مترمکعب در شبانه روز است می‌گوید:17 آزمایشگاه آب استان به صورت مستمر نسبت به سنجش سطح کیفی آب شرب اقدام می‌کنند و در این میان برای تصفیه آب شرب، 13 تصفیه خانه آب در استان احداث شده و کیفیت بخشی به آب شرب استان از طریق 95 دستگاه کلرزن مایع و دستی و 4 دستگاه کلرزن گازی انجام می‌گیرد.

به گفته وی علاوه بر این، آزمون‌های نمونه برداری مختلف از نظر مطلوبیت آب شرب انجام می‌گیرد که این آزمون‌ها به صورت روزانه و مکرر انجام می‌شود و علاوه بر آزمایش و آزمون‌هایی که توسط آزمایشگاه‌های ثابت و سیار شرکت آب و فاضلاب شهری استان انجام می‌گیرد، آزمون‌هایی نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌گیرد که تمام این آزمون‌ها از کیفیت بالای آب شرب استان حکایت دارد به طوری که بر اساس شاخص‌های مختلف میکروبی و کلر باقی مانده، آب شرب شهرهای مختلف استان یکی از با کیفیت‌ترین آب‌های شرب کشور است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان می گوید: با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و اجرای پروژه های مختلف به منظور نجات این دریاچه از خشک شدن، وظایفی به عهده شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی محول شده است که در این راستا انتقال پساب مصرفی پس از تصفیه و بهینه سازی شدن، به دریاچه ارومیه سرریز می‌شوند.

اکبری با اشاره به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب اظهار می‌کند: حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه جز اماکن پر مصرف آب در منازل محسوب می‌شوند و نصب تجهیزات کاهنده می‌تواند مصرف آب را تا حد چشمگیری کاهش داده و به بهینه سازی مصرف منابع کمک کند.

وی بابیان اینکه میانگین مصرف آب برای هر خانوار استان 55 لیتر بیشتر از میانگین استاندارد و حدود 190 لیتر در شبانه روز است بیان می‌کند: کاهش مصرف آب خانوارها در استان ما می‌تواند به کاهش مشکلات سایر مناطق کشور در حوزه آب شرب و بهداشتی کمک کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان می‌گوید: خوشبختانه با برنامه ریزی مدیریت‌ها، عوامل و کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان در هیچ یک از مناطق استان و بخصوص شهر ارومیه مشکل تأمین آب شرب وجود ندارد.

اکبری با بیان اینکه به طور طبیعی با افزایش جمعیت شهرها میزان تقاضا برای مصرف آب نیز افزایش یافته است می‌افزاید: واقعیت این است که منابع آبی اکثر شهرها محدود است و مدیران مربوطه برای پاسخ به نیاز ساکنین، برداشت آب از منابع را تا حداکثر ظرفیت، افزایش داده‌اند اما افزایش روبه رشد نیاز به آب و عدم کفایت منابع آبی باعث شده تا یافتن منابع جدید تأمین آب در دستور کار قرار گیرد و در اکثر شهرها به دلیل محدودیت منابع، تأمین آب از حوزه‌های دیگر در برنامه قرار گرفته است.

مدیر امور آب و فاضلاب ارومیه نیز با بیان اینکه در این مانور کارکنان شرکت آبی و فاضلاب با مراجعه به مدارس، مساجد، مراکز آموزشی و عمومی نسبت به بررسی شیرآلات اقدام و شیرآلات معیوب و دارای نشتی را اصلاح و یا تعویض کردند می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند موجب کاهش مصرف آب شود بی شک فرهنگ سازی در این زمینه است که البته تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است و این مهم همیشه بایستی مورد توجه قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار