دیگر اجاره‌نشینی در بوشهر خوش‌نشینی نیست

تهران (پانا) - فصل مستأجران است، آنها که روزگاری ورد زبانشان این بود: اجاره‌نشینی یعنی خوش‌نشینی. حالا این خوش‌نشستن‌ها بلای جان بی‌خانه‌ها شده، آنکه سقفی بالای سرش ندارد باید در به در این بنگاه و آن بنگاه باشد و به‌دنبال یافتن یک خانه مناسب همه جا را بگردد و آنکه در خانه اجاره‌ای ساکن است درگیر دغدغه‌های تأمین اجاره و نگرانی بالا رفتن نرخ‌های خوش‌نشینی باشد!

کد مطلب: ۹۲۷۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
دیگر اجاره‌نشینی در بوشهر خوش‌نشینی نیست

به‌گزارش ایسنا، در ابتدای یکی از خیابان‌های اصلی شهر بوشهر ایستاده‌ام و به اطراف نگاه می‌کنم. مغازه‌های مختلف از رستوران و سوپرمارکت گرفته تا تعمیرگاه و بوتیک در امتداد خیابان خودنمایی می‌کنند.

بیشتر که دقت می‌کنم، تکرار یکی از مغازه‌ها برایم قابل توجه می‌شود؛ مشاور املاک و مسکن! که تقریباً هر ۲۰ یا ۳۰ قدم یک مغازه از این صنف وجود دارد و تعدادی هم داخل و خارج از آن مشغول صحبت و چانه زدن هستند.

فردی روی مبل نشسته و از آخرین وضعیت خانه می‌پرسد. بنگاه دار هم همانطور که با دفتر و گوشی تلفن سرگرم است می‌گوید: "بازار خراب است"، "خانه نیست"، "اجاره که اصلاً"، "اگر موردی بود خبرت می‌کنیم.

یک مشاور املاک در منطقه بهمنی که دل‌خوشی از بازار این روزهای مسکن نداشت، با اشاره به وضعیت اجاره‌بها اظهار کرد: برای اجاره که اصلاً خانه نیست! می‌پرسم اینکه نیست یعنی هیچ موردی به شما اعلام نمی‌شود؟ جواب می‌دهد: خیلی کم شده و اگر هم باشد قیمت‌ها خیلی بالاست و بالاتر از عرف هم می‌گویند. مثلاً ملکی که قیمت آن ۱۰ میلیون رهن و یک میلیون اجاره است را می‌گویند ۲۰ میلیون پیش‌پرداخت و ۱ میلیون و پانصد تا ۲ میلیون تومان اجاره! می‌گویم این یعنی دو برابر، می‌گوید بله، تقریباً همینطور است.

از نظارت‌ها می‌پرسم و نحوه بازرسی بر روی وضعیت اجاره‌بها می‌گوید: ببینید اصلاً نظارتی نیست. شخص می‌گوید ملک من است و همین که هست، برایم مشتری بیاورید و اگر هم ما چیزی بگوییم فکر می‌کند می‌خواهیم سرش کلاه بگذاریم. مشتری هم مجبور است بپذیرد و از سر ناچاری قبول می‌کند.

او ادامه می‌دهد: چیزی هم دست اتحادیه نیست، ما به مالکان می‌گوییم این خانه با این قیمت نمی‌ارزد می‌گوید بگذار خالی باشد، همه چیز دو سه برابر شده. آنها که دنبال خانه هم می‌گردند اعتراض دارند، به نوعی ما که اینجا نشسته‌ایم کار خاصی برای انجام دادن نداریم. این وضعیت از ابتدای گرانی‌ها آغاز شده و نمی‌دانیم که تا کی ادامه خواهد داشت.

این مشاور املاک با اشاره به افزایش اجاره‌بها گفت: کسی که در خانه‌ای نشسته است با خود می‌گوید می‌خواهم جابجا شوم و کلی پول اسباب‌کشی و قولنامه بدهم و دردسرش هم دارم؛ در این صورت مقداری به مبلغ قبلی اضافه می‌کنم و همانجا می‌مانم.

می‌پرسم الان که فصل جابجایی است و تقاضا برای مسکن بیشتر شده وضعیت به چه شکل است؟ قیمت دست صاحبخانه‌ها است و ما این وسط هیچ‌کاره هستیم، او شرط می‌گذارد و قیمت تعیین می‌کند.

یکی از بنگاه‌داران به نقل از اتفاقی که شب گذشته رخ داده بود، توضیح داد: "دیشب خانمی با تلفن همراه من تماس گرفت و بعد از سلام و احوالپرسی پرسید خانه برای رهن و اجاره چه داری؟ گفتم خانه‌ای دارم خیلی معمولی، که صاحب آن می‌گوید: ۲۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره. گفت الان ۲۵ یا ۲۷ مین بنگاهی هستید که تماس می‌گیرم و هیچ موردی برای اجاره ندارد. "

او ادامه داد: قیمت‌ها طوری شده که اصلاً نمی‌توان خانه اجاره کرد. چون ساخت و ساز خیلی زیاد شده؛ خانه‌ها مبله شده و اجاره یک روزه می‌دهند. دنبال خانه برای یکی از آشنایان می‌گشتم، بعد از جستجوی فراوان در سایت‌ها و شبکه‌ها یک خانه ۲۰۰ متری با ۳۰۰ میلیون رهن پیدا کرده‌ایم. رفتیم و خانه را دیدیم، صاحب‌خانه سوال کرد چند نفر هستید؟ آشنای ما گفت ۴ نفر.

او ادامه داد: مالک گفت شرمنده من نمی‌توانم خانه‌ام را به خانواده ۴ نفره اجاره بدهم، تنها به یک زوج جوان می‌دهم! او هم جواب داد آخر کدام زوج جوان می‌تواند یک خانه ۲۰۰ متری را پر کند؟ چقدر وسایل بچیند تا پر شود؟ مالک گفت من اجاره نمی‌دهم، خانه خودم است و اختیارش را دارم.

***

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بوشهر درخصوص آخرین وضعیت اجاره مسکن در این استان گفت: یکی از موارد اصلی که باعث ایجاد مشکلات مسکن برای مردم شده مسائل اقتصادی است، هزینه‌ها بالا رفته، صاحب خانه می‌گوید هزینه زندگی‌ام درنمی‌آید. به دلیل گرانی مصالح ساخت و ساز هم کم شده، که این هم دلیل مهم دیگری است.

عبدالرزاق ریشهری‌زاده در ادامه درخصوص نظارت‌ها بر میزان اجاره‌بها و مشکلات مستأجران عنوان کرد: در اصل هیچ‌گونه نظارتی بر اجاره‌بها وجود ندارد به این دلیل که در قانون اساسی اعتقاد بر داشتن املاک به شکل خصوصی است، زمانی که مالکیت خصوصی به‌وجود می‌آید نرخ‌گذاری و شیوه عرضه متعلق به مالک می‌شود و اعمال نظارت قانونمند و اصولی ممکن نیست، ضمن اینکه قانونگذاری مدونی برای نظارت انجام نشده است.

او با بیان اینکه مسکن حق طبیعی هر انسانی و جز نیازهای اولیه است، ادامه داد: عملکرد شهرداری نیز بسیار مهم است. چون در حال‌حاضر مجوز ساخت برای واحدهای بزرگ می‌دهند، به‌رغم اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است. کسی نمی‌تواند خانه کوچک بسازد، در حالی‌که مردم واحدهای کوچک‌تر را راحت‌تر می‌سازند و می‌خرند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بوشهر با اشاره به تفاوت‌های بنگاه‌داری با مشاغل دیگر افزود: تفاوت این شغل با شغل‌های دیگر این است که یک بنگاه دار از تمام ریز و جزئیات زندگی شما خبر دارد. چکاره‌ای؟ چند نفری؟ با چه کسی می‌خواهی زندگی کنی، شغلت چیست؟ اهل کجا هستی و… این یک طرف و وقتی‌که خانه مردم را می‌خواهند نشان دهند حتی در اتاق خواب و کمد آنها هم سر می‌کشند و داستان با مشاغل دیگر خیلی فرق می‌کند…

ریشهری‌زاده با اشاره به تفاوت قیمت‌ها و اختلاف نرخ‌های موجود گفت: ممکن است یک منزل در نقطه پایینی از نظر موقعیت شهری قرار داشته باشد ولی نوع ساخت و ساز آن مدرن باشد، در نتیجه نمی‌توانیم نرخ خاصی برای یک محله تعیین کنیم، و یا برعکس ممکن است یک واحد مسکونی در محله مدرن و خوب قرار داشته باشد ولی از لحاظ امکانات و ساخت‌وساز ضعیف باشد، بنابراین با وجود این عوامل نمی‌توان شرایط را برای ثابت نگه داشتن و محدود کردن اجاره بها در نظر گرفت.

او درخصوص اعمال سلیقه بنگاه‌داران و یا مالکان اظهار کرد: قیمت‌گذاری هر نوع کالایی یک آزادی عمل به مالک می‌دهد اما تابع یک سری از متغیرها نیز می‌باشد و ما نمی‌توانیم آن را رها کنیم. قطعاً مالک و بنگاه دار مشترکا قیمت‌گذاری می‌کنند ولی در بازه‌زمانی فعلی بیش از آنکه بنگاه‌دارها نقش و دخالت داشته باشند مالکین هستند که جلوتر از بنگاه داران قیمت می‌گذارند و گویا یک عرصه رقابت ایجاد شده تا هر کسی بتواند بیشتر و بالاتر قیمت تعیین کند بنابراین هر دو همراه با هم در قیمت‌گذاری دخیل هستند.

چرا برخی بوشهری‌ها می‌گویند خانه برای اجاره نیست؟

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بوشهر درباره اینکه مردم می‌گویند خانه نیست، توضیح داد: نبود مسکن تابع عواملی است، اول اینکه مسکن یک عمر دارد و همیشگی نیست. افراد با توجه به سلایق و تعداد نفرات خانواده و… نیازمند مسکن جدید می‌شوند. ما از لحاظ جمعیتی جامعه‌ای رو به رشد داریم و نسل دهه شصت ما امروز نیاز به مسکن و شغل و سایر موارد موردنیاز برای زندگی دارند اما نتوانسته‌ایم به تناسب رشد جمعیت پاسخگوی تقاضای مسکن برای این نسل باشیم، به همین دلیل با کمبود مسکن مواجه شده‌ایم.

سازنده به سمت نساختن رفته است

ریشهری‌زاده اضافه کرد: از دیگر عوامل تأثیرگذار در وضعیت مسکن، ساخت و ساز است؛ طی چند سال گذشته نتوانسته‌ایم به تناسب رشد جمعیت ساخت و سازهای متناسبی داشته باشیم. امروز به نسبت درخواست مسکن قادر به عرضه مسکن نبوده‌ایم زیرا با توجه به افزایش قیمت مسکن، نرخ تورمی به اندازه‌ای است که سازنده به سمت نساختن رفته است. طبق اطلاعی که من کسب کرده‌ام در آذرماه سال گذشته شهرداری تنها دو پروانه ساخت صادر کرده است که این یک فاجعه است.

او با بیان راهکارهایی برای حل مشکل مسکن تاکید کرد: دولت باید در حوزه ساخت و ساز مسکن برای نیازمندان قدم‌های اساسی بردارد و با اعمال برخی سیاست‌ها و همراهی و همکاری با افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، تسهیلات فراهم کند، از اعطای زمین تا سوبسید و سایر راهکارهایی که می‌تواند بازار مسکن را تعادل ببخشد.

ریشهری‌زاده اظهار کرد: امروز طرح تفصیلی و جامع شهری سازنده را مجبور به ساخت واحدهای بزرگی کرده که از نظر ساخت و ساز و اجاره و فروش بسیار گران تمام می‌شوند و برای مصرف کننده توجیه اقتصادی ندارد و جوانان ما نیز به دلیل مشکلاتی که در امر ازدواج دارند به شکل منفرد و مجردی زندگی می‌کنند.

او ادامه داد: متاهلان نیز کم جمعیت هستند در حالی‌که ساخت و ساز بر روی ۱۷۰ و ۲۰۰ متر برنامه‌ریزی شده و خانه‌های زیر ۸۰ متر نیز بسیار کم است، سوئیت نوساز و یا واحد تک خواب هم اصلاً نداریم که این مشکل درخواست‌کنندگان مسکن را زیاد کرده است.

نقش پررنگ سوداگران در افزایش قیمت مسکن

او در پاسخ به تأثیرات دلالان و شبکه‌ها و سایت‌های مجازی در حوزه خرید و فروش و اجاره به نقش و آسیب سوداگران اشاره کرد و گفت: دلالی یک امر قابل پذیرش و مبرا از هر نوع خطا است، هر کسی که به‌نوعی در امر خرید و فروش واسطه‌گری می‌کند دلال محسوب می‌شود. بحث اصلی سوداگری است، یعنی کسانی که کالایی را در یک مقطع زمانی خرید می‌کنند به امید اینکه با سود بالاتر و در یک تنگنای اجتماعی- سیاسی آن را عرضه کنند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بوشهر با بیان اینکه نگاه به مسکن از یک کالای سرمایه‌ای باید به کالای مصرفی تبدیل شود، افزود: آن چیزی که باعث افزایش قیمت می‌شود نقش سوداگران است و متأسفانه امروز اقتصاد ما یک اقتصاد دلالی شده و تولید نداریم، و قدرت ریسک سرمایه‌گذار نیز پایین آمده است.

عبدالرزاق ریشهری‌زاده در مورد پدیده خانه مبله گفت: جلوه گری این پدیده در شهر و استان ما نوظهور است اما در استان‌های شمالی، مشهد و شهرهای گردشگرپذیر پیش از این نیز وجود داشته ولی همین امر هم باید در سمت و سوی قانونمندی حرکت کند.

یک شمای کلی از وضعیت بازار مسکن

او با ترسیم یک شمای کلی از وضعیت بازار مسکن با نگاه اجمالی به کلیت موضوع و بررسی اینکه در چند سال گذشته این بازار چه مسیری را طی کرده است، تصریح کرد: بعد از یک رکود تورمی سنگین طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ و نیمه اول ۹۷ به یکباره با افزایش ناگهانی یا خیز بلند قیمت‌ها روبرو شدیم، به طوری که افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی در تمام موارد مسکن اعم از خرید و فروش و رهن و اجاره داشتیم.

راهکارهایی برای بازگرداندن آرامش به بازار مسکن

ریشهری‌زاده با اشاره به راهکارهایی برای بازگرداندن آرامش به بازار مسکن می‌گوید: یقیناً این موضوع نیاز به یک مدیریت اساسی و کلان کشوری دارد و باید همّت و انگیزه خاصی به‌وجود آمده و دغدغه برخی از مسئولان ما از موارد دیگر معطوف به مسکن شود. اگر چه در سال‌های اخیر شاهد جلسات، مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های زیادی بوده‌ایم ولی خروجی هیچکدام یک راهکار اجرایی و عملی نیست، لذا باید یک سیاست‌گذاری‌های کلان دولتی، انجام و برای سازنده و سرمایه‌گذار تسهیلات و امکاناتی فراهم شود تا در آرامش به بازار مسکن و سازندگی ورود پیدا کند تا بتواند پاسخگوی نیازها و تقاضای بازار باشد.

او با اشاره به حیات بنگاه‌های املاک و افزایش این واحدهای صنفی در سطح شهر و همچنین تناقض موجود بین ازدیاد بنگاه‌ها و نبود مسکن اظهار کرد: ما اعتقاد به رعایت سقف و فاصله صنفی داریم، اما بر اساس دستورالعمل کشوری برای پایین آوردن نرخ بیکاری بدون هیچ مانعی پروانه کار صادر می‌شود که من با این موضوع مخالفم چرا که بنگاه‌های املاک نقش اساسی در زندگی مردم دارند و هر نوع خطایی از جانب این افراد صورت بگیرد منجر به زیان‌های جبران ناپذیری خواهد شد، بنابراین انتظار داریم مسئولان مربوطه اهتمام ویژه‌ای به خرج دهند تا افرادی که وارد این شغل می‌شوند از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشند چون وقتی تعداد بنگاه‌های املاک زیاد می‌شود به تناسب تخلفات افزایش یافته و نرخ‌ها نیز بالا می‌رود.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بوشهر تصریح کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم بنگاه‌ها در قیمت‌گذاری تأثیرگذار هستند و امروز یک نوع رقابت بین بنگاه‌ها ایجاد شده و برای جلب مشتری بیشتر و رضایتمندی در فروشنده یا مالک و اجاره دهنده نرخ را بالاتر می‌برند که این یک طمع‌ورزی برای مالکان ایجاد می‌کند و به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود. انتظار ما این است که به اتحادیه اختیاراتی داده شود تا محدودیت‌های لازم را در این‌خصوص ب‌وجود بیاورد.

عبدالرزاق ریشهری‌زاده تاکید کرد: در شهر ۲۳۰ هزار نفری بوشهر، بالغ بر ۵۰۰ واحد صنفی بنگاه املاک وجود دارد که این از نرخ استاندارد بسیار بالاتر است و با استاندارد جهانی و حتی کشوری سازگاری ندارد، در حالی‌که دارنده بنگاه املاک باید از سرمایه، علم، اطلاعات حقوقی، فنی، توانمندی و مهارت‌های خاص این شغل برخوردار باشد و متأسفانه امروز افراد غیربومی و بدون تخصص نیز به وفور در این شغل مشاهده می‌شوند.

در ماه‌های گذشته علاوه‌بر بالا رفتن صعودی و نجومی قیمت مسکن در استان بوشهر، کمبود مسکن و نبود منزل برای رهن و اجاره نیز مشکلی است که مستأجران و افراد جویای مسکن را دچار سردرگمی کرده است.

هفته گذشته استاندار بوشهر در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در قیمت دیگر کالاها و خدمات تأثیرگذار است عنوان کرد قیمت مسکن در شهر بوشهر با برخی از نقاط شهر تهران برابری دارد که این میزان تورم بر روی افزایش سبد هزینه‌های خانوار تأثیر مستقیم دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار