استان‌های رکورددار اهدای خون در سه ماهه اول امسال

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت در سه ماهه اول امسال حدود ۵۱۸ هزار واحد خون اهدا شده است که از این میزان نزدیک به ۶۲ هزار نفر برای اولین بار موفق به اهدای خون شده‌اند.

کد مطلب: ۹۲۷۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
استان‌های رکورددار اهدای خون در سه ماهه اول امسال

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان چهار استان پیشتاز در اهدای خون طی سه ماه اول سال جاری هستند، افزود: همچنین طی این مدت استان‌های کردستان با هشت درصد، مرکزی هفت درصد و استان لرستان ۶.۵ درصد بیشترین میزان اهدای خون بانوان را داشته‌اند.

وی افزود: همچنین بر اساس این گزارش استان‌های سمنان با ۸۲ درصد، بوشهر با ۷۵ درصد و خراسان جنوبی با ۷۴ درصد بیشترین میزان شاخص اهدای مستمر را به خود اختصاص داده‌اند. در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۹۰۰ هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در کشورما ۳۴ درصد از اهدا کنندگان خون در سه ماهه اول سال دارای گروه خونی O+بودند. دارندگان این گروه خونی با بالاترین فراوانی، بیشترین میزان اهدای خون در میان گروه‌های خونی را به خود اختصاص دادند. همچنین کمترین میزان اهدا مربوط به گروه خونی AB-با فراوانی یک درصد بود.

حاجی بیگی تاکید کرد: در کشور ما ۹۰ درصد مردم دارای گروه خونی مثبت هستند و تنها ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند.

وی در پایان اشاره کرد: تخمین زده شده سالانه در دنیا ۱۷۷ میلیون اهدای خون صورت می‌گیرد که سهم کشور ما بیش از ۲ میلیون اهدای خون در سال است؛ یعنی حدود ۲۰ درصد از کل خون‌هایی که در ۲۱ کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی اهدا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار