فرماندار اسکو تاکید کرد: لزوم راه اندازی 3 کارخانه فرآوری گل محمدی در اسکو

بازدید ۲۲ هزار گردشگر خارجی از اسکو در سال گذشته

تبریز (پانا) – فرماندار شهرستان اسکو گفت: با توجه به حجم تولید گل محمدی در اسکو ، حداقل نیازمند سه کارخانه فرآوری هستیم تا ارزش افزوده محصولات را افزایش دهیم .

کد مطلب: ۹۲۶۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
فرماندار اسکو تاکید کرد:  لزوم راه اندازی 3 کارخانه فرآوری گل محمدی در اسکو

بابک رضی منش در حاشیه نهمین جشنواره گل محمدی در روستای عنصرود اسکو در جمع خبرنگاران گفت: شهرستان اسکو ظرفیت های بی نظیری از نظر گردشگری دارد که یکی از این ظرفیت ها، جاذبه های طبیعی اکثر روستا های آن به علت واقع شدن در دامنه رشته کوه های سهند است.

وی افزود: این وضعیت جغرافیایی، شرایط ویژه ای را برای پرورش گل محمدی در این منطقه ایجاد کرده است و اختلاف دمایی شب روز سبب شده تا رنگ و عطر گل محمدی در این منطقه متفاوت و منحصر به فرد باشد.

فرماندار اسکو ادامه داد: یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شهرستان اسکو، چشمه آب های معدنی است که شرایط ویژه ای رابرای سرمایه گذاری در این منطقه ایجاد کرده است و همچنین اسکو، باغ های ویژه ای دارد که به ویژه کشت گل محمدی که زیبایی ویژه ای به این باغ ها می دهد.

رضی منش با بیان این که در مورد جاذبه های تاریخی نیز 35 اثر ثبت شده ملی داریم، گفت: روستای کندوان جزو سه روستای صخره ای جهان است و تنها روستایی است که 117 خانوار در آن ساکن است و همچنین ویژگی خاص سکونت دارد که در روستاهای دیگر شاهد چنین موارد خاص نیستیم.

وی افزود: روستای حیله ور، حمام تاریخی و درخت چنار اسکو که هزار و 200 سال قدمت دارد و سایر ویژگی هایی که در شهرستان است شرایطی فراهم کرده تا سال گذشته، 22 هزار گردشگر خارجی از شهرستان بازدید کنند که در ارزآوری شهرستان اهمیت ویژه ای دارد.

فرماندار اسکو ادامه داد: همچنین سال گذشته، یک میلیون و 650 هزار گردشگر ایرانی نیز به اسکو سفر کردند و 300 هزار نفر نیز از خود شهرستان از مناطق گردشگری و تاریخی بازدید کرده اند که این امر سبب اشتغالزایی و رونق اقتصادی شهرستان می شود.

اسکو قطب تولید پسته، گردو، گل محمدی و کلزا

رضی منش بیان کرد: در حوزه کشاورزی، با توجه به شرایطی که در شهرستان اسکو حاکم است در حال حاضر در چهار محصول پسته، گردو، گل محمدی و کلزا قطب تولید به شمار می رویم و سالانه 4 هزار و 200 تن گردو، حدود 100 تن پسته، 2 هزار تن کلزا و 2 هزار و 300 تن گل محمدی در شهرستان تولید می شود.

وی افزود: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان از سال 92 که 400 هکتار بود 300 هکتار افزایش یافته و به 700 هکتار در حال حاضر رسیده است.

ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران صنایع فرآوری گل محمدی

فرماندار اسکو تصریح کرد: یکی ازموضوعات مهمی که برای تحقق آن در شهرستان تلاش می کنیم این است که این میزان تولید گل محمدی نیازمند کارخانه فرآوری است و تنها کارخانه فرآوری در شهرستان که به نام عصاره ناب سهند فعال است با ظرفیت هزار و 500 تن سالانه عرق گیری می کند و اسانس تولید می کند.

رضی منش ادامه داد: این حجم از تولید گل محمدی حداقل نیازمند سه کارخانه فرآوری دیگر است تا ارزش افزوده محصولات را افزایش دهیم که یکی از اهداف جشنواره گل محمدی این است که اجازه ندهیم گل محمدی به صورت خام از شهرستان خارج شود و ارزش افزوده محصولات برای شهرستان با قی بماند و در این زمینه آماده ارایه تسهیلات مناسب به سرمایه گذاران هستیم و همچنین زمین رایگان دولتی در اختیار آنان قرار دهیم.

وی افزود: یکی دیگر از طرح ها در شهرستان این است با توجه به این که در کشت گل محمدی شیب، مهم نیست بنابراین آماده ایم مراتع شهرستان را واگذار کنیم تا کشت این محصول توسعه یابد.

فرماندار اسکو بیان کرد: یکی دیگر از حسن های گل محمدی در این است که با توجه به این که اسکو در حوزه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده است و مصرف آب در کشاورزی برای ما اهمیت زیادی دارد این محصول جزو گیاهان دارویی کم مصرف است و مقاوم به شوری است.

صادرات 40 درصد محصولات کارخانه عصاره ناب سهند به خارج

رضی منش با بیان این که ایران در تولید گل محمدی در جهان رتبه اول را دارد و حدود 10 میلیارد دلار سال گذشته صادرات داشته است، گفت: کارخانه عصاره ناب سهند اسکو در حال حاضر 40 درصد محصولات خود را به کشورهای عربستان، بحرین، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و کره جنوبی و چند داروخانه صادر می کند.

تلاش برای راه اندازی حداقل 2 کارخانه فرآوری گل محمدی در اسکو

وی گفت: با توجه به این که یک ماه فرصت برای چیدن گل محمدی وجود دارد که از اول تیرماه تا پایان تیرماه می باشد و ظرفیت کارخانه حداکثر 20 تن در روز است بنا براین در مدت یک ماه امکان این نیست تا همه گل محمدی تولید شده در شهرستان را فرآوری کنیم و تلاش داریم تا پایان دولت تدبیر و امید، حداقل 2 کارخانه فرآوری این محصول را در شهرستان ایجاد کنیم تا مردم و کسانی که در چرخه تولید این محصول قرار گرفته اند از ارزش افزوده این محصول بهره مند شوند.

فرماندار اسکو گفت: روستای گونبرف و عنصرود جزو روستاهای هدف گردشگری هستند و باید برای این روستا ها برنامه ویژه و طرح جامع داشته باشیم تا سرمایه گذاری را هدفمند کنیم.

رضی منش افزود: روستای عنصرود با این که روستای هدف گردشگری است ولی طرح جامع نداریم و تلاش می کنیم این امر محقق شود چون در شرایط حاضر بیشتر حالت تفریحی دارد تا گردشکری.

وی در خصوص ضعیف بودن آنتن دهی گوشی همراه و اینترنت گفت: متاسفانه از مانی که سیستم مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده است به شدت خدمت در روستا ها را کاهش داده و با توجه به این که یکی از اولویت ها در بخش گردگشری بحث انفورماتیک و پوشش مخابراتی و ضربی نفوذ اینترنت است ولی متاسفانه علی رغم پی گیر ها هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار