امروز: یکشنبه 5 بهمن 1399 - 10:17 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا رسانه‌های دیگر

آرزوهای سرکوب شده خود را روی کودکتان پیاده نکنید

آرزوهای سرکوب شده خود را روی کودکتان پیاده نکنید

7/2/2019 1:54:33 PM
7/2/2019 1:54:33 PM
سه‌شنبه 11 تیر 1398 - 13:54
آرزوهای سرکوب شده

تهران (پانا) - به‌گفته یک متخصص روانشناس کودک و نوجوان درخصوص اینکه برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت کودکان یکی از مسائل مهمی است که اغلب والدین به آن بی‌توجهی یا کم توجهی می‌کنند از دیدگاه روانشناسی کودک لازم است کودکان در ایام تابستان در یک یا دو کلاس تابستانی حضور یابند و والدین نباید آرزوهای سرکوب شده خود را روی کودکانشان پیاده کنند.

به‌گزارش ایسنا، گوهریسنا انزانی با بیان اینکه اوقات‌فراغت فعالیتی است که فارغ از اجبار محیط و الزام زندگی موجب توسعه استعدادهای فردی و شخصیتی، افزایش امید به زندگی و رضایت‌مندی افراد می‌شود، عنوان کرد: اوقات‌فراغت و نحوه گذراندن آن یکی از شاخص‌های اساسی سبک زندگی به‌شمار می‌رود و نزدیک‌ترین پیوند را با زندگی معنوی هر فرد برقرار می‌کند، این در حالیست که برخی افراد اوقات‌فراغت را وقت‌گذرانی پوچ و بیهوده و نوعی بیکاری می‌دانند.

او با بیان اینکه اوقات فراغت باید نیازهای درونی فرد و جامعه را برآورده و افراد را از قید و بند رها کند، گفت: انسان در اوقات‌فراغت از تعیین نوع فعالیت توسط دیگران آزاد است و این موضوع موجبتمایز فعالیت‌های تفریحی از فعالیت‌های اجباری می‌شود و می‌تواند توسط برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات‌فراغت معنی واقعی زندگی را درک و در هر کاری امید را در خود افزایش داد.

به گفته او، اوقات‌فراغت بخش جدایی‌ناپذیر و مهم زندگی به‌شمار می‌رود، چراکه موجب افزایش کیفیت زندگی اجتماعی، افزایش بهره‌وری فردی، تامین سلامت و امنیت جامعه، افزایش آرامش و رهایی در خانواده، رشد ابعاد مختلف شخصیت، افزایش سازگاری اجتماعی، کاهش اختلالات رفتاری و انحرافات اخلاقی، بزهکاری یا اعتیاد در فرد و جامعه، کاهش بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود.

بنابر اظهارات انزانی، فراغت به دو گروه فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود؛ در فراغت فعال که انرژی به‌صورت فیزیکی و ذهنی صرف می‌شود فعالیت‌هایی شامل پیاده‌روی، بازی‌، سینما و تئاتر، بازدید از موزه و مکان‌های خاص، نگهداری از حیوانات، پرورش گل و گیاه، تحقیقات آموزشی و … در این گروه قرار دارند، این فعالیت‌ها سبب خواهد شد فرد از زندگی خود لذت ببرد، اما در فراغت غیرفعال که شامل تماشای برنامه‌های تلویزیونی، سریال‌ها و کارتون‌ها، گوش دادن به موسیقی، مطالعه، بازی‌های کامپیوتری، صحبت با خانواده، عکاسی، تماشای مسابقات ورزشی و … است اگر چه فرد انرژی ذهنی و فیزیکی خاصی صرف نمی‌کند، اما در رشد فردی بسیار مهم و بااهمیت تلقی می‌شود، به همین دلیل اوقات فراغت کودک یکی از مواردی است که در رشد و پرورش او بسیار مؤثر و تأثیرگذار است چراکه صرف آن در شرایط مطلوب می‌تواند نیازهای درونی او را برآورده کرده و زمینه رشد ابعاد شخصیتی را فراهم کند.

به‌گفته انزانی، فراغت فعالیت آموزنده و لذت‌بخشی است که باعث افزایش دانش و مهارت در کودکان می‌شود. به‌همین دلیل نباید آن را تنها معطوف به سه ماه تابستان دانست، چراکه فعالیت اوقات فراغت دوران کودکی باعث انتخاب‌های مناسب شغلی، تحصیلی و خانوادگی در آینده فردی خواهد شد و به‌همان نسبت عامل اصلی بزهکاری، خالی بودن اوقات فراغت است که منجر به افزایش اعتیاد، انحرافات جنسی، مشکلات رفتاری و اختلالات روانی می‌شود، بنابراین یکی از مسائل مهمی که اغلب والدین به آن بی‌توجهی یا کم توجهی دارند مسئله نوع برنامه‌ریزی اوقات فراغت برای کودکان است به طوری‌که اغلب خانواده‌ها تنها تابستان را زمان مناسبی برای اوقات فراغت فرزندانشان می‌دانند و برای آن فکر و برنامه‌ریزی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه معمولاً انسان‌ها در سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی از اوقات فراغت خود استفاده بهتری دارند، گفت: میزان فراغت فعال در پسران بیشتر از دختران است. هرچه والدین از سطح تحصیلات بالایی برخوردار باشند، کودکان آنها اوقات فراغت منظم‌تری را تجربه می‌کنند. همچنین سطح تحصیلات والدین با میزان مطالعه در کودکان رابطه مستقیم دارد؛ به‌طوریکه هرچه تحصیلات والدین بیشتر باشد اوقات فراغت غیرفعال به‌ویژه مطالعه در آنها افزایش می‌یابد و از سوی دیگر هرچه اجتماع از شرایط اجتماعی و اقتصادی بهتری برخوردار باشد، میزان فراغت فعال و غیرفعال در کودکان نیز افزایش پیدا می‌کند.

انزانی در ادامه درباره نحوه برنامه‌ریزی صحیح والدین برای اوقات فراغت کودکان در ایام تابستان نیز توضیحاتی ارائه کرد و یادآور شد: والدین باید برای برنامه‌ریزی صحیح کودکان خود از مشاوران متخصص مشورت بگیرند تا با بررسی استعداد درونی کودکانشان، آنها در فرآیندی برنامه‌ریزی شده، منظم و به شیوه‌ای مناسب رشد کنند. حال آنکه والدین عموماً در ایام تابستان برای پر کردن اوقات فراغت کودکانشان آنها را در کلاس‌های گوناگونی ثبت‌نام می‌کنند غافل از اینکه این موضوع باعث خستگی و فشار روانی بیش از حد در کودکان خواهد شد. از دیدگاه روانشناسی کودک نیز لازم است در ایام تابستان در یک یا دو کلاس تابستانی شرکت کنند و والدین به‌جای کمیت به کیفیت کلاس‌ها دقت کنند.

او با اشاره به اینکه بسیاری از والدین براساس علایق و سلیقه‌های شخصی خود کودکانشان را در کلاس‌های تابستانی ثبت‌نام می‌کنند، گفت: والدین باید در ابتدا آرزوهای سرکوب شده خود را شناسایی کنند تا مبادا آنها را روی کودکانشان فرافکنی کنند. آنها باید از مقایسه کردن فرزندان خود با سایر کودکان خودداری کنند، زیرا هر کودکی دارای مهارت و تیپ شخصیتی خاصی است و نمی‌توان کودکان را به خاطر بی‌مهارتی یا بی‌علاقگی به حوزه‌ای، سرزنش یا تنبیه کرد.

این روانشناس کودک در پاسخ به این سوال که از چه سنی می‌توان از کودک برای برنامه‌ریزی اوقات فراغتش مشورت گرفت، گفت: همه کودکان باید تجربه و انتخاب کردن را بیاموزند. آنها باید همانند راه رفتن که بارها زمین می‌خورند و بلند می‌شوند موضوعات مختلف آموزشی را خودشان تجربه کنند تا بتوانند تا حدودی استعدادهایشان را بیابند، در همین راستا کودکان می‌توانند در کلاس‌های متفاوت اما به تعداد جلسات کم شرکت کنند تا از این طریق انرژی درونی خود را بیابند و تصمیم بگیرند که از حضور در چه کلاسی احساس آرامش، توانمندی و نشاط دارند. اگر کودک بعد از گذشت چند جلسه علاقه‌ای به ادامه دادن آن کلاس نداشت، والدین بدون اجبار و زور برنامه‌ریزی صحیحی را برای گذراندن کلاس موردعلاقه فرزندان خود مدنظر قرار دهند.

آرزوها سرکوب کودکان اوقات فراغت والدین تابستان گوهریسنا انزانی استعدادهای فردی افزایش امید نیازهای درونی تامین سلامت انحرافات اخلاقی بزهکاری اعتیاد فراغت فعال پیاده‌روی بازی سینما تئاتر
اخبار مرتبط
  • افزایش اعتیاد زوجین بر اساس یک شایعه

  • دریای ما همین‌جاست

  • آغاز ثبت اطلاعات فعالان سینمای آسیب‌دیده از کرونا

  • با کودکانی که تحمل باختن در بازی‌ها را ندارند چگونه باید رفتار کرد؟

  • نیازهای مغفول مانده کودکان به بهانه روز جهانی کودک

  • کجا دو متر پیاده‌روی سالم برای مردم ساختیم؟+ فیلم

  • درخت آرزوهای دانش آموزان نیشابور بارور شد

  • کودکان آرزوها را می‌بافند

  • جشنواره آرزوها و صبحانه سالم در بوشهر برگزار شد

  • جشنواره آرزوها و صبحانه سالم مدرسه هفتم آذر پایگاه دریایی بوشهر

  • جوانی چشمه ای است که همه آرزوها از آن سرازیر می شود

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • زمان برگزاری اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی در بستر «شاد»

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی پنجم بهمن

  • اجرای بازمهندسی فعالیت‌‌های پیشتازان از سال تحصیلی آینده

  • صفحه اول روزنامه‌های صبح روز ‌‌شنبه 4 بهمن 99

  • شناسایی 6207 بیمار جدید کرونایی؛ حال 4106 بیمار وخیم است

  • آخرین پرواز به یاد شهدای ساختمان پلاسکو؛ مرگ چترباز معروف در اکباتان

  • صدرنشینی برای تیمی که سال‌ها نتوانسته هوادارانش را شاد کند، قابل قبول است

  • من سید جواد هاشمی؛ امشب ساعت21 از مردم عذرخواهی خواهم کرد

  • اطلاعیه مهم باشگاه استقلال درباره کلاهبرداری با نام این تیم

  • حضور دانش‌آموزان و هنر‌آموزان در مدارس منطقه 13

  • نخستین روز دوره آموزش خبرنگاران دختر پانا خوزستان

  • چرا کودکان باید در محیط مدرسه باشند؟

  • جزئیات طرح استفاده از خودنویس در سیستم آموزشی ایران

  • پروژه ویژه محمود فکری؛ استقلال ماه بهمن را دوست دارد

  • سکه 10 میلیون و 310 هزار تومان شد

  • رکورد شکنی مرد هندی با حضور ۷۲ ساعته در قفس مار‌های سمی

  • ماموریت تاریخی برای ژنرال؛ طلسم پولدارها شکسته می‌شود؟

  • آزمون تافل دانشگاه تربیت مدرس «حضوری» برگزار می‌شود

  • واکنش محسن رضایی بر سیلی قانون‌گذار بر چهره قانون

  • جست‌وجوی متفاوت در بازار مسکن

  • مدیران اجرایی جشنواره «هنر زنده است» معرفی شدند

  • صدور مجوز فروش فروش املاک اهدایی خیرین مدرسه‌ساز توسط وزارت آموزش و پرورش

  • اعلام جزئیات برگزاری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

  • پرداخت حقابه‌ جازموریان تنها راه خاموش کردن چشمه‌های گردوغبار

  • محدودیت سفر به لندن به علت شیوع کرونا تا پایان بهمن‌ماه تمدید شد

  • رییس جدید سازمان خصوصی‌سازی منصوب شد

  • بهار 1400 با حضور زنان و مردان در ورزشگاه رویایی می‌شود

  • راهکاری برای کمک به ادامه حیات نشر

  • پیش‌فروش ۷ محصول ایران‌خودرو برای تحویل آبان‌ تا دی ۱۴۰۰

  • ترافیک سنگین صبحگاهی در ۱۲ بزرگراه و معابر اصلی پایتخت

  • ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه 1400 سازمان پژوهش به معاونت‌ها

  • انعکاس کاذب سبک زندگی در شبکه‌های اجتماعی

  • جشنواره فیلم فجر برای فیلم اعتبار می‌آورد نه فروش بیشتر

  • تشکیل کارگروه مشترک شوراها و مرکز تحقیقات شورای نگهبان برای بررسی قانون عوارض ارزش افزوده

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم