مکرون: نقض برجام از طرف ایران تحریم فوری اروپا را در پی ندارد

ایران اجازه داشتن سلاح هسته‌ای نخواهد داشت

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که در صورت نقض توافق هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا فورا اقدام به تحریم ایران نخواهد کرد.

کد مطلب: ۹۲۵۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مکرون: نقض برجام از طرف ایران تحریم فوری اروپا را در پی ندارد

امانوئل مکرون در پایان نشست گروه بیست اقتصاد برتر جهان با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر پایبندی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای، اظهار کرد: «حتی اگر ایران برجام را زیر پا بگذارد، اروپا برنامه‌ای فوری برای پیروی از آمریکا و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران ندارد.»

او افزود: «اروپا همچنان به برجام پایبند است و اگر ایران این توافق را نقض کند، اروپائیان همچنان بر اساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام عمل خواهند کرد.»

رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال افزود که در هر صورت، ایران اجازه نخواهد داشت، سلاح هسته‌ای داشته باشد.

مکرون در جریان این کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: «این خطر بزرگی است. ما در چنین شرایطی مستقیماً به سمت تحریم حرکت نمی‌کنیم. اما طبق توافقی که در سال ۲۰۱۵ امضا کردیم، با دقت عمل می‌کنیم.»

او ادامه داد: «در صورتی که عدم پایبندی مشاهده شود، فرانسه، آلمان و انگلیس قبل از هر چیزی با وزیر (امور خارجه ایران) دراین خصوص گفت‌وگو می‌کنند.»

براساس آنچه BBC منتشر کرده، مقام‌های آمریکایی در چند روز اخیر مذاکراتی با مقام‌های اروپایی انجام داده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند تا به دلیل حملات اخیر به نفتکش‌ها و همچنین سرنگون شدن یک پهپاد آمریکایی، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کنند.

این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی همواره دست داشتن در حملات و انفجارهای نفتکش‌ها را رد کرده‌اند. مسئولان ایرانی همچنین تاکید کرده‌اند که پهپاد آمریکایی سرنگون شده در خلیج فارس، به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای نظامیان و همچنین نقض متعدد حریم هوایی ایران منهدم شده است.

در جریان آخرین نشست گروه G20 که در شهر اوزاکای ژاپن برگزار شد، امانوئل مکرون و تعدادی دیگر از رهبران جهان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایران مذاکراتی انجام دادند. مکرون گفته که در این دیدار، ترامپ از تمایلش برای دیدار با ایرانی‌ها سخن به میان آورده است.

رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: «من (در پاسخ به ترامپ) گفتم قطعا. هرکسی می‌تواند با آن‌ها (ایرانی‌ها) ملاقات کند. من مشکلی با صحبت کردن ندارم. من فکر می‌کنم مذاکره عالی است.»

امانوئل مکرون پیشتر گفته بود، کاهش تنش میان ایران و آمریکا یکی از اهداف اصلی اوست، اما در عین حال تاکید کرده بود که با بخشی از نگرانی‌ها درباره دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای با دونالد ترامپ موافق است. ادعاهای مقامات غربی درباره سلاح هسته‌ای و دستیابی جمهوری اسلامی به آن در حالی مطرح می‌شود که مقامات بلندپایه ایران به ویژه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی این موضوع را «حرام» اعلام کرده است.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران سازمان ملل متحد روز گذشته و در جریان نشست یک ساعته خود با خبرنگاران در مقر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که تهران هیچ برنامه‌ای برای نقض برجام ندارد. او همچنین گفت: «برخی از مقامات آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند و هدف سیاست فشار حداکثری آنها هم همین است اما این سیاست تنها تنش را نه فقط در روابط ایران-آمریکا بلکه در کل منطقه افزایش داده است.»

او همچنین در جریان این نشست، خبرنگاری درباره تصمیم اخیر جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده پرسید که تخت روانچی در پاسخ گفت: «تصمیم ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم در چارچوب برجام انجام شده است. در برجام فرایندی برای صادرات اورانیوم غنی‌شده پیش‌بینی شده است. آنچه باعث می‌شد تا از سقف تعیین شده فراتر نرویم این بود که امکان صادرات آن و دریافت کیک زرد وجود داشت اما دولت آمریکا این فرایند را تحریم کرد.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: «اکنون باید از آمریکا این سوال را پرسید که چرا چنین تحریمی را اعمال کرده است. از نظر ما اقدام ایران برای افزایش ذخایر خود، نقض برجام نیست بلکه در چارچوب مواد ۳۶ و ۲۶ توافق هسته‌ای قرار دارد. ایران حق دارد از برخی تعهدات موجود در برجام براساس همین مفاد، عدول کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار