عمارت امینی، خانه موزه قلم می شود

اصفهان (پانا) - در چهل و یکمین سالگرد درگذشت امیرقلی امینی مدیر مسئول روزنامه های اخگر و اصفهان، محقق و مترجم و روزنامه نگار در اصفهان، مراسم یادبودی با همکاری انجمن صنفی روزنامه نگاران استان اصفهان، فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و خانه مطبوعات برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۵۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
عمارت امینی، خانه موزه قلم می شود

در این مراسم فضل اله صلواتی مبارز انقلابی عصر پهلوی دوم با اشاره به شخصیت والای امیرقلی امینی به ایراد خاطره ای از او پرداخت و گفت: در سال1345 شمسی در زندان شهربانی به سر می بردم. اوضاع زندان مطلوب نبود و از نظر بهداشتی وضع خوبی نداشت. مقاله تند و تیزی از اوضاع بد زندان نوشتم و تحویل آقای امینی در همین عمارت دادم.
وی ادامه داد: آقای امینی بلافاصله مسئول زندان شهربانی را فراخواند. سرهنگ دژبخش، فرصتی را طلبید تا اوضاع زندان را سروسامان دهد. در مدت یک هفته وضعیت زندان متحول شد و چون من به نیتم رسیده بودم از انتشار مقاله صرف نظر کردم.
صلواتی با بیان اقتدار امینی در مطالبه گری و پاسخ گویی از مسئولان زمانه اش افزود: امیدوارم چنین روحیه شهامت گونه امینی در بین روزنامه نگاران زنده بماند.
در ادامه مراسم احمد زندآور با قدردانی از تلاش فعالان و پیشکسوتان حوزه مطبوعات اظهار داشت: در طی جلسات متعدد و با دستور شهردار اصفهان خانه امیرقلی امینی جهت مرمت و بازسازی تخلیه و در نهایت به باغ موزه اهل قلم و رسانه که وصیت مرحوم امینی بوده بدل خواهد شد. مدیر خانه مطبوعات اصفهان ابراز داشت: یکی از اهداف مهم ما عضویت کمیته مطبوعات و رسانه اصفهان در مجموعه شهرهای خلاق است. با توجه به اینکه 180 شهرخلاق در مجموعه 72 کشور به شبکه شهرهای خلاق ملحق شدند در نظر داریم تا با همکاری فعالان حوزه مطبوعات از ظرفیت ها و توانمندی های رسانه ای اصفهان استفاده کنیم تا مقدمات اتصال مطبوعات اصفهان را به این شبکه شود. پس از نیل به این هدف مهم می توان شخصیت هایی همچون امیرقلی امینی را به درست ترین صورت ممکن به جهانیان معرفی کرد.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به بنای ارزشمند امیرقلی امینی گفت: معماری این عمارت و نمادها و کاشی کاری ها بر بستر و حکمت صدرایی بنا شده و یادگار نمادین از شهر اصفهان است.
محمد عیدی با ابراز اینکه عمارت امینی همچون نگینی در دل شهر اصفهان است که باید در مدار ارزش فرهنگی قرار گیرد ادامه داد: بر طبق وصیت واقف و رایزنی با دختر ایشان به این نتیجه رسیدیم که مکان مذکور به پایگاه فرهنگی بدل شود. بر اساس مستندات گردآوری شده برآنیم که این عمارت به موزه اهل قلم با محوریت مطبوعات بدل شود.
معاون فرهنگی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مرحوم امینی نقاشی های دوران نوجوانی استاد فرشچیان را که به منزله هدیه بود خریداری و در موزه ای نگهداری می کرد. این اقدام از سمت امیرقلی امینی حامل نظریه اقتصاد فرهنگ است. به این معنا که قبل از آنکه از لحاظ تئوریک به اقتصاد فرهنگ دست یابیم در جهت ایجاد انگیزه و انگیزش خلاقیت فرهنگی گام برداریم و این عمل توسط مرحوم امینی رخ داد.
عیدی با تاکید بر ذخایر ارزشمند فرهنگی و هنری شهر اصفهان همچون امیرقلی امینی اظهار داشت: با پیگیری ها و حمایت شهردار شهر اصفهان مرمت این عمارت در دستور کار قرار گرفته و قرار است از ردیف اعتباری منطقه یک شهرداری محور رویدادهای فرهنگی و گردشگری در محور غربی شهر اصفهان فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار