کمرئی: اجرای سند تحول بنیادین با تغییر شاخص‌های ذهنی امکان‌پذیر می‌شود

ساری (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه روح سند تحول بنیادین تا زمانی که شاخص‌های ذهنی‌مان تغییر نکند و خود مدیر با سند مانوس نشود، در مدرسه حاکم نمی‌شود. تأکید کرد که باید گفتمان سند حاکم شود؛ به این معنا که در سطوح مختلف کشوری، استانی و شهرستانی به آن تکیه شود.

کد مطلب: ۹۲۴۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کمرئی: اجرای سند تحول بنیادین با تغییر شاخص‌های ذهنی امکان‌پذیر می‌شود

علی‌رضا کمرئی در گردهمایی مدیران، رؤسا و معاونان آموزشی و پژوهشی شهرستان‌ها و مناطق استان مازندران که در اردوگاه شهدای دانش‌آموز شهرستان ساری برگزار شد، گفت: «نگاه سطحی به برخی اتفاقات این است که چه نیازی به این کارهاست، اما نگاه از سر باور روش‌های تربیتی این است که برای این اتفاق ارزش قائل‌شویم و برای آن فرهنگ‌سازی کنیم.»

او ضمن تأکید بر اینکه هرچقدر هم مسائل را پیچیده کنند، ما آن عناصری را می‌بینیم که ماهیت تعلیم و تربیتی و ماهیت آموزش و پرورشی دارند، ادامه داد: «مدیران آموزش و پرورش به تفاوت بین آموزش و تعلیم و تربیت توجه کنند، غرق در آموزش نشویم؛ آموزش به معنای انتقال یک طرفه مفاهیم مربوط به یادگیری است و با مفهوم تعلیم و تربیت باید تمایز داده شود.»

کمرئی تأکید کرد: «اگر به مفهوم تعلیم و تربیت توجه شود، آنگاه است که به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین به صورت متوازن نگریسته می‌شود، روابط انسانی در کلاس درس بهبود می‌یابد، شهروند خوب تربیت می‌شود، دانش‌آموز سالم و محیط سالم محقق می‌شود، کیفیت دانش و محیط یادگیری بالا می‌رود و نگاه به آینده، برنامه‌ریزی و داشتن چشم‌انداز به دست می‌آید، چراکه تمام این مفاهیم به هم مرتبط است و در نهایت مدرسه متعالی تجلی می‌یابد.»

او تلقی آموزش از ذهن دانش‌آموز را ظرفی دانست که معلم باید دانش خود را به آن منتقل کند و در این معنا دانش‌آموز شیء تلقی می‌شود، در حالی‌که در تعلیم و تربیت دانش‌آموز انسانی است با استعدادها و ظرفیت‌های مشخص که معلم نقش تسهیلگر در جریان یادگیری دارد. دانش‌آموز را در موقعیت قرار می‌دهد و بستر را آماده می‌کند و دانش‌آموز در این موقعیت لذت یادگیری را می‌چشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به مفهوم مدرسه‌محوری به این معنا که فرصت تصمیم‌گیری را به خود مدرسه واگذار کنیم و مدرسه نیز با مشارکت همگان تصمیم بگیرد، ادامه داد: «قرار نیست مدرسه‌محوری را سخت کنیم بلکه باید فضا را آماده کنیم تا مدرسه کانون تصمیم‌گیری باشد، مدیران مدرسه توانمند شوند.»

کمرئی:
سند تحول بنیادین یک رویکرد و چشم‌انداز و سند بالادستی با مفاهیم غنی است که مسیر حرکت را معین می‌کند.

کمرئی تأکید کرد که قرار نیست از طریق مدرسه‌محوری یا حتی سند تحول بنیادین کار مدیران مدرسه را بیشتر کنیم بلکه سند تحول بنیادین یک رویکرد و چشم‌انداز و سند بالادستی با مفاهیم غنی است که مسیر حرکت را معین می‌کند.»

او قوانین و مقررات در قالب ریزبرنامه‌های سند تحول بنیادین را زبان ترجمه شده سند و ابزار اجرای آن برشمرد و ادامه داد: «روح سند تا زمانی که شاخص‌های ذهنی‌مان تغییر نکند و خود مدیر با سند مانوس نشود، در مدرسه حاکم نمی‌شود. باید گفتمان سند حاکم شود؛ به این معنا که در سطوح مختلف کشوری، استانی و شهرستانی به آن تکیه شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش مدیریت آموزشگاهی را مهمترین بخش دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: مدیر آموزشگاه خلق‌کننده چشم‌اندازهای مدرسه است به این معنا که می‌داند مدرسه به کجا می‌خواهد برسد. در واقع تعیین چشم‌انداز، اصلی‌ترین وظیفه مدیر مدرسه است و در عین حال مراقب چشم انداز نیز هست که آیت محقق می شود یا خیر.»

او ادامه داد: «مدیر آموزشگاه مسئول توسعه حرفه‌ای معلمان مدرسه نیز هست. توسعه حرفه‌ای تلاشی است که خود یادگیرنده برای بهبودی مستمر و دائمی و تدریجی خود در ایفای وظایف حرفه‌ای به کار می‌گیرد.»

کمرئی همچنین به لزوم برخورداری مدیران از تفکر استتراتژیک (راهبردی) اشاره کرد و گفت: «تفکر راهبردی به تغییر شکل و شتاب و انعطاف توجه دارد که محیط مدام در حال تغییر است که باید مبنای برنامه‌ها باشد و کسی که می‌خواهد مدیریت راهبردی داشته باشد، باید از تفکر راهبردی برخوردار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار