دشت کاشان طی چهار دهه با بیلان منفی آب روبرو بوده است

کاشان ( پانا ) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: دشت کاشان یک منطقه گرم و خشک است که بارندگی سالانه آن ۱۲۵ میلیمتر و یک ششم بارندگی‌های جهانی است که به علاوه نرخ بالای تبخیر، باعث شده که کاشان طی چهار دهه با بیلان منفی آب روبرو شود.

کد مطلب: ۹۲۴۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
دشت کاشان طی چهار دهه با بیلان منفی آب روبرو  بوده است

به گزارش پانا کاشان محمدرضا اسدی در آیین تجلیل از فعالان حوزه مدیریت مصرف آب اظهار کرد: دشت کاشان طی ۵۰ سال شدیدترین شرایط خشکسالی را تجربه کرده است و مردم نباید گمان کنند که بارندگی های نوروز امسال آن کمبودها را جبران کرده است .

وی افزود: با وجود همه آموزش هایی که در مدیریت مصرف آب انجام شده است، اما بارندگی های امسال مردم را گمراه کرد به گونه‌ای که مصرف آب در سه ماهه نخست امسال ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد و به رقم ۱۲ میلیون مترمکعب رسید.

وی تصریح کرد: برنامه های فرهنگی و آموزشی باعث شد که با وجود افزایش پنج هزار مشترک در منطقه کاشان، اما مصرف آب آشامیدنی پنج درصد کاهش پیدا کند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ متر مکعب و معادل میزان مصرف برای یک شهر ۲۰ هزار نفری است.

وی تاکید کرد: فرهنگ مدیریت مصرف آب باید به عنوان یک نیاز همیشگی در جامعه نهادینه شود و محدود به یک زمان خاص و شرایط خاص نیست و یک سال بارندگی تغییری در شرایط حاکم بر دشت کاشان ایجاد نمی کند.

اسدی تصریح کرد: بارندگی های اخیر، هیچ اثری بر تغذیه سفره های آب زیر زمینی نداشت و چالش کمبود آب عمیق تر از آن است که در یک مدت زمان کوتاه برطرف شود بلکه باید همه مردم الگوی مصرف را رعایت کنند و دانش آموزان امروز به عنوان شهروندان آینده، با این فرهنگ آشنا می شوند.

وی گفت: علاوه بر حفظ ذخایر آب زیرزمینی، استفاده از آبهای نا متعارف مثل فاضلاب و آبهای شور به عنوان یک ظرفیت برای حل مشکل مزمن کمبود آب و حفظ محیط زیست باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: طی سالهای گذشته 15 حلقه چاه آب آشامیدنی به علت نفوذ فاضلاب ، غیر قابل استفاده شده است و این مسوولیت همگانی است که از منابع آب به طور آگاهانه استفاده کنیم و به دیگر شهروندان نیز منتقل کنیم.

کارشناس آموزش شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: حدود دو دهه است که فعالیتهای آموزشی در قالب برنامه های فرهنگی در مدارس این شهرستان با هدف فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف انجام می شود.

عباسعلی کحال افزود: بیش از 10 هزار نفر از دانش آموزان منطقه کاشان در جشنواره ملی آب، نخستین واژه در قالب فعالیت های فرهنگی برای حفظ منابع آب آموزش دیده اند.

وی افزود: در این جشنواره 20 نفر از فرهنگیان که به طور داوطلبانه در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب فعالیت کردند و 30 نفر از دانش آموزان برگزیده جشنواره های آب یعنی زندگی و آب، نخستین واژه تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار