جشن آبریزگان روستای آذران، آیینی با بن‌مایه‌های ایرانی در بستری اسلامی

کاشان ( پانا) - روستای آزران (آذران ) در ۷۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کاشان واقع شده است. این روستا در منطقه ای کوهستانی و متصل به کوههای کرکس با آب و هوایی معتدل در بهار و تابستان و زمستانهای سرد درارتفاع تقریبا ۲۷۰۰ متری از سطح دریا ، قرار گرفته است  از جمله مشخصات این روستا، برگزاری جشن سنتی آبریزگان یا جمعه آب درازه است که در آخرین جمعه اردیبهشت یا اولین جمعه خرداد اجرا میشود.

کد مطلب: ۹۱۹۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
جشن آبریزگان روستای آذران، آیینی با بن‌مایه‌های ایرانی در بستری اسلامی

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: گر چه جشن آبریزگان جشنی فراموش شده در میان ایرانیان مسلمان است اما می توان ادعا کرد که جمعه آب درازه که در چشمه ای از کوهستانهای اطراف روستای آذران برگزار می شود گویا تنها بازمانده جشن آب پاشان در میان ایرانیان است.

محمد مشهدی نوش آبادی در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: امروزه تعداد کمی از آیین های ایرانی با درونمایه فرهنگ زرتشتی در ایران شناسایی شده اند که وجه شاخص آنها برگزاری با تاریخ شمسی است، برخی از آنها را تغییر داده اند اما آب‌درازه فرق می کند.

وی افزود: منطقه برگزاری آیین دربردارنده چشمه ای مورد احترام است که مردمان روستا از چاشت تا حدود ظهر خود را به این مکان می رسانند.چشمه از تپه ای به پایین می‌ریزد و درختان دره که سایه بان آیین گزاران است را سیراب کرده و پس از طی مسیری چند کیلومتری به سدی کوچک ریخته و سپس به مصرف کشاورزی اهالی آذران می رسد.

وی در مورد شیوه این آیین گفت: ابتدا آتش برای پخت آش و چای و غذا آماده می شود و بعد از نهار نوبت تماشای تعزیه است، تعزیه علی اکبر یا ابوالفضل العباس علیهم السلام که نشان از رنگ و لعاب اسلامی این آیین دارد، مردم و به ویژه کودکان و پیران بر گرد میدان تعزیه جمع می شوند.

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان افزود: با پایان تعزیه و پخش آش رشته،مردم ظرف هایی بزرگ و کوچک در دست گرفته و از آب چشمه آب درازه پر می کنند و بر هم می پاشند البته این آب‌پاشی هزل و بی حساب نیست بلکه درونمایه ای جادویی و به تعبیر اسلامی اش تعویذی دارد.

وی اظهار کرد: گروهی دیگر نیز بر سر جوی قنات ایستاده اند و همه آیین گزاران و عابرانی که در راه بازگشت به روستا هستند را خیس می کنند، کاری که گذشته ای نه چندان دور در دروازه روستا بر سر واردین می آوردند.

این پژوهشگر آیینی تصریح کرد:موقعیت‌هایی که در آن چشمه مقدس قرار دارد، معمولا با حضور یک شخصیت قدسی در پیوند است و اهالی آذران نیز معتقدند در غار محوطه چشمه آب‌درازه، دو امام‌زاده‌ای که در روستای ازوار (سده) مدفون شده ‌اند، شب پیش از کشته‌شدن، در این غار به‌سر برده‌اند و از اینرو این منطقه جایی برکت‌بخش و مورد احترام است.

مشهدی نوش آبادی گفت: هدف اصلی از برگزاری آیین آبریزگان در آذران، طلب باران است، مردم به این نیت به چشمه آب‌درازه می‌روند تا باران ببارد و سالی پر برکت و پر محصول داشته باشند و باور دارند که بعد از انجام مراسم به‌گونه‌ای معجزه‌آسا باران خواهد بارید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار