مدیر عامل رویان: 1/5درصد موالید کشور را تحت پوشش قرارداده ایم

ارایه خدمات به ۲۵۰۰ زوج خارجی توسط رویان

تبریز (پانا) - مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی گفت: تا کنون توانسته ایم یک و نیم درصد موالید در کشور را تحت پوشش قرار دهیم و بیشترین نمونه‌های گرفته شده نیز بعد از تهران از استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی است.

کد مطلب: ۹۲۴۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیر عامل  رویان: 1/5درصد موالید کشور را تحت پوشش قرارداده ایم

مرتضی ضرابی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران آذربایجان شرقی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار بانک سلول های بنیادی در کشور گفت: دکتر آشتیانی در اوایل دهه هشتاد در نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشتند که می توان از طب درمانی در کنار دارو درمانی استفاده کرد و خواستند تا مجوز فعالیت در زمینه سلول های بنیادی را صادر کنند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز بعد از دو هفته در پاسخ به نامه ایشان نوشتند که با همت، هدف های بزرگ تحقیقات را برای رسیدن به ثروت هنگفت انسانی دنبال کنید و توجه کنید که ساخت قطعات یدکی انسان منجر به ساختن انسان نشود.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی بند خون ناف رویان جهاد دانشگاهی افزود: رهبر معظم انقلاب در این پاسخ، به دو کلید واژه مهم تاکید کردند که یکی ثروت هنگفت انسانی است که امروز بعد از 15 سال این واژه کاربرد دارد و واژه دیگر که تاکید داشتند،ساخت قطعات یدکی انسان بود و همه این عوامل سبب شد تا شرکت فناوری بن یاخته های رویان شکل بگیرد.

ضرابی در ادامه بیان کرد: هر سلولی که دو ویژگی مهم داشته باشد به عنوان سلول بنیادی شناخته می شود که یکی از این ویژگی ها این است که سلو ل بتواند مشابه خود را تولید کند و ویژگی دیگر این است که قدرت تمایز و تخصصی داشته باشد.

وی افزود: در همه بافت ها و ارگان ها اعم از سلول های عصبی، مغز استخوان، قلب و ...سلول های بنیادی خاص داریم که در صورت آسیب دیدگی می توانند بافت را بازسازی کنند و اگر بتوان این سلول های بنیادی را از بافت جدا کرد می توان برای در مان استفاده کرد.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی بند خون ناف رویان جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان این که خون بند ناف که مملو از سلول های بنیادی است بلافاصله بعد از تولد جمع آوری می شود، گفت: حجم خون بند ناف 80 تا 200 سی سی و بر اساس اندازه و حجم ناف و نوع زایمان متفاوت است و 5 تا 10 دقیقه بعد از زایمان و قبل از لخته شدن خون فرصت است تا این خون جمع آوری شود.

ضرابی گفت: در حال حاضر دو بانک عمومی و خصوصی یا خانوادگی خون بند ناف را داریم که در بانک عمومی، خانواده های در آستانه تولد فرزند به این بانک ها مراجعه می کنند و نمونه های اهدایی را در خدمت سایر بیماران قرار می دهند که تمامی مراحل برای دادن نمونه در بانک عمومی رایگان است.

وی با بیان این که عمر نمونه های گرفته شده تا 20 سال است و این نمونه ها در دمای 196- درجه سانتی گراد و در نیتروژن مایع نگه داری می شوند، ادامه داد: در بانک خصوصی نیز خانواده های در آستانه تولد فرزند نیز به این بانک ها مراجعه کرده و نمونه را برای خودشان ذخیره می کنند که در ابتدا پس از عقد قرار داد 3 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت می کنند و برای هر سال نگه داری نمونه ها نیز 160 هزار تومان پرداخت می کنند.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی بند خون ناف رویان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: در دنیا تعداد نمونه های ذخیره شده در بانک خصوصی 5 میلیون نمونه و در بانک عمومی 744 هزار نمونه هستند که برای پیوند 35 هزار نمونه از بانک عمومی و 2 هزار نمونه از بانک خصوصی استفاده شده است.

ضرابی افزود: شرکت فناوری بن یاخته های رویان بزرگترین بانک سلول های بنیادی در خاورمیانه است که 111 هزار نمونه ذخیره شده در بانک عمومی، 5 هزار نمونه ذخیره شده در بانک خصوصی و 400 نمونه خارجی دارد و در همه استان ها دفتر نمایندگی دارد که آذربایجان شرقی نیز یکی از دفاتر فعال رویان است و تا کنون توانسته ایم یک و نیم درصد موالید در کشور را تحت پوشش قرار دهیم و بیشترین نمونه های گرفته شده نیز بعد از تهران از استان های اصفهان، فارس و خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: تا کنون به 2 هزار و 500 زوج از 46 کشور خارجی که بیشتر از کشورهای همسایه هستند از رویان خدمات دریافت کرده اند.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی بند خون ناف رویان جهاد دانشگاهی گفت: به جز بدن خون ناف که در هنگام زایمان جمع آوری می شود سایر ضمایم زایمان از جمله خود جفت و پرده های جنینی نیز به عنوان یک پانسمان بیولوژیکی قابل استفاده هستند و یکی دیگر از منابع سلول های بنیادی، پالپ دندان شیری است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و لی ما در حال حاضر در کشور ما مورد استفاده قرار نگرفته اما دانش فنی آن را در اختیار داریم و تلاش می کنیم امسال خدمات آن را عرضه کنیم.

ضرابی با بیان این که پتانسیل درمان سلول های بنیادی برای بیش از 70 بیماری است، گفت: پیوند های انجام شده در این زمینه برای بیماران خونی مانند لوکمی، آنمی، آپلاستیک، اعصاب فلج و کودکان اوتیسمی است که در دنیا نتایج خوبی کسب شده است و در کشور ما نیز تاکنون 200 پیوند برای بیماران خونی انجام شده و آزمایش های بالینی برای فلج اعصاب و اوتیسم در حال انجام است.

وی گفت: سلول های بنیادی معجزه گر نیستند اما می توانند در خیلی از بیماری ها که روشی جز پیوند سلول بنیادی نداریم، بهبود دهنده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار