زاکانی اگر می‌توانست لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس را هم را در زمره اتفاقات وزارت نفت قرار می‌داد!

تهران (پانا) - کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما درباره اظهارات زاکانی در همین برنامه توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۹۲۴۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
زاکانی اگر می‌توانست لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس را هم را در زمره اتفاقات وزارت نفت قرار می‌داد!

به‌گزار خبرآنلاین، اهم اظهارات مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به شرح زیر است:

*اظهارات آقای زاکانی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی از آن کذب و خلاف واقع است و بخشی دیگر افتراست.

*آقای زاکانی طوری صحبت کردند که انگار آقای زنگنه طول موج خود را با غربی‌ها تنظیم کرده و گویی چند تفاهم‌نامه امضا شده اما آقای زنگنه همه آنها را بهم زدند.
از یک سو می‌گویند زنگنه خسته است و از طرفی دیگری طوری صحبت می‌کنند که فرد ابرقدرتی است که می‌تواند جلو همه قراردادهای خاص را بگیرد، که این موضوع تناقض دارد.
کشور حساب و کتاب و مراجع بالادست دارد. اگر زنگنه بتواند جلو همه قراردادها را بگیرد، یعنی کشور چارچوب ندارد.

*آقای زاکانی اگر می‌توانستند لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس را هم را در زمره اتفاقات وزارت نفت قرار می‌دادند!

*آقای زاکانی گفتند، ۷۲ نفر از نمایندگان محترم مجلس نامه‌ای درباره عملکرد وزارت نفت به سران قوا نوشتند که آقای زنگنه پاسخ ندادند. زنگنه در یک نشست خبری به همه آن ادعاها پاسخ دادند. اینکه می‌گویند پاسخ ندادند، کم‌لطفی است.

*می‌گویند زنگنه به خام‌فروشی اعتقاد دارد، در حالی‌که ارزش محصولات پتروشیمی در زمان وزارت آقای زنگنه به ۱۲ میلیارد دلار رسید و امسال با افتتاح ۱۸ طرح بالاتر هم می‌رود.

*ظرفیت پالایشی کشور نیز در زمان وزارت آقای زنگنه از یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه رسیده است. وزارت نفت طبق اصل ۴۴ مجاز به ساخت پالایشگاه نیست.

*براساس تفاهم بین ایران و پاکستان، قرار بود تا ایران خط لوله را تا مرز تکمیل کند و از طرف پاکستان نیز خط لوله را در سمت خود احداث کند اما تا کنون یک متر خط لوله هم در طرف پاکستان نکشیدند. اظهارات نخست وزیر پاکستان نیز نشان می‌دهد که مشکل ایران نیست زیرا او گفته که وجود تحریم‌ها علیه ایران مهمترین مشکل بر سر راه تکمیل است و ملاحظه عربستان و امارات نیز در این بین وجود دارد.

*در مورد انتقادات به استقبال نامناسب از رئیس‌جمهوری چین باید بگویم در این مورد استقبال از رؤسای جمهور دیگر کشورها بر عهده وزارت نفت نیست. از سوی دیگر وزارت نفت هواپیمایی ندارد که برای استقبال از رئیس‌جمهوری چین به پرواز در بیاورد تنها چند هلیکوپتر در مناطق عملیاتی برای انتقال کارمندان وجود دارد که می‌توانیم در موارد مشابه از آنها استفاده کنیم درغیر این صورت چند جنگنده و بمب‌افکن در اختیار وزارت نفت قرار دهند تا در زمان‌های مشابه از آنها استفاده کنیم.

* ایران هیچ قرارداد سوآپی با روسیه نداشته و در کل تعریف سوآپ نیز آن چیزی نیست که آقای زاکانی به آن اشاره کرده است زیرا ایشان گفته روسیه قرار بود ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دریافت کرده، فروخته و پول آن را به ایران بدهد در صورتی که تعریف سوآپ این نیست.

*چین، روسیه و هند شرکای استراتژیک ایران هستند اما اولویت اول حفظ منافع ملی است با این حال تمام تلاش خود را برای گسترش همکاری‌ها با شرکا انجام می‌دهیم. در واقع همه براساس منافع خودشان حرکت می‌کنند اما ما دنبال قاتل بروسلی می‌گردیم.

*نوری به موضوع پیشنهاد ۱۲ میلیارد دلاری ساخت پتروپالایشگاه توسط برزیلی‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از صحبت اعلام شد که طرف چینی قرار است این پتروپالایشگاه را بسازد و این درحالی است که شرکت چینی اعلام شده یکی از شرکای ما به شمار می‌رود و در صورت صحت، خودش موضوع را به ایران مطرح می‌کرد. از سوی دیگر چرا برزیل این پیشنهاد را به مکزیک یا ونزوئلا که از نظر جغرافیایی در نزدیکی آن کشور قرار دارند مطرح نکرده است. همچنین اگر این پیشنهاد واقعی است چرا سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت آن را نادیده گرفته‌اند.

* اینگونه مطرح می‌شود که عراق موضوع همکاری برای توسعه 12 میدان مشترک را مطرح کرده و ایران نپذیرفته است و این در شرایطی است که حتی یک برگ سندی در این رابطه وجود ندارد. از سوی دیگر توسعه تمامی میادین نفتی عراق توسط شرکت‌های بزرگ غربی در جریان است و بالاترین برداشت را از این میادین انجام می‌دهند بنابراین لزومی برای همکاری با ایران ندارند.

*آقای زاکانی کسی است که باید درباره قرارداد کرسنت پاسخ دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار