اصلاح الگوی کشت به کاهش ۶۵ درصدی مصرف آب سد حسنلو منجر شد

ارومیه(پانا)-رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: اصلاح الگوی کشت در اراضی زیرکشت سد حسنلو سبب کاهش ۶۵ درصدی مصرف آب در این محدوده شد.

کد مطلب: ۹۲۳۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح الگوی کشت به کاهش ۶۵ درصدی مصرف آب سد حسنلو منجر شد

فرهاد سرخوش با بیان اینکه میزان آب مصرفی در اراضی کشاورزی حوضه این سد در سال ۱۳۹۳ به ۴۶.۸ میلیون مترمعکب می‌رسید، بیان کرد: پس از اجرای طرح‌های اصلاح الگوی کشت توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه در این منطقه، میزان آب مصرفی این اراضی کشاورزی در طول سال زراعی ۱۳۹۷ به ۱۵ میلیون متر معکب کاهش یافت.

وی افزود: در سال زراعی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ پس از چهار سال همکاری و تلاش‌های متقابل دولت و مردم در قالب طرح نجات دریاچه ارومیه، سد حسنلو به فرصتی ارزشمند تبدیل شد و کشاورزان پایاب این سد با رعایت الگوی کشت ابلاغی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نقده میزان مصرف خود را به طور قابل توجهی کاهش دادند.

وی با اشاره به میزان آب مصرفی اراضی کشاورزی این منطقه در سال زراعی ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده، میزان آب مصرفی در این سال نباید از ۳۸ میلیون مترمعکب تجاوز می‌کرد ولی متأسفانه به ۴۶.۸ میلیون مترمعکب رسیده بود.

سرخوش اضافه کرد: در سال زراعی ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ به طور متوسط برای هر هکتار از الگوی کشت اجرا شده بالغ بر ۱۲ هزار متر مکعب آب مصرف شد و این در حالی است که بر اساس طرح مصوب، نیاز ناخالص متوسط هر هکتار الگوی کشت در این بازه زمانی حدود هشت هزار متر مکعب بود.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه پیشتر در این منطقه محصولاتی چون چغندرقند، ذرت دانه‌ای و یونجه کشت می‌شد، گفت: مصرف آب این محصولات کشاورزی ۲ برابر محصولاتی چون گندم و جو است.

وی بیان کرد: اراضی تحت پوشش سد حسنلو در زمین‌های مرتفع شمال این سد به صورت بارانی آبیاری شده و از طریق ۲ ایستگاه پمپاژ اصلی و ۳۳ ایستگاه پمپاژ ثانویه در سطح چهار هزار و ۹۸۵ هکتار انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار