ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مکمل تمامی رشته های ورزشی است

بیرجند(پانا) ـ رئیس هیئت کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای استان  خراسان جنوبی گفت:توصیه‌ای که به جوانان باید کرد این است که به این رشته روی بیاورند چون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مکمل تمامی رشته های ورزشی است.

کد مطلب: ۹۲۳۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مکمل تمامی رشته های ورزشی است

مهدی قمری رئیس هیئت کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار پاناازخراسان جنوبی ضمن تبریک هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای اظهار داشت: زورخانه‌ی قدیمی امیر عرب که اکنون موزه‌ی میراث فرهنگ پهلوانی هست در سال 1353 توسط مرحوم غلامحسین قمری که پدر بنده بودند افتتاح شد و زورخانه‌ی کنونی امیرعرب در سال 1380 ساخته و افتتاح شد که میزبان جمع کثیری از قهرمانان و رزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان بود.

او ادامه داد: زمانی که هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان تحویل من داده شد، رتبه‌ی استان در کشور 31 ام بود که اکنون خدارا شاکریم که جایگاه استان ما در این زمینه در بین 10 استان برتر قرار دارد.

قمری بیان کرد: در حال حاظر 23 زورخانه‌ی فعال در سطح استان داریم که از این 23 زورخانه، زورخانه در مرکز استان و دیگر زورخانه ها در شهرستان ها و حتی بعضی از روستاهای استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس هیئت کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای استان افزود: در سطح استان 14 زورخانه‌ی در حال احداث هستند که بعضی از آنها به مرحله‌ی بهره‌برداری و بعضی کلنگ‌زنی شده اند که امیدواریم با همت مسئولین استان کار ساخت این زورخانه ها به اتمام برسد.

قمری بیان ادامه داد: پرافتخارترین و مدال‌آورترین هیئت ورزشی استان در بین ورزش های فعال در سطح استان، ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی است.

او افزود: در آئین تجلیل از ورزشکاران برتر استان در سال 97 که به همت اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد، از 75 ورزشکار فعال در زمینه‌ی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان تقدیر به عمل آمد که بیشترین میزان از نظر کسوت مدال‌آور در استان داشته و بیانگر جایگاه ویژه‌ی این ورزش در استان است.

قمری بیان کرد: در حال حاظر بزرگترین مشکلی که این ورزش در استان دارد ناموجود بودن یک زورخانه در سطح استان با استاندارد های بین المللی و کشوری است.

او ادامه داد: نبود چنین مکانی باعث شده است که استان نتواند میزبانی مسابقات کشوری زورخانه‌ای را داشته باشد و این فقدان در بین استان های دیگر کشور، تنها در استان ما وجود دارد.

رئیس هیئت کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای استان اظهار داشت: تقاضایی که از مسئولین استان داریم این است که استان ما با توجه به جمع کثیر علاقه‌مند به این ورزش که دارد، به این ورزش اهمیت بدهند.

قمری بیان کرد: ورزش زورخانه‌ای میراثی که از پدران ما ارث رسیده و به جا مانده است و پشتوانه‌ی ما جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به این ورزش در این سرزمین هستند.

او اظهار داشت: ورزشکارانی که در این رشته به طور رسمی و دارای بیمه‌ی ورزشی هستند بیش‌از 700 نفر هستند اما آمار کلی ورزشکاران این رشته آماری بالاتر از این عدد است.

قمری ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی یکی از بی‌خطرترین ورزشی است که ورزشکاران را به هیچ عنوان تهدید نمیکند و یکی از سالم‌ترین ورزش های موجود در عرصه ورزش است.

رئیس هیئت کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای استان بیان کرد: روستا‌های سطح استان مانند روستای چهکند، تغاب، اسفشاد و همچنین روستای نصرآباد دارای زورخانه‌ی فعال هستند که جمع کثیری از علاقه‌مندان این رشته و ورزشکاران استان در این زروخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

او افزود: این رشته اگر از آن حمایت های مردمی و علی الخصوص دولتی نشود به طور حتم طول چندانی نخواهد کشید که به فراموشی سپرده خواهد شد.

قمری بیان کرد: مهمترین اصلی که در این ورزش موجود است، اخلاق‌مداری و فرهنگ بالا است که بالاتر از مسائل فیزیکی و قهرمانی های این ورزش، مسائل معنوی و روحی اعم از اخلاقیات و فرهنگ‌مداری است.

رئیس هیئت کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای استان ادامه داد: ساختمان، فونداسیون و ترکیب این ورزش بر فرهنگ ایرانی اعم از ایثار، خودگذشتگی، احترام و ادب بنا شده است.


او بیان کرد: کلمه‌ی پرورش در آموزش و پرورش همین فرهنگ‌سازی و ایجاد فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای است که این مهم باید توسط آموزش و پرورش و همچنین رسانه‌ی ملی پوشش داده شود.

قمری در پایان بیان کرد: با توجه به تجربهی چند ساله‌ای که در این رشته دارم و همچنین توصیه‌ای که به جوانان باید کرد این است که به این رشته‌ی ورزشی روی بیاورند چون که این رشته¬ی ورزشی میتواند مکمل تمامی رشته های ورزشی باشد.

خبرنگار افتخاری پانا: نوید قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار