تزریق خطرناک گاز شهری در کپسول گاز شارژ کولر خودرو

آتش گاز تقلبی کولر، به جان خودروها

تهران (پانا) -به گفته رئیس اتحادیه برق خودرو در مشهد، هیچ روش و دستگاهی برای تشخیص گاز اصل از تقلبیِ شارژ کولر خودرو وجود ندارد و این عاملی خطرناک برای آتش گرفتن خودرو است.

کد مطلب: ۹۲۲۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
آتش گاز تقلبی کولر، به جان خودروها

به‌گزارش خراسان، همزمان با شروع فصل گرما، بازار شارژ کولر خودرو و کولرهای‌گازی داغ شده به‌طوری که گاهی سود این حرفه آن قدر وسوسه‌انگیز است که برخی افراد بدون هیچ‌گونه تخصصی، در این فصل به شارژ غیراصولی کولر خودرو مشغول می‌شوند و روی همین‌حساب، در روزهای اخیر، زمزمه‌هایی مبنی‌بر استفاده از گاز شهری برای شارژ کولر خودرو و وجود حجم زیادی از گازهای تقلبی در بازار شارژ کولر به‌گوش می‌رسد.

خودروهایی که به‌واسطه گازتقلبی کولر، در آتش می‌سوزند
برای بررسی این موضوع و مطلع شدن از صحت شنیده‌هایمان، با «سالاری» بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی (صمت) و «علی نجوی‌ثانی» رئیس اتحادیه برق خودروی مشهد همراه می‌شویم. رئیس اتحادیه برق خودرو مشهد ضمن تایید استفاده از گاز شهری و گازهای تقلبی برای شارژ کولر خودرو می‌گوید: «ما چند سالی است پیگیر مسئله شارژ کولر خودرو به‌وسیله گازهای تقلبی هستیم و از همان چندسال پیش، بحث تزریق گاز شهری در این کپسول‌ها مطرح بود. این در حالی است که اگر کولر با گاز شهری شارژ شود، در هنگام تصادف یا وارد آمدن ضربه به لوله‌های ارتباطی کولر، گاز دچار حریق می‌شود و تبعات غیرقابل جبرانی دارد.» نجوی تعداد زیادی نامه را که در دستش دارد، نشان می‌دهد و می‌گوید: «ما با تمام ارگان‌ها نامه‌نگاری کرده‌ایم تا پای کار بیایند و با واحدهای صنفی متخلف که گازهای تقلبی شارژ کولر خودرو می فروشند، برخورد شود. این ادارات شامل دادگستری، محیط‌زیست، اتاق اصناف، مدیر کل نظارت بر استاندارد و اداره اماکن می‌شود که با آن‌ها در حال مذاکره هستیم.»

تعداد زیادی از کپسول‌های گاز شارژ کولر، اصل و استاندارد نیست
رئیس اتحادیه برق خودروی مشهد همزمان با بازدید از چند کارگاه تعمیرات خودرو در شهر، ادامه می‌دهد: «حجم زیادی از این کپسول‌های گاز استاندارد نیست و اعضای اتحادیه ما هم در استفاده از این گازها مقصر نیستند چرا که برای تعمیرکاران هیچ راه شناسایی برای تشخیص گازهای اصلی و تقلبی از یکدیگر وجود ندارد.» او در پاسخ به این سوال که «اگر خودِ اپراتورها راهی برای تشخیص گاز اصلی و تقلبی ندارند، پس مردم چطور در زمان شارژ گاز کولر خودرو، متوجه شوند گازی که برای شارژ کولر آن ها استفاده می شود اصلی است یا تقلبی؟» می گوید: «متاسفانه همان طور که گفتم هیچ کس نمی تواند تشخیص دهد که گاز مصرفی برای شارژ کولر، اصل است یا تقلبی و برای این کار فقط یک راه وجود دارد و آن هم استفاده از دستگاه مخصوصی برای تست گازِ استفاده شده است که متاسفانه از این مدل دستگاه در مشهد، فقط یک عدد وجود دارد و آن هم در اختیار محیط‌زیست است. نکته این جاست که محیط‌زیست مدتی قبل برای تست گازهای موجود در بازار از این دستگاه استفاده کرده بود و بعد از تست چند نمونه از گازهای تقلبی، دستگاه به‌کلی خراب شده بود و طبق آخرین اطلاعات ما، هم‌اکنون هیچ دستگاهی برای شناسایی گازهای تقلبی شارژ کولر خودرو در مشهد نداریم. البته در اصل باید این گازها در گمرک تست و مهر تایید روی کپسول‌های اصل درج شود. روش دیگر این است که برای کنترل این موضوع، ساز و کاری تعریف شود تا فروشندگان، استانداردهای لازم را از محیط‌زیست و کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق و دیگر سازمان‌ها بگیرند و بشناسند و این کپسول‌ها، به‌واسطه آگاهی شناسنامه‌دار شوند و اطلاعات لازم روی کپسول درج شود تا هم اعضای اتحادیه ما در تعمیرات خودرو و هم مشتریان با مراجعه به این شناسنامه، از اصل یا تقلبی بودن این گازها با خبر شوند ولی فعلا که خبری از چنین شرایطی نیست. علی نجوی‌ثانی درباره آسیب‌هایی که استفاده از این نوع گازها به خودرو وارد می‌کند، می‌گوید: «گازهای غیراستاندارد، خوردگی‌هایی در مدار لوله کولر ایجاد می‌کند و باعث آسیب به کمپرسور خودرو می‌شود و در نتیجه، هزینه‌هایی چند میلیونی روی دست مالک خودرو می‌گذارد. این روزها مردم به‌خاطر تزریق گازهای تقلبی به کولر خودرو، کولر گازی و یخچال‌هایشان دچار ضرر و زیان مالی زیادی می‌شوند و از طرفی ضررهای زیادی به محیط‌زیست و لایه ازن وارد می‌شود. برای سامان بخشی به این موضوع نیاز است که ارگان‌های مختلف پای کار بیایند اما واقعیت این است که در حال‌حاضر ما در اتحادیه برق خودروی مشهد تنها مانده‌ایم و هیچ‌کس برای جمع‌آوری گازهای تقلبی از ما حمایت نمی‌کند.»

آشفته بازار گازهای تاریخ مصرف گذشته و تقلبی در مشهد
در حین گشت‌زنی و بررسی کپسول‌های گاز موجود در تعمیرگاه‌های خودرو، «سالاری» بازرس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی به بررسی چند نمونه از کپسول‌ها می‌پردازد و می‌گوید: «روی هیچ‌کدام از کپسول‌ها نه تاریخ تولید وجود دارد و نه تاریخ انقضا و از آن جا که این گازها بعد از گذشت مدت‌زمانی مشخص، تاثیر‌گذاری‌اش را از دست می‌دهد، وقتی تاریخ تولید و مصرف آن درج نشده باشد، نمی‌دانیم متعلق به یک ماه قبل است یا 10 سال قبل و هنوز کارآیی دارد یا منقضی شده.» در ادامه گفت‌وگو، رئیس اتحادیه برق خودروی مشهد هم تایید می‌کند و می‌گوید: «من حاضرم با سند و مدرک به شما ثابت کنم کپسول‌های گازی در مشهد خرید و فروش می‌شود که از 5 سال قبل در انبارها مانده و قطعا گاز این کپسول‌ها خاصیتش را از دست داده است.» بازرس سازمان صمت استان، روش دیگری برای اثبات تقلبی بودن این گازها انجام می‌دهد و با پنبه‌ای آغشته به الکل، روی نوشته‌های درج شده روی کپسول‌ها می‌کشد و حروف به‌سرعت پاک می‌شود. سالاری می‌گوید: «همان‌طور که مشاهده کردید، تمامی نوشته‌ها به‌صورت چاپی روی کپسول درج شده است و نشان‌دهنده تقلبی و غیراستاندارد بودن محصول است. اما آشفتگی در بازار این کپسول‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. ما از افرادی که به شارژ کولر خودرو در سطح شهر مشغولند شنیده‌ایم که بعد از خالی شدن این کپسول‌ها، افرادی کپسول‌های خالی را جمع‌آوری می‌کنند و ما به این مظنونیم که کپسول‌های خالی شده، دوباره با گازهای تقلبی پر می‌شود و به چرخه باز می‌گردد و این احتمال هست که برخی افراد، کپسول‌های کهنه را رنگ‌آمیزی و روی آن‌ها نوشته‌هایی چاپ می‌کنند و دوباره به بازار می‌فرستند.»

کشف چند انبار گازهای تقلبی در مشهد؛ مردم به مراکز رسمی و دارای پروانه رجوع کنند
در پایان، مهدی مقدسی، کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی، درباره خرید و فروش گازهای تقلبی شارژ کولر خودرو در مشهد و استان می‌گوید: «در سال‌های قبل ما انبارهایی را با حجم 300 تا 400 کپسول که با گازهای تقلبی یا گاز شهری پر شده بودند کشف کردیم و این انبارها پلمب شد و پرونده این افراد به‌مراجع رسیدگی‌کننده فرستاده شد. در سال‌جاری نیز کشفیاتی از این دست، در خیابان آخوند خراسانی مشهد داشتیم که پرونده این واحد نیز در حال بررسی است. مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که در واحدهای صنفی مختلف، به‌دلیل ارزان بودن این گازها، اقدام به شارژ نکنند و برای شارژ کولر خودروشان به مراکز رسمی و دارای پروانه و تحت‌نظر اتحادیه مراجعه کنند تا از آسیب رسیدن به خودروشان و آتش‌سوزی هنگام برخورد و تصادف به‌دلیل استفاده از گازهای تقلبی و دیدن آسیب‌های غیرقابل جبران، جلوگیری شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار