عبد الجبار کاکایی: حق ترانه سرایان ادا نمی شود

تهران (پانا) - عبدالجبار کاکایی با تاکید بر اینکه لازم است بررسی های دقیق تری برای پرداخت سهم ترانه سرایان از موسیقی باکلام انجام شود، معتقد است تا کنون حق ترانه سرایان ادا نشده است.

کد مطلب: ۹۲۱۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
عبد الجبار کاکایی: حق ترانه سرایان ادا نمی شود

به گزارش برنا، عبدالجبار کاکایی که در سالهای فعالیت خود با خوانندگانی چون سالار عقیلی، محمد اصفهانی، محمد معتمدی، حمید هیراد و بسیاری از دیگر هنرمندان موسیقی با وی همکاری داشته است، با لحنی اعتراض آمیز به افزایش تعداد ترانه‌سرایان در هر سن و هر سطحی گفت: آن قدر ترانه تولید می‌شود که من نمی‌دانم کدام را ترانه بنامم کدام را نه.

وی افزود: امروزه کلام را با ترانه می‌فروشند و سهم هرکدام به طور دقیق مشخص نیست، تلویزیون مقیاس خود را دارد و سقف پرداختی آن به ترانه‌سرا طبق آخرین آماری که من دارم حدود 600 هزار تومان است.

کاکایی اشاره کرد: اگر اثری نیاز به تولید موسیقی و ترانه داشته باشد تهیه‌کننده آن با توجه به بودجه‌ای که برای تولید دارد، سهم هر کدام از عوامل را پرداخت می‌کند، ترانه سرا هم می تواند جزء آن باشد.

وی افزود: قاعدتا کلام و موسیقی با هم ادغام شده است، در بررسی یک ملودی و آهنگ باید بدانیم سهم کلام چقدر است و چند درصد از دستمزد موسیقی باید به ترانه‌سرا داده شود. به نظر من موسیقی چون کلام محور است حق ترانه‌سرا ادا نمی‌شود معمولا درصدی که ترانه سرا دریافت می‌کند از خواننده، آهنگساز و حتی تنظیم کننده هم کمتر است.

شاعر مجموعه «عذاب دوست داشتن» گفت: از صد در صد هزینه ای که برای تولید یک آهنگ پرداخت می‌شود تنها ده درصد آن به ترانه سرا تعلق می گیرد. که رقم بسیار اندکی است.

کاکایی در پایان افزود: البته تعداد کمی از ترانه سرایان که در سطح حرفه ای فعالیت می کنند و موجب اعتبار یک آهنگساز و یا اثر دیگر می شوند رقم های بالاتری دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار