ظریف: درخواست میانجی‌گری نداریم

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با یک رسانه عربی، توضیحاتی در رابطه با تنش میان ایران آمریکا، روابط ایران و اروپا و همچنین روابط میان ایران و کشورهای منطقه ارائه داد.

کد مطلب: ۹۲۱۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: درخواست میانجی‌گری نداریم

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه التلفزیون العربی در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به تهران سفری داشته‌اند، همچنین شما دیدارهایی با وزیر خارجه عمان، وزیر خارجه قطر و سفر به عراق داشته‌اید و از سوی دیگر معاون وزیر خارجه ایران سفری به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته است؛ دیدگاه تهران به میانجیگری‌ها چیست؟ آیا این میانجیگری‌ها منجر به رسیدن به میز مذاکرات با آمریکا می‌شود؟ گفت: «آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم گسترش تحرکات دیپلماسی به منظور توضیح شرایط موجود است؛ ما در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌بریم، این شرایط برای منطقه بسیار خطرناک است اما نباید دلیل اصلی این شرایط را فراموش کنیم.»

او در توضیح صحبت خود ادامه داد: «این شرایط به دلیل جنگ اقتصادی است که آمریکا علیه ایران آغاز کرد و این جنگ اقتصادی یک جنگ غیرقانونی و در تضاد با قوانین بین‌المللی است که با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام آغاز شد؛ بنابراین در تمام گفت‌وگوهایمان بر دلیل این بحران تاکید کردیم؛ از بین رفتن سبب و دلیل بحران را نیز از بین می‌برد. تا زمانی که جنگ اقتصادی آمریکا که در واقع تروریسم اقتصادی است تداوم داشته باشد شرایط عادی نخواهد شد.»

او در ادامه این پرسش مطرح شد که آیا هدف از میانجیگری‌های کنونی این است که ایران پیام‌هایی به واشنگتن بفرستد که چنین کارهایی را انجام دهد؟ گفت: «ما درخواست میانجیگری نداریم بلکه با دوستانمان گفت‌وگو می‌کنیم. با کشورهایی که با آنها دوستی عمیق داریم گفت‌وگو می‌کنیم اما تصمیماتی که آنها در رابطه با آمریکا اتخاذ می‌کنند مربوط به خودشان است. ما آن چیزی که بطور علنی می‌گوئیم و رئیس جمهور آمریکا آن را گفته است این است که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است؛ جنگ جنگ است و هدف آن عموم مردم است و هدف از آن ایجاد فشار بر مردم عادی برای مجبور کردن آنها به تحرک است و این چیزی است که دولت آمریکا به دنبال آن است. در تعریف کلاسیکی به این مساله تروریسم می‌گویند و در واقع آمریکا از طریق فشارهای غیر قانونی بر ملت ایران تروریسم اقتصادی را به کار گرفته است تا به نتایج و اهداف سیاسی خود برسد. هیچ‌کس در دنیا وجود ندارد که با تروریست مذاکره کند. تروریست‌ها باید اقدامات تروریستی خود را متوقف کنند سپس به میدان سیاسی بازگردند؛ در آن زمان مساله فرق خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار