مصرف دخانیات در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته مصرف سیگار و دخانیات در استان بالاتر از میانگین کشور است.

کد مطلب: ۹۲۱۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مصرف دخانیات در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است

شهرکرد (پانا) -سید راشد جزایری افزود: شیوع مصرف سیگار در استان ۱۱.۸۸ درصد و میانگین مصرف دخانیات ۱۵.۸ درصد گزارش شده در حالی که مصرف سیگار در کشور ۱۰.۸ درصد و مصرف دخانیات ۱۴.۱۵ درصد است.

وی، حساس سازی جامعه و اطلاع رسانی در خصوص مضرات مصرف سیگار و دخانیات را از مهمترین اهداف هفته ملی بدون دخانیات اعلام کرد و گفت: از آنجا که مصرف سیگار در سنین ۱۲ تا ۱۵ سال و همچنین قشر زنان کشور شیوع بیشتری نسبت به سالهای گذشته پیدا کرده است تلاش می‌شود تا با آگاه سازی گروه‌های هدف، مانع پیشروی این روند شویم.

جزایری نقش دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمنهاد در مبارزه با استعمال دخانیات را مهم و اثرگذار دانست و تصریح کرد: این در حالی است که جدیت و اهتمام دستگاه‌های استان در این حوزه کمرنگ است واین موضوع می‌طلبد تا توجه بیشتری لحاظ شود

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، ساماندهی مراکز عرضه سیگار را از دیگر اقدامات پیش بینی شده در هفته ملی بدون دخانیات برشمرد و گفت: از ۱۲ هزار واحد صنفی فعال در استان در حدود ۸ هزار واحد در حوزه خواروبار فروشی فعالیت دارند که بی شک این واحدها برخلاف قوانین موجود در حوزه عرضه دخانیات نیز فعال هستند.

جزایری خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا واحدهای عرضه سیگار و دخانیات محدود و اختصاصی شوند و مراکز خواروبار فروشی به صورت داوطلبانه از انجام این عمل خودداری کنند.

وی با بیان اینکه قوانین جامعی در خصوص منع استعمال دخانیات در ادارات و اماکن عمومی کشور وجود دارد، اظهار داشت: ضعف ما در مرحله اجرا است و به وضوح دیده می‌شود که سیگار در اماکن عمومی مصرف می‌شود.

جزایری با بیان اینکه مصرف دخانیات عامل بروز ۹۰ درصد سرطان ریه است، افزود: مصرف سیگار و دخانیات همچنین عامل بروز ۷۵ درصد بیماری‌های مزمن تنفسی، عامل ۲۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و عامل تشدید کننده بیماری سل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار