مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

واکنش پلیس و قوه قضاییه به شماره پیامکی گزارش بدحجابی

تهران (پانا) - کشف حجاب در خودروهای شخصی و غیر شخصی با حواشی و شایعاتی مبنی بر اینکه شهروندان می‌توانند موارد بی‌حجابی یا بدحجابی را با ذکر شماره پلاک خودرو به پلیس پیامک کنند همراه و این حواشی باعث شد تا پلیس و قوه قضاییه درباره آن واکنش نشان دهند.

کد مطلب: ۹۲۱۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
واکنش پلیس و قوه قضاییه به شماره پیامکی گزارش بدحجابی

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

ماجرای شماره پیامکی برای اعلام بدحجابی

کشف حجاب در برخی خودروهای شخصی و غیر شخصی سبب شد تا پلیس از اردیبهشت ماه سال جاری از طریق پیامک، افراد را احضار و با گرفتن یک تعهد موضوع را خاتمه دهد. پیشتر وزیر کشور در واکنش به این موضوع گفته بود که جزو وظایف نیروی انتظامی است تا قانون را در جامعه برقرار کند و نیروی انتظامی تاکنون با دور اندیشی به این امر عمل کرده است. به جای اینکه در خیابان‌ها با مردم برخورد شود به افرادی که دچار خطا شده‌اند، پیامک داده شود و بعد از دو سه بار پیامک نیروی انتظامی باید به آنها رسیدگی کند اما این موضوع با حواشی و شایعاتی مبنی بر اینکه شهروندان می‌توانند موارد بی حجابی یا بدحجابی را با ذکر شماره پلاک خودرو به پلیس پیامک کنند، همراه شد. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در واکنش به این شایعات اعلام کرد که پلیس هیچ شماره پیامکی برای اعلام بدحجابی یا بی‌حجابی در خودرو اعلام نکرده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً شماره تلفنی از سوی دادستانی برای گزارش بدحجابی اعلام شده، آیا این اقدام، موازی‌کاری با نیروی انتظامی محسوب نمی‌شود و این مساله می‌تواند به‌نوعی به تخریب امنیت منجر شود؟ گفت که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و ناظر به موارد علنی است و به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی افراد شدن و تحقیق و تفحص برای این قبیل از امور، اجازه داده نشده است.

از هر ۱۰۰ هزار نفر 5 تا 7 نفر در ایران خودکشی می‌کنند

امروزه خودکشی یکی از مشکلات عمده اجتماعی و بهداشت روانی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. در ایران نیز خودکشی، پدیده‌ای رو به رشد دانسته شده‌است اما سیستم ثبت دقیقی در زمینه خودکشی وجود ندارد و مرجع آمار مربوط به خودکشی‌های منجر به فوت سازمان پزشکی قانونی است. سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است که خودکشی در سال‌های اخیر روند ثابتی داشته است و طبق آمارها روند خودکشی در ایران معمولا رقمی در حدود 5 تا 7 مورد در هر 100 هزار نفر است.

ممنوعیت اطلاع‌رسانی وکلا درباره پرونده نجفی

بیش از دو هفته از قتل میترا استاد از سوی محمدعلی نجفی می‌گذرد و شایعات و جزئیات جدیدی از این پرونده بیرون می‌آید و اطلاعات دقیقی از فرایند رسیدگی به پرونده منتشر نشده است. حالا سیدمحمود علیزاده طباطبایی یکی از وکلای محمدعلی نجفی می‌گوید او به همراه دو نفر دیگر که وکالت نجفی در پرونده قتل میترا استاد را به عهده دارند، از اطلاع‌رسانی منع شده‌اند. علیزاده گفته است که پرونده اتهام آقای نجفی قرار است فقط از سوی قوه قضاییه اطلاع رسانی شود.

پرونده محمدعلی نجفی برای رسیدگی به شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی ارجاع شده است. قاضی کشکولی در کارنامه کاری خود سابقه رسیدگی به پرونده‌های مهمی همچون اتهامات سعید مرتضوی، مدیرعامل اسبق تأمین اجتماعی و محمد ثلاث قاتل سه نفر از مأموران نیروی انتظامی در فاجعه خیابان پاسداران را دارد.

جزئیات افزایش حقوق سربازان

سازمان نظام وظیفه ناجا اعلام کرده است که برابر قانون، حقوق سربازان باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان پایور باشد که این مبلغ بر حسب درجه برای سرباز صفر حدود ۶۰ درصد و برای سرباز با درجه ستوان یکم پزشک ۹۰ درصد است اما با توجه به اینکه در قانون بودجه چنین مبلغی برای پرداخت به سربازان پیش‌بینی نشده است، لذا این مبلغ به عنوان حقوق به سربازان پرداخت نمی‌شود.

حداقل حقوق کارکنان پایور یک میلیون و ۸۷۵ هزار تومان است که با توجه به درجه سربازان مددجو بین ۶۰ تا ۹۰ درصد این رقم به آنان تعلق می‌گیرد. بر این اساس حداقل حقوق یک سرباز متأهل تحت پوشش کمیته امداد با درجه سرباز یا ناوی یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان و حداکثر این حقوق برای سرباز با درجه ستوان یکم پزشک یک میلیون و ۶۸۸ هزار تومان خواهد بود که ۱۷۱ هزار تومان نیز حق تأهل و اگر دارای فرزند باشد به ازای هر فرزند ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز حق اولاد دریافت خواهد کرد.

رفع ایرادات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

سال 81 قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان، مشهور به قانون «کودک‌آزاری» با 9 ماده تصویب شد. با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه سرانجام دوم مرداد 97 تصویب شد و پس از آن در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت. اکنون برای رفع ایرادات به مجلس بازگشته است و به گفته پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس درباره ایراد شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه گرفته مربوط به مجازات‌ها و سرپرستی است و این ایرادات در کمیسیون قضایی مجلس برطرف شده است.

کمبود داروی فلوکستین برطرف شده است

تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر تولید دارو در داخل ایران تاثیر منفی گذاشته است چرا که بیشتر مواد اولیه داروهای تولیدی در ایران وارداتی است. توزیع داروی فلوکستین نیز که از رایج‌ترین داروی ضدافسردگی و اضطراب است این روزها به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است و بیماران برای تأمین آن دچار مشکل شده‌اند اما در دسترس نبودن این دارو را سخنگوی سازمان غذا و دارو رد می‌کند و می‌گوید این مشکل مقطعی بوده و اکنون رفع شده است. او با بیان اینکه توزیع داروی فلوکستین به میزان مصرف و نیاز بیماران در حال انجام است، گفت که توزیع این دارو به صورت سهمیه‌ای صورت می‌گیرد ولی این‌طور نیست که ذخیره دارو در داروخانه‌ها به صورت انباری باشد و بیماران هرقدر که دارو بخواهند در دسترسشان باشد بلکه به صورت سهمیه‌ای و به اندازه کافی و نیاز مصرف در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

ابلاغ آیین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در چهارمین نشست خبری خود از تصویب، ابلاغ و اجرایی شدن آئین نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس قوه قضائیه خبر داد.

به گفته اسماعیلی، در قانون مشخص شده که تمامی مقامات مشمول اصل ۱۴۲ و قانون رسیدگی به اموال مسئولان و کارگزاران نظام، باید اموال خود را به اداره کل و قوه قضائیه اعلام کنند، ولی رئیس قوه قضائیه باید در آغاز دوره مسئولیت و پایان دوره مسئولیت، صورت جامع اموال و داریی خود، همسر و فرزندان را به مرجعی که مقام معظم رهبری تعیین خواهند کرد اعلام نماید و همزمان با اجرایی شدن این آئین نامه، قطعاً از ناحیه مقام معظم رهبری هم مرجعی که بایستی رئیس قوه قضائیه اموالش را اعلام کند مشخص خواهد شد و اینگونه نیست که خود رئیس قوه قضائیه و زیرمجموعه وی بخواهند در مورد اموالش بررسی و ثبت و ضبطی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار