رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام کرد: 

197 هزار هکتار اززمینهای کشاورزی خوزستان در سیلاب اخیر زیر آب رفت

خوزستان تامین کننده گندم ۱۲ میلیون و شکر ۳۱ میلیون نفر در کشور است

اهواز (پانا) - رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به خسارتهای سیل به بخش کشاورزی خوزستان گفت : 197 هزار هکتار اززمینهای کشاورزی خوزستان در سیلاب اخیر زیر آب رفت.و استان خوزستان تامین کننده گندم 12 میلیون و شکر 31 میلیون نفر در کشور است.

کد مطلب: ۹۲۰۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
197 هزار هکتار اززمینهای کشاورزی خوزستان در سیلاب اخیر زیر آب رفت

کیخسرو چنگلوایی، صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در چند ماه اخیر کشاورزی استان در سه نوبت دچار ناملایمات شد، اظهار کرد: علاوه بر معضل ریزگردها، در آذر و بهمن سال گذشته و همچنین فروردین امسال دچار سیلاب های سنگین شدیم و خسارت های زیادی به محصولات و زمین های کشاورزی وارد شد.

او با بیان اینکه خسارات بسیاری به بخش های کشاورزی، دام و طیور، تاسیسات زیربنایی و منابع طبیعی وارد شد، افزود: 197 هزار هکتار از اراضی گندم، جو، ذرت، کلزا و چغندر قند و بسیاری از محصولات ما به طور کامل زیر آب رفت.

رئیس سازمان کشاورزی خوزستان، از خسارت چهار هزار و 700 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این، سه هزار و 800 میلیارد تومان نیز به بخش نیشکر استان خسارت وارد شد.

او با ابراز تاسف از اینکه 40 درصد از اراضی گندم از بین رفت، ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 363 هزار تن گندم خریداری شده که این میزان، 14 درصد بیش از گندم خریداری نسبت به سال گذشته است.

چنگلوایی، با اشاره به از دست دادن یک سوم خط زیر کشت محصول کلزا، عنوان کرد: با توجه به کاهش کشت کلزا به دلیل مخاطرات سیل اخیر، در حال حاضر حدود 61 درصد بیش از سال گذشته محصول کلزا خریداری شده است.

او با تاکید بر اهمیت توجه به محصول کلزا به دلیل اینکه 84 درصد روغن کشور وارد می شود، گفت: سالانه 3.5 تا چهار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود و این مقدار روغن، برای حدود سه میلیون نفر در خارج از کشور شغل ایجاد کرده و به همین منظور و بنا به دستور مقام معظم رهبری باید به خودکفایی برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، اضافه کرد: سعی بر این است تا در فصل کشاورزی امسال، 350 هزار هکتار کلزا زیر کشت کشور به یک میلیون هکتار افزایش پیدا کند و 31 هزار هکتار زمین کشت کلزا در خوزستان نیز به بیش از 100 هزار هکتار افزایش یابد.

او با بیان اینکه از مجموع 197 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر آب رفته، آب از حدود 160 هزار هکتار آن خارج شده، ابراز کرد: آب 45 هزار هکتار به صورت زهی و از 115 هزار هکتار با استفاده از موتور پمپ ها و ماشین های سنگین، خارج شده است و همچنین 61 هزار هکتار از این اراضی، آماده کشت تابستانه شده اند.

چنگلوایی، با اشاره به اینکه 22 میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده، بیان کرد: از نظر الگوی کشت و همچنین سطح زیرکشت محدودیتی نخواهیم داشت و پیش بینی می کنیم در تابستان امسال 432 هزار و 758 هکتار شامل برنج، ذرت، حبوبات، سبزیجات، سویا، آفتابگردان، کنجد و گندم، کشت تابستانه داشته باشیم.

او عنوان کرد: برخلاف سال های گذشته که به دلیل کمبود آب محدودیت یا ممنوعیت کشت وجود داشت، کشت تابستانه امسال به طور کامل و کافی انجام می شود و با توافق با سازمان آب و برق، تامین آب مورد نیاز انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی، با بیان اینکه 38 درصد ذرت و 35 درصد خرمای کشور در خوزستان تولید می شود، توضیح داد: از مجموع 243 هزار تن خرمای صادرات شده، 85 هزار تن در خوزستان تولید شده است.

او با اشاره به اینکه 95 درصد بذر کلزا و 15 درصد بذر گندم کشور در خوزستان تولید می شود، تاکید کرد: در تابستان امسال هیچ محدودیتی برای گسترش گلخانه ها وجود ندارد؛ خوزستان تامین کننده گندم 12 میلیون و شکر 31 میلیون نفر در کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار