رئیس سازمان راهداری:  وزارت راه با واگذاری آزادراه‌ها به بخش خصوصی مخالف است

تهران (پانا) - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای علت مخالفت وزیر راه با انجام فرآیند واگذاری آزادراه‌های دولتی را افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده نگهداری آزادراه و وارد آمدن فشار بر مردم دانست.

کد مطلب: ۹۲۰۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان راهداری:  وزارت راه با واگذاری آزادراه‌ها به بخش خصوصی مخالف است

به گزارش مهر، عبدالهاشم حسن‌نیا درباره علت عدم واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی و مخالفت وزیر راه و شهرسازی با این واگذاری با وجود تأکید قانون برنامه پنج ساله ششم بر انجام این واگذاری‌ها، گفت: قیمت تمام‌شده نگهداری و تعمیر آزادراه با شاخص‌هایی که قبل از توقف فرآیند واگذاری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی شده بود، در پی تورم‌های اخیر افزایش شدیدی داشته است.

وی افزود: در پروسه جدید با قیمت‌های ریالی و ارزی جدید، هزینه‌های نگهداری آزادراه با عوارضی که خودروهای عبوری باید پرداخت کنند، مطابقت داده می‌شود.

هزینه نگهداری آزادراه‌های دولتی افزایش هزار درصدی داشته است

معاون وزیر راه ادامه داد: اگر قرار باشد عوارض آزادراه بر اساس قیمت تمام شده تعمیرات و نگهداری آن تعیین شود، مجبوریم نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی (به عنوان مثال آزادراه تهران-قم) را ده برابر یا هزار درصد افزایش دهیم اما از آنجایی که جامعه ظرفیت پذیرش چنین میزان از افزایشی را ندارد، این روند فعلاً متوقف شده ولی به طور کلی از دستور کار خارج نشده است؛ با این حال در نظر داریم بتوانیم با تعریف شاخص‌های جدید، قیمت عوارض آزادراه‌های دولتی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، تعیین شده و سپس مراحل واگذاری آنها طی شود.

علت گرانی قیمت تمام شده نگهداری آزادراه

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره علت افزایش قیمت تمام شده تعمیر و نگهداری آزادراه‌ها در یک سال اخیر گفت: در سال‌های قبل قیر مورد نیاز را رایگان به ما واگذار می‌کردند اما در حال حاضر هر یک تن قیر ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان هزینه دارد. خط کشی آزادراه‌ها در هر کیلومتر ۷ میلیون تومان برای سازمان راهداری هزینه در بر دارد. بنابراین بخش خصوصی نمی‌تواند با این قیمت‌ها و بدون افزایش چشمگیر عوارض آزادراهی، نگهداری آن را بر عهده بگیرد.

ارائه پیشنهاد افزایش عوارض آزادراه تهران-قم به شورای اقتصاد

وی در خصوص ارائه پیشنهاد جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی به شورای اقتصاد برای افزایش رقم عوارض آزادراه دولتی تهران-قم تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری آزادراه، پیشنهاد جدیدی به وزارت راه و شهرسازی داده‌ایم تا نرخ عوارض افزایش یافته و وزارت خانه نیز رقم نهایی را به شورای اقتصاد ارائه داده است. اما رقم جدید عوارض مورد نظر وزارت راه فعلاً اعلام نشده است.

حسن نیا ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ تومان عوارض آزادراه تهران-قم از خودروهای عبوری اخذ می‌شود. از این رو با افزایش هزینه‌ها، درخواست افزایش عوارض را به شورای اقتصاد داده‌ایم. سالانه ۳۳ میلیون تردد از آزادراه تهران-قم ثبت می‌شود که امیدواریم با افزایش این عوارض، بتوانیم بخشی از هزینه‌های نگهداری آزادراه را تأمین کنیم. مردم خواهان استفاده از آزادراهی با سطح خدمات و کیفیت مطلوب هستند. برای تکمیل نصب نیوجرسی مفصلی در این آزادراه، ۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار