درمدرسه علامه حلی ۳ تهران

وزیر امور خارجه: در مرحله فکر کردن نباید گرفتار خودسانسوری شوید

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در جمع دانش آموزان دبیرستان علامه حلی 3 تهران، دغدغه دانش آموزان نسبت به مسایل کشور را انرژی‌بخش و امیدآفرین دانست.

کد مطلب: ۹۲۰۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر امور خارجه: در مرحله فکر کردن نباید گرفتار خودسانسوری شوید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدجواد ظریف صبح امروز در مراسمی با عنوان " ماموریت من" در مدرسه علامه حلی گفت: «امروز در شرایط ضعف نیستیم، در شرایط قدرتیم. آمریکا اشتباهات بزرگی کرده و احساس کرد خودش در منطقه و همدستانش در موضع ضعف هستند. در سوریه عراق، یمن و لبنان به اهداف خود نرسید چون مقاومت و مردم، سیاست‌های تحلیلگرانه آمریکا را نپذیرفتند.»

ظریف با قدردانی از دست اندرکاران این برنامه، گفت: «امروز یکی از بهترین روزهای زندگی‌ام رقم خورد و این بسیار انرژی‌آفرین و نیروبخش است که آینده‌سازان کشور را با این میزان آینده‌اندیشی، اعتماد به نفس و دغدغه برای کشور می‌بینیم.»

او با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر این که جوانان و مردم نسبت به مسایل کشور بی‌تفاوت هستند و دغدغه‌ای ندارند، گفت: «امروز بزرگترین خط بطلان بر این ادعا را در این مدرسه نسبت به ادعای بی‌تفاوتی دیدم و در صحبت‌هایی که از دوستان خوب دانش‌آموز شنیدم نگرانی برای اقشار آسیب‌پذیر، ضرورت گسترش علم، ضرورت مقابله با آسیب‌هایی که از سیاست‌های آمریکا به مردم کشور وارد می‌شود و موارد دیگر، باعث امید است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «چون یک دانش‌آموز یا یک متفکر نباید خود را هرگز از جامعه جدا بداند، همه بخشی از جامعه و وام‌دار آن هستیم. ما مسئولان هر کاری بکنیم وام‌دار مردمی هستیم که با مقاومت‌شان این امید را به ما دادند.»

او خطاب به دانش‌آموزان گفت: «شما دانش‌آموزان این ادراک را برای شنونده ایجاد می‌کنید که متکی به خودمان هستیم و باید خودمان برای خودمان طراحی و برنامه‌هایی داشته باشیم؛ هر چند این طراحی‌ها هزینه دارد و گاهی خطرات و مشکلاتی به همراه خواهد داشت اما همین که به خودمان متکی هستیم یعنی خودباوری و برنامه نوشته شده قبلی را اجرا نمی‌کنیم.»

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «به عنوان کسی که قبل از انقلاب در رشته ریاضی تحصیل می‌کردم و در دانشگاه علوم انسانی را برگزیدم باید بگویم این کشور به افراد متعهدی که علوم انسانی را خوب می‌فهمند و می‌توانند آن را با نیازهای جامعه به جریان بیندازد، بیش از همیشه نیاز دارد.»

ظریف با اشاره به دو نقش تحلیل‌گری و مجری‌گری دانش‌آموزان گفت: «در سیستم فکری و کارمان دو نقش داریم که باید از هم تفکیک کنیم نقش اول تحلیل‌گر و نقش دوم مجری است.»

او درباره نقش تحلیل‌گری گفت: «وقتی تحلیل می کنید موظف‌اید آزاد بیندیشید و نباید خود را به هیچ چارچوبی مقید کنید و بگویید رییس مدرسه یا وزیر به ما دستور داده است. در مرحله فکر کردن نباید گرفتار خودسانسوری شوید باید همه راه حل ها را ببینید و آن را در ذهن خود اجرایی کنید و ببینید آن راه حل چه ایرادهایی دارد. من وزیر هم باید در یک مرحله فکر کنم کدام سیاست بهتر است و پیشنهاد دهم. موظفم فکرم را آزاد انجام دهم.»

وزیر امورخارجه مرحله دوم را عمل دانست و گفت: «در اینجا باید سیاست را اجرا کنید. به عبارت دیگر همه ما در فکر، مجتهد و در عمل مقلد هستیم. حتی رساله هم می‌گوید اصول دین را نباید فکر کنید اما احکام را باید تقلید کنید. در علم سیاست هم چنین است اگر یک سیاست غلط را همه ارکان نظام پیاده کنند بهتر از این است که هرکسی هر سیاستی را دلش می خواهد پیاده کند.»

او خطاب به دانش‌آموزان ادامه داد: «در چند سال آینده شما در مرحله فکر کردن هستید؛ وقتی سال ٨١ خواستم به نیویورک بروم نزد مقام معظم رهبری رفتم و ایشان فرمودند موظفی نظرت را حتی مخالف نظر من، برایم بفرستی. و امروز خیلی خوشحال شدم وقتی مربیان شما گفتند خط قرمزی درباره فکر کردن ندارید.»

ظریف گفت: «این بحث سیاسی نیست، علمی است. در کشورهای پیشرفته برای بررسی موضوعی، چند راه حل متفاوت را امتحان می‌کنند.»

مدرسه علامه حلی ٣، ۱۸۱دانش آموز دارد که در مقطع متوسطه اول تحصیل می کنند. هدف از بازدید دکتر ظریف از این مدرسه پروژه کارآزموان باعنوان "ماموریت من" بود که دانش‌آموزان پایه هشتم (با طراحی دانش آموزی)، تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام را بررسی و پیشنهادات و نقطه نظراتی ارائه کردند.

همچنین در این طرح ۷۶نفر در قالب ۸ گروه، تحقیق و پژوهش انجام دادند که نتایج این تحقیقات به وزیر امور خارجه کشور ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار