۱۰ گروه هلال ماه شوال در دزفول را رصد می کنند

تهران (پانا) - ۱۰ گروه عصر سه شنبه رصد هلال ماه شوال را در محل پل باستانی دزفول آغاز می کنند.

کد مطلب: ۹۱۹۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
۱۰ گروه هلال ماه شوال در دزفول را رصد می کنند

دبیر کمیته علمی ستاد استهلال استان خوزستان وابسته به دفتر مقام معظم رهبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ستاد استهلال شهرستان دزفول با حدود ۲ دهه فعالیت یکی از ستادهای باسابقه و قوی است.

رضا طیب طاهر افزود: ۱۰ گروه رصد شامل ۴۰ عضو متخصص با استفاده از حدود پنج تلسکوپ و پنج دوربین دوچشمی رصد ماه شوال را در عصر سه شنبه آغاز کرده اند.

وی گفت: ۲ گروه در اهواز، ۲ گروه در لالی، یک گروه در آبادان و یک گروه در خرمشهر نیز همزمان با سراسر کشور رصد ماه شوال در عصر سه شنبه را انجام می دهند.

وی در خصوص رصد هلال ماه در روز دوشنبه گفت: هلال ماه شوال از ساعت ۲،۵ عصر دوشنبه ۱۳ خرداد از نظر نجومی آغاز شده و از نظر نجومی ماه رمضان به پایان رسیده است ولی با توجه به اینکه ملاک ما برای شروع ماه‌های قمری محاسبات نجومی صرف نیست و باید در نخستین غروب خورشید پارامترهای هلال ماه بررسی شوند.

وی بیان داشت: در غروب دوشنبه هلال ماه همزمان با خورشید غروب کرد و سن هلال ماه ۶ ساعت بود که از رکورد جهانی پایین تر بود به همین دلیل در تمام پهنه کشور رؤیت هلال ماه غیر ممکن بود و رصد منتفی شد.

طیب طاهر در خصوص رصد هلال ماه در روز سه شنبه نیز گفت: در غروب روز سه شنبه سن هلال ماه سه ساعت است که ارتفاع هلال ماه در پهنه خوزستان و دزفول بین ۱۱ تا ۱۲ درجه ارتفاع دارد و از نظر درخشندگی فاز ماه به حدود ۱،۹۸ یا ۲ می‌رسد که فاز مناسبی برای رصد است.

وی افزود: اگر شرایط جوی در دزفول خوب باشد و گردوخاک نداشته باشیم هلال ماه برای دقایقی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است ضمن اینکه از ابزار نیز برای رؤیت ماه استفاده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار