عزیزپناه، فعال حقوق زنان : چرا قوانین باید طوری‌ باشد که هست و نیست زن وابسته به مهریه شود

مشکلات نبود قوانین حمایتی از زنان، بزرگتر از مهریه گرفتن یا نگرفتن است/زنان را باید در مورد شروط ضمن عقد آگاه کنیم

تهران(پانا)- ثریاعزیزپناه‌، فعال شناخته‌شده حقوق زنان و کودکان در ارزیابی پیامدهای بخشنامه جدید قوه قضاییه درباره زندانیان مهریه، از روند عجیب انتخاب چند هزار سکه مهریه از سوی برخی زنان و اقدامات تلافی‌جویانه آنها به دلیل نبود قانون حمایتی از خودشان انتقاد می‌کند و می گوید قوانین آن‌قدر اشکال دارد که همه هست و نیست زن وابسته به دریافت مهریه است و در صورتی که تمهیدات مناسبی به جای حذف زندان انجام نشود، حق مهریه از زنان سلب می‌شود.

کد مطلب: ۹۱۹۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
عزیزپناه، فعال حقوق زنان : چرا قوانین باید طوری‌ باشد که هست و نیست زن وابسته به مهریه شود

عزیزپناه در‌خصوص تبعات و فواید حذف زندان مهریه از مردان به پانا می گوید: در این زمینه باید بتوانیم کمی دورتر را ببینیم. گاهی در بحث مهریه به سمت اقدامات تلافی‌جویانه پیش می‌رویم. به عنوان مثال زمانی که حقی از زنان ضایع می‌شود و طبق شرع و عرف و قانون هم تخلف است، در مقابل برخی زنان اقداماتی تعبیه می‌کنند که تلافی‌‌‌جویانه است و از جمله همین سلب آزادی و زندان برای مرد در مسئله مهریه. شرع و عرف مهریه را حق زنان می‌داند، اما در چند دهه اخیر رقم‌های نجومی و تابع مد و باعث شده است تعداد سکه بسیار بالا تعیین شود که در عمل وقتی صدها نفر زندانی می‌شوند و پولی هم ندارند که پرداخت کنند. حال باید پرسید چه میزان از آن حق به زنانی که خواهان دریافت مهریه شان هستند،پرداخت می‌شود؟

در سال‌های اخیر هم از شرع و هم از مبانی‌اجتماعی دور شده‌ایم

این فعال حقوق زنان تاکید می‌کند: طبق شرع مرد باید در هر وضعی مهریه را آماده داشته باشد که اگر زن آن را درخواست کرد، توان پرداختش را داشته باشد. در واقع ،مرد باید از قبل توان مالی خود را بسنجد. از طرفی دیگر، متاسفانه با رویه‌ای که در چند سال اخیر در کشور‌ ایجاد شده است با مهریه‌های بیش از هزار سکه‌ای، ما، هم از شرع دور شده‌‌‌ایم و هم از مبانی اجتماعی و به ورطه‌ای افتاده‌ایم که صرفا پست‌مدرن به آن نگاه می‌کنیم. معتقدم زنان باید تحول را از درون خود شروع کنند.اگر مهریه برای زنان ریسمانی جهت تحت فشار گذاشتن شود، طرف مقابل تمام تلاشش را می‌کند که به لطایف‌الحیلی از پرداخت آن شانه خالی کند. پرسش اصلی من این است که چرا باید قوانین طوری باشد که هست و نیست زن به مهریه وابسته شود؟ از آن سو چرا باید مبنای عجیبی برای مهریه تعیین کنیم تا هر طور شده بتوانیم آن را بگیریم؟ در واقع باید به سمت و سویی برویم که زنان زندگیشان به دریافت مهریه وابسته نباشد.

بر اساس اظهارات مسئولان قوه قضاییه، دیر یا زود زندان مهریه حذف می‌شد

او تصریح می‌کند به هر حال قانون‌گذار مرد است و مراجع ذی‌صلاح از دیدگا‌ه‌ مردانه به موضوع نظر دارند و همین اتفاقی رخ می‌دهد که هم اکنون رخ داده است. چون شاید آنها از منظر زنان این موضوع را به دقت بررسی نکرده باشند. البته مسلم بود که به دلیل تعداد بالای زندانی‌های این حوزه و بنا بر اظهارات همیشگی مسئولان قوه قضاییه در خصوص حل معضل پرداخت مهریه، زندانی شدن این همه مرد به دلیل نداشتن توان پرداخت، حذف خواهد شد.

او با ذکر نمونه‌ای ادامه می‌‌دهد: من موردی را سراغ داشتم که خود مرد فوت شده است و مهریه زن را هم‌اکنون پدر همسرش پرداخت می کند.

اما عزیزپناه‌ زاویه دیگر حذف‌ زندان مهریه و تبعات آن برای زنان را این‌طور‌ عنوان می‌کند: چنانچه قانون‌گذار تمهیدات دیگری برای حق‌زنان در مهریه نیندیشیده باشد و صرفا زندان برای مردان حذف شود، حق دریافت مهریه به صورت جدی از زنان سلب می‌شود. با اینکه بیان این نکته ضروری است که مرحله به مرحله نحوه پرداخت مهریه برای مردان آسان‌تر شد.

اگر قانون حذف زندان مهریه به ضرر زنان باشد، باید زنان را در مورد شروط ضمن عقد آگاه کنیم

او تاکید دارد چنانچه زنان حقوق خود را به درستی بشناسند، درباره حضانت فرزند، فرصت‌های برابر شغلی و مالی، حق طلاق و...، قوانین به درستی و برابر با مردان برای زنان هم تغییر کند، کسی فقط به ریسمان مهریه چنگ نمی‌زند. مشکل ما از بیکاری، ناآگاهی، توقعات عجیب و غریب و مصرف‌گرایی بیش از حد برخی‌ زنان است که باید این رویه‌اصلاح شود.

او همچون برخی‌دیگر‌ از حقوقدانان و فعالان حقوق زنان معتقد است‌ اگر قانون حذف زندان‌ مهریه‌ به ضرر زنان باشد، باید درباره شروط ضمن عقد، آگاهی‌بخشی زنان را بالا ببریم یا تمهیداتی به‌کار گرفته‌ شود که به بن‌بست‌هایی در این سطح نرسیم. چون ما وارد کارزار جنگ که نمی‌شویم، وارد زندگی مشترکی می‌شویم که می‌تواند همه موارد آن برابر پیش برود.

این فعال حقوق زنان، رویکرد مهم‌تر دیگری را برای‌ زنان خواهان است. به گفته او، چنانچه زنان دارای شغل و مهارت و آگاهی از حقوق خود باشند و چشم به مهریه برای ادامه زندگی نداشته باشند، بسیاری از مشکلات پیش نمی‌آید. ما بیش از اندازه به مسئله مهریه می‌پردازیم. وضع طوری شده است که باید تکانی به خودمان در خصوص تغییر قانون پرداخت مهریه بدهیم تا به سرانجامی برسد. در غیر‌ این صورت، در نهایت، همه مردان آزاد می‌شوند و به‌ خوبی هم‌ آموخته‌اند که چطور‌ به ‌قانون‌گذار ثابت‌کنند تمکن‌ مالی ندارند.

مشکلات نبود قوانین حمایتی از زنان، بزرگتر از مهریه گرفتن یا نگرفتن است

عزیزپناه تصریح می‌کند: به طور‌ کلی مشکلات نبود قوانین حمایتی در مورد زنان، بزرگتر از‌ آن است که با مهریه گرفتن و نگرفتن حل شود. من به عنوان یک فعال حقوق زنان می‌گویم مردان و زنانی که قرار است کنار یکدیگر زندگی کنند، اجازه شناخت و تجربه و آموزش لازم‌ انسانی به آنها داده نشده است. در واقع جامعه این شناخت و آگاهی و آموزش کافی را به زنان و مردان نمی‌دهد و درخواست من این است که این آموزش‌ها ایجاد شود. تا زمانی که مسئولان آموزشی ما به درستی اهمیت این موضوع را درک‌نکنند، هیچ شناخت‌ انسانی‌ مناسبی شکل نمی‌گیرد و کار به‌ پرداخت یا پرداخت نکردن مهریه نمی‌کشد که‌ هیچ فایده‌ای ندارد.

او تصریح می‌کند با چند ساعت آموزش کارگاهی‌ ازدواج، هیچ‌آگاهی ایجاد نمی‌شود که بتوان به زن و مرد آموخت‌ چطور کنار‌ هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند. نظام آموزشی‌ ما‌ باید تغییراتی در رویکرد و ساختار خود ایجاد کند و مسئولیت‌پذیری و شناخت‌ اجتماعی را سرلوحه آموزش‌های خود قرار دهد تا زندگی تبدیل به یقه‌گیری و کشمکش نشود.

این فعال حقوق زنان به‌ صراحت می‌گوید: با گرفتن یا نگرفتن‌ مهریه‌ هیچ یک از مشکلات قانونی که ضد زنان وجود دارد، حل نمی‌شود. میانجی فعلی قانونی هم مرد است. پس چاره‌ کار فقط آموزش به طرفین و افزایش آگاهی زنان از حقوقشان‌ است تا همه‌ چیز به‌مهریه گره‌ نخورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار