در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

سیدجواد هاشمی: به عنوان یک تهیه‌کننده از اکران فیلم‌های روز سینما در مدارس استقبال می‌کنم

تهران (پانا) - سیدجواد هاشمی در مقام تهیه‌کننده فیلم‌های کودک و نوجوان از اکران فیلم‌های روز سینما در مدارس استقبال می‌کند اما بهتر است موضوع ابتدا آسیب‌شناسی شود تا تصمیم‌گیری هم به نفع دانش‌آموزان و هم سینماگران عرصه کودک و نوجوان باشد.

کد مطلب: ۹۱۹۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد هاشمی:  به عنوان یک تهیه‌کننده از اکران فیلم‌های روز سینما در مدارس استقبال می‌کنم

درصد بالایی از مخاطبان فیلم‌های کودک و نوجوان دانش‌آموز کشور هستند که چگونگی استفاده حداکثری از ظرفیت جمعیت 13 میلیونی دانش‌آموزان کشور به عنوان تماشاگر فیلم‌های روز سینمای کودک و نوجوان به عنوان یکی از موضوعات مورد بحث در شکوفایی سینمای کودک و حل مسئله اکران این فیلم‌ها مطرح بوده و طرح‌هایی مثل زنگ سینمای مدارس به همین منظور برنامه‌ریزی و اجرا شده‌اند.

مشکل اینجاست که این اردوهای سینمایی به سبب سختی‌های برگزاری، مسئولیت‌ها و هزینه‌های مرتبط با آن معمولا به دفعات محدود طی یک سال تحصیلی اجرا می‌شود. از طرفی بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور فاقد سالن سینما هستند که باعث می‌شود همان اندک اردوهای سینمایی دانش‌آموزی از برنامه سال تحصیلی مدارس مناطق محروم حذف شود. نتیجه این می‌شود که فیلمساز کودک و نوجوان در ایام اکران فیلم خود نتواند به خوبی از مزیت زنگ سینمای مدارس سود ببرد؛ البته با فرض اینکه فیلم موردنظر در فصل تعطیلی مدارس یا ایام امتحانات اکران نشود. اینجاست که گزینه اکران فیلم‌های روز سینمای کودک و نوجوان در داخل مدارس مطرح می‌شود که برای اجرایی شدن مستلزم استفاده از تجهیزاتی پیشرفته و مخصوص با هدف رعایت حق رایت صاحبان آثار سینمایی و جلوگیری از کپی فیلم خواهد بود.

چگونگی اجرایی شدن آن اهمیت بسیاری دارد

سید جواد هاشمی بازیگری که در سال‌های اخیر با ساخت چند فیلم سینمایی به عنوان یکی از فیلمسازان شاخص سینمای کودک و نوجوان کشور مطرح شده است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا با موضوع «اکران فیلم‌های روز سینمای کودک و نوجوان در مدارس و آثار این اقدام در شکوفایی سینمای کودک کشور» به نحوه اجرایی شدن این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر این طرح به مرحله عمل برسد قطعا اتفاق ممتازی در عرصه سینمای کودک و نوجوان کشور خواهد بود اما چگونگی اجرایی شدن آن اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: با توجه به سختی‌هایی که تهیه‌کننده برای تامین سرمایه یک فیلم متحمل می‌شود، و روز به روز بر سختی‌های آن افزوده می‌شود، قطعا این حرکت باید به نحوی انجام شود که حقوق صاحبان اثر رعایت شود و امکان سوء استفاده از فیلم وجود نداشته باشد.

هاشمی که در هفته‌های اخیر فیلم «آهوی پیشونی سفید 3» را بر پرده سینماهای کشور داشته است، اکران فیلم روز سینمای کودک و نوجوان در مدارس را، در صورت رعایت حقوق صاحبان اثر، حرکتی موثر و سازنده توصیف کرد و افزود: من به عنوان یک تهیه‌کننده از این طرح استقبال می‌کنم و فکر می‌کنم اجرایی شدن آن می‌تواند به رونق سینمای کودک کمک کند.

سینما رفتن برای همه خصوصا بچه‌ها مفرح است

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود به جنبه‌های منفی طرح پرداخت و گفت: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که سالن سینما به لحاظ صوت و تصویر امکاناتی دارد که در مدرسه نمی‌شود آن را فراهم کرد. علاوه بر آن سینما رفتن برای همه خصوصا بچه‌ها مفرح است. لذتی که که بچه‌ها طی یک اردوی چندساعته، مثلا رفتن به سینما، می‌برند و نشاطی که در این حالت کسب می‌کنند آثار مثبت و سازنده‌ای دارد که در داخل محیط مدرسه کمتر وجود خواهد داشت.

کارگردان سری فیلم‌های «آهوی پیشونی سفید» در پایان این‌طور جمع‌بندی کرد: این طرح گرچه به لحاظ مالی به نفع تهیه‌کننده است و می‌تواند به بالارفتن رقم فروش فیلم‌ها کمک کند اما بهتر است ابتدا مورد آسیب‌شناسی دقیق قرار گیرد، تا با شناسایی محاسن و معایب کار بتوانیم به تصمیم درستی برسیم. تصمیمی که هم به نفع دانش‌آموزان ما باشد، که آینده‌سازان این سرزمین هستند، و هم به شکوفایی و رونق ینمای کودک و نوجوان ما کمک کند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار