ذوعلم: نباید از اسلام نگاه متعصبانه و خشک در ذهن ها ایجاد شود

تهران (پانا) - نشست رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با معاونان پژوهش مناطق بیست و یک گانه شهرستان‌های استان تهران در سالن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۸۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم: نباید از اسلام نگاه متعصبانه و خشک  در ذهن ها ایجاد شود

حجت‌الاسلام علی ذوعلم با اشاره به اهداف بسیار عالی برنامه مدرسه محوری، اظهار کرد: امروزه همگی واقف هستند که مدرسه بعد از خانواده مهمترین نهاد اجتماعی و تربیتی است .

او رسیدن به اهداف مدرسه‌محوری را تحت تاثیر مدیریت درست دانست و گفت: با نظارت، تعامل، مشاوره و مشارکت می توان به این اهداف دست یافت.

ذوعلم با تاکید بر اینکه کار فرهنگی که دغدغه همه مسئولان است در مدرسه می‌تواند شکل گیرد، تصریح کرد: دشمن امروز به دنبال این است که ما ابزار آنها باشیم در صورتیکه کشور ما با یک تمدن بزرگ و پیشینه عمیق و اسلامی به هیچ وجه آزادی و کرامت خود را تحت سلطه آنان قرار نمی دهد.

این مقام مسئول با اشاره به نقش تاثیرگذار معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و شهیدانی که این نهاد بزرگ تربیتی در مسیر آرمان‌های نظام اسلامی اهدا کرده است، تاکید کرد: همگی این‌ها نشان از نقش اساسی و تاثیرگذار مدرسه به عنوان پایگاه مقاومت و ایستادگی می‌دهد.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان طرح مدرسه صالح اظهار کرد: مدرسه به عنوان بستر ارتقای زندگی دانش آموزان باید ایفای نقش کند و شک نباید کرد که مدرسه جلوه عینی نظام تربیتی ماست.

حجت الاسلام ذوعلم، کسب مهارت‌های زندگی، توان حل مساله، مشارکت، نوع مواجهه با مساله، اخلاق و مسائل ایمانی را از جمله مواردی دانست که در مدرسه باید به دانش‌آموزان آموخته شود و تاکید کرد: مدرسه باید از یک رویکرد آموزشی صرف خارج شده و به یک نهاد تربیتی اجتماعی تبدیل شود و این چرخش نیازمند یک کار بزرگ است .

او انعطاف، پویندگی، بالندگی و هدفمندی را چهار ویژگی اصلی مدارس شایسته دانست و افزود: بر اساس نظام معیار اسلامی باید این عناصر در مدارس طراحی و اجرا شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه اسلام به عنوان یک مکتب و گفتمان می‌تواند در اشاعه مسائل فرهنگی موثر واقع شود، یادآور شد: اسلام یک فلسفه حیات است و به هیچ گاه نباید نگاه متعصبانه و خشک از آن در ذهن‌ها ایجاد شود.

ذوعلم، با تاکید بر اینکه تفکر، عقلانیت، تقوا و اندیشه در یک جامعه اسلامی حرف اول را می زند، تصریح کرد: همه این فضائل باید در مدرسه بسترسازی گردد تا در درون دانش آموزان شکل گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایمان مبتنی بر تفکر و تعقل باید در جامعه شکل گیرد، اظهار داشت: رفتار مدیر و معلم است که در مدرسه ایمان زاست نه انجام یک سری امور کلیشه ای و غیرخلاقانه.

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ، ایمان، علم، عمل و اخلاق را از مهمترین کلیدواژه‌های جدی نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: مدرسه‌ای در رسیدن به اهداف عالی تعلیم و تربیت موفق است که دارای چشم‌انداز باشد و با هدفمندی حرکت کند.

او شناخت فرصت‌ها و چالش‌ها، ارزیابی تهدیدها و تحلیل و برنامه ریزی را وظیفه مسئولان دانست و تاکید کرد: نقدپذیری یکی از اصول تفکر و اندیشه‌ورزی است و باید نقد سالم و سازنده را پذیرفت.

ذوعلم با تاکید بر اینکه پژوهش‌محوری یک شعار نیست، خاطرنشان کرد: باید این اصل را در مدارس نهادینه کنیم که نگاه پژوهشی در دانش آموزان شکل گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار