کدام مناطق تهران بیشترین میزان بافت فرسوده را دارند

تهران (پانا) - عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مناطق 12 و 10 با وسیع‌ترین مساحت بافت فرسوده در صدر هستند، گفت مناطق 6 و 22 با کمترین مساحت در رده آخر قرار دارند.

کد مطلب: ۹۱۷۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کدام مناطق تهران بیشترین میزان بافت فرسوده را دارند

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه بافت‌های فرسوده شهری، یکی از آسیب‌پذیرترین محدوده‌ها در هنگام رخداد زلزله‌های بزرگ در شهرها یا مجاورت آنها هستند، گفت: محله‌های دارای بافت فرسوده از پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود بوده که از یک سو دارای ریشه و قدمت شهری ارزشمند همراه با غنای فرهنگی، معماری و اجتماعی بالا و از طرف دیگر به جهت قدمت و ناپایداری، تنگی معابر و تراکم جمعیتی آسیب‌پذیری بالایی را در برابر زلزله و سایر مخاطرات دارند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: بافت فرسوده به بلوک‌هایی اطلاق می‌شود که فاقد استحکام لازم ساختمان‌ها در برابر زلزله باشند به طوری که 50 درصد از بناهای موجود در بلوک ناپایدار بوده و از استحکام لازم برخوردار نباشند. حداقل 50 درصد معابر بلوک دارای عرض کمتر از 6 متر باشد.

به گفته وی، بافت‌های فرسوده به سه دسته بافت‌های دارای میراث فرهنگی، بافت‌های شهری فاقد میراث فرهنگی و بافت‌های حاشیه‌ای سکونتگاه‌های غیررسمی تقسیم می‌شود.

بیت‌اللهی با بیان اینکه مجموع مساحت مناطق 22 گانه شهر تهران حدود 62667 هکتار( 626.671) کیلومتر مربع است، گفت: این رقوم ممکن است اندکی با سایر ارقام اعلام شده متفاوت باشد که مسلما تفاوت چندان قابل ملاحظه نخواهد بود. وسیع‌ترین مناطق تهران، منطقه‌های 4 ، 22 ، 5 ، 21 ، 2 و 1 و مناطق 17 و 10 جزء کم وسعت‌ترین مناطق شهری تهران هستند.

این محقق حوزه زلزله تصریح کرد: مجموع مساحت بافت‌های فرسوده 3268275 متر مربع و حدود 32.7 کیلومتر مربع یا 3270 هکتار است. همه مناطق 22 گانه تهران دارای بافت فرسوده است اما نسبت مساحت آنها متفاوت است.

وی با بیان اینکه مناطق 12 و 10 با وسیع‌ترین مساحت بافت فرسوده در صدر هستند، گفت: مناطق 6 و 22 با کمترین مساحت در رده آخر قرار دارند. با توجه به وسعت متفاوت مناطق 22 گانه شهر تهران، فاکتور مناسب نسبت مساحت بافت‌های فرسوده به مساحت کل مناطق است. بر اساس این فاکتور مناطق 10 ، 12 ، 11 و 17 از درصد تراکم بالای بافت فرسوده برخورد بوده و مناطق 4 و22 کمترین تراکم را دارند.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: شاخص مهم دیگر که در ارزیابی ریسک لرزه‌ای به طور تام، مورد توجه است ابعاد بلوک‌های بافت فرسوده است. سه منطقه 12، 10 و 11 از جمله مناطق با ریسک بالا از جهت تراکم و مساحت بافت‌های فرسوده هستند و در اولویت اول در برنامه‌های کاهش ریسک باید قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار