دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان :

کهگیلویه و بویراحمد جزء استان های پاک در بحث مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان است

یاسوج (پانا) - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد، کهگیلویه و بویراحمد جزء استان های پاک در بحث مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان است.

کد مطلب: ۹۱۷۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
کهگیلویه و بویراحمد جزء استان های پاک در بحث مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان است

سید ناصر رضایی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: الگوی مصرف مواد مخدر در دنیا طی سالهای مختلف دچار یکسری تغییرات و تحولاتی شده است و همیشه بر اساس یک فرایند یا یک شکل پیش نرفته است. در گذشته مواد سنتی مانند تریاک بیشتر مصرف می شد و در حال حاضر تمایل مصرف کنندگان به سمت مواد صنعتی مانند شیشه و روانگردان ها بیشتر شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: با تغییر الگوی مصرف تناسب جنسیتی اعتیاد نیز در ایران تغییر یافته است، تا چند سال پیش 5 در صد زنان در ایران معتاد بودند الان این میزان به 10 در صد رسیده است.

او میانیگن سنی اعتیاد در استان را 25 سال بیان کرد و گفت: این میانیگن سنی از حوزه دانش آموزی و مدرسه فراتر است و به حوزه دانشگاهی نزدیکتر است.
رضایی این شایعه که مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان استان بالاست را رد کرد و افزود: مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان استان نسبت به میانگین کشوری و جهاتی بسیار پایین تر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: هم بر اساس اطلس آسیب های اجتماعی که آموزش و پرورش و شورای مبارزه با مواد مخدر تهیه کرده است و هم بر اساس طرح شیوع شناسی که در سطح کشور انجام گرفته است استان کهگیلویه و بویراحمد جزء استان های پاک در بحث مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان است.
او گفت: استان ما از نظر میزان الودگی به مواد مخدر چه در جمعیت عمومی 64-15 و چه در جمعیت دانش آموزی از یک نورم خوبی نسبت به میانگین کشوری برخوردار است.

عملکرد آموزش و پرورش در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی بسیار مطلوب است

رضایی با اشاره به اینکه سابقه مصرف یا تجربه مصرف به معنی اعتیاد نیست، افزود: سابقه مصرف به این معنی است که ممکن است فرد یک بار در طول عمرش استفاده کرده باشد ولی ادامه نداده باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخش بسیار کمی از دانش آموزان ما ممکن سابقه مصرف مواد مخدر را داشته باشند گفت: از نگاه ما حتی اگر یک دانش آموز دچار مصرف مواد مخدر شده باشد خیلی سخت است و برای استانی که پاک است قابل قبول نیست.
رضایی عملکرد آموزش و پرورش در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه بحث مواد مخدر و پیشگیری، در سالهای اخیر چندین بار به عنوان دستگاه برتر در استان شناخته شده و به عنوان آموزش و پرورش نمونه کشور در این موضوع نیز معرفی شده است.

توصیه به رسانه ها: اینکه از سر حب و بغض بخواهید یک اداره را بکوبید جالب نیست

رضایی با اشاره به موضوع مطرح شده در جلسه چند روز گذشته شورای مبارزه با مواد مخدر استان که بعضی از رسانه ها به آن پرداخته اند گفت: در این جلسه بحث ما بیشتر روی تغییر الگوی مصرف بین جوانان و دانش آموزان استان به تبع تغییرات جهانی و کشوری بوده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در خیلی از آمارها و پژوهش ها آن چیزی که مشخص است این است که در کشور ما جوانان از سطح مصرف تریاک و مشتقات آن دارند به سمت مصرف ماری جوانا تمایل پیدا می کنند.

رضایی با بیان اینکه ماری جوانا و انواع قرص های روان گردان نیز اعتیاد آور است، افزود: از این بابت باید والدین و خانواده ها مواظب باشند زیرا بعضی باورهای غلط در جامعه شکل گرفته و گفته اند که ماری جوانا اعتیاد آور نیست.

او در بخش دیگری از سخنانش در توصیه به رسانه ها گفت: اینکه یک خبرنگار رسالت رسانه ای خود را فراموش کند و به خاطر مسائل مادی، بدون مطالعه و تحقیق و از سر حب و بغض یکسری مطالب بی ربط به هم بچسپاند و بخواهد یک اداره را بکوبد جالب نیست.

رضایی نقش رسانه‌ها را در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر دانست و اظهار کرد: رسانه ها در بحث اطلاع رسانی، اگاه سازی، ارتقاء دانسته های مردم و حساس زایی خانواده ها نقش پر رنگ و بی نظیری دارند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه نباید از اطلاع رسانی و برجسته سازی عوارض مواد مخدر و مشکلات آن هراسی داشته باشیم گفت:رسانه ها با نگاه علمی و صحیح به موضوع آسیب های اجتماعی بپردازند و بدون مدرک و اطلاعات کافی در بین خانواده ها تنش روحی و روانی ایجاد نکند و باعث ناامنی در جامعه نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار