بن علوی: تحریم‌های آمریکا بی‌دلیل و منطق است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه عمان، گفته است که کشورش به شدت نگران تنش میان ایران و آمریکا است و تلاش می‌کند با کمک دیگران تنش فعلی را مهار کند.

کد مطلب: ۹۱۷۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
بن علوی: تحریم‌های آمریکا بی‌دلیل و منطق است

یوسف بن‌علوی در گفت و گو با بی‌بی‌سی عربی که آیا عمان نقشی به عنوان میانجی میان ایران و آمریکا ایفا می‌کند، گفت: «نه واقعا. ما آن طور که شما فکر می‌کنید نقش میانجی نداریم»


عمان که روابط نزدیکی با ایران و آمریکا دارد در سال‌های گذشته و در چند مقطع حساس نقش واسطه مذاکرات بین تهران و واشنگتن را ایفا کرده است.

همزمان یک نماینده مجلس ایران گفته است که «هیچ گروهی نمی‌تواند اعلام کند از جانب ایران وارد جنگ نیابتی شده است.»

وزیر امور خارجه عمان به بی‌بی‌سی گفت که دو طرف باید متوجه باشند که یکدیگر را مقصر دانستن «بازی بسیار بسیار خطرناکی است.»

او گفت: «اگر جنگی در بگیرد، بحث بحث یک هفته و دو هفته یا یک ماه و دو ماه نیست... بحث بودن یا نبودن است.»

بن‌علوی دو روز پیش در سفری غیر منتظره به تهران رفت و این گمان مطرح شد که هدف از سفر او نوعی میانجیگری بین ایران و آمریکا بوده است.
جزییات مذاکرات بن علوی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، منتشر نشد. روز چهارشنبه اول خرداد محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت که سفر وزیر خارجه عمان «ارتباطی به موضوع میانجیگری این کشور در روابط تهران و واشنگتن ندارد.»

بن‌علوی در مصاحبه با بخش عربی بی‌بی‌سی گفت که ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها متوجه هستند که «تنش فعلی ممکن است به فاجعه منجر شود و شاید هم به توافق ختم شود... همه می‌دانند که اگر اوضاع بدتر شود بقیه دنیا همه ضرر می‌کنند.»

او گفته ابعاد فاجعه احتمالی «قابل اندازه‌گیری نیست و یک جرقه برای شعله‌ور شدن کافی است.»

وزیر خارجه عمان در مصاحبه‌اش با اشاره به تنش در منطقه خلیج فارس گفت که «من نگران اشتباهات معمولی نیستم. نگران اشتباهاتی هستم که کل منطقه را شعله‌ور کند.»

بن‌علوی گفته است که در سفرش به تهران دیده که «ایرانی‌ها بدون هیچ دلیلی گرفتار این وضعیت شده‌اند. از نظر آنها تحریم‌های آمریکا بی‌دلیل و منطق است.»

وزیر خارجه عمان گفته است که ایرانی‌ها آماده‌اند که در مورد سیاست خارجی‌شان گفت‌وگو کنند ولی «در شرایط متفاوت و نه زیر فشار.»

او درپاسخ به این سوال که آیا ایران «در صورت تحرکات بیشتر از سوی آمریکا وارد یک جنگ نیابتی می‌شود»، گفت: «به هیچ وجه وارد هیچگونه جنگی نخواهیم شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار