حکیمه؛ کودکی که معلم تمام وقت بود

تبریز ( پانا ) - معلم نمونه استانی از شهرستان ورزقان می گوید: از دوران کودکی علاقه وافری به شغل معلمی داشتم بطوریکه این علاقه باعث شده بود که بازی های کودکانه ام را تحت الشعاع قرار دهد.

کد مطلب: ۹۱۶۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
حکیمه؛ کودکی که معلم تمام وقت بود

حکیمه پورآذر از مهر، عشق و علاقه واقعی نسبت به درس، کلاس درس و در راس آن عشق و علاقه وصف ناپذیر به دانش آموزان می گوید. در بین گفت و گو ناخودآگاه شعری از استاد شهریار در ذهنم مرور می شود:

از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما ای به طوفان جهالت نوح ما

یک پدر بخشنده آب و گل است یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین آنکه دین آموزد و علم یقین

ادامه گفت و گو با این معلم نمونه استانی از شهرستان ورزقان را می خوانیم:

لطفا خودتان را معرفی فرمائید.

حکیمه پورآذر هستم. در سال 1359 در خانواده ای مذهبی در روستای کاسین شهرستان ورزقان متولد شدم. دوران ابتدایی و راهنمایی را درمدارس ابتدایی 22 بهمن و راهنمایی عفت کاسین و دوره دبیرستان را در دبیرستان زینب کبری (س) ورزقان گذراندم. دارای مدرک کاردانی ادبیات از تربیت معلم باهنر تبریز و کارشناسی ادبیات از دانشگاه آزاد اهر و کارشناسی ارشد ادبیات از دانشگاه پیام نور تبریز می باشم. با 19 سال سابقه در خدمت آموزش و پرورش مشغول تدریس هستم و از دوران کودکی علاقه وافری به شغل معلمی داشتم؛ بطوریکه این علاقه باعث شده بود که بازیهای کودکانه ام را تحت الشعاع قرار دهد ودر آینده هم باعث شد که مهم ترین تصمیم زندگی ام انتخاب شغل معلمی باشد. اکنون نیز در دبیرستان مهدیه مشغول تدریس هستم.

مختصری در مورد تاریخچه کاری خود شرح دهید؟

در سال 1379 به استخدام آموزش و پرورش درآمدم و با تدریس در مدرسه راهنمایی دکتر حسابی روستای علویق کار خود را آغاز کردم. پس از 4 سال تدریس در این مدرسه، به دبیرستان مهدیه انتقال یافتم و 15 سال است که مشغول تدریس در رشته ادبیات در این مدرسه هستم.

از خاطرات دوران تحصیلی تان برایمان بازگو کنید؟

در پایه دوم راهنمایی با یکی از معلمان به نام خانم سعادتی رابطه بسیار خوبی داشتم که دبیر دینی و قرآن بودند. از آنجایی که بنده به نماز علاقه داشتم ایشان به من نماز شب را یاد دادند و از آن موقع حتی در زمان خواندن نمازهای واجب و نماز شب به یاد ایشان می افتم وبرایشان دعا می کنم.

انگیزه شما برای انتخاب شغل معلمی چه بود؟!

بنده به دلیل علاقه خاصی که به برخی از معلمان در زمان تحصیل داشتم و همچنین به دلیل سر و کار داشتن با کودکان معصوم به این شغل علاقه مند شدم.

رتبه یا مقام های کسب شده شما در دوران خدمت؟

بنده در طول دوران تدریس با یاری خداوند به موفقیت هایی از جمله:کسب رتبه های استانی و منطقه ای در الگوهای برتر تدریس سال 84-85-86،کسب رتبه دوم استانی در رشته داستان نویسی در سال 81،کسب رتبه دوم کشوری در مقاله نویسی در سال86،کسب عنوان معلم پژوهنده برتر کشوری در سال 88 و معلم پژوهنده استانی درسالهای 86-88و معلم پژوهنده منطقه در سالهای 86-87-88، معلم نمونه منطقه ای در سال 88 و منتخب کشوری معلمان پژوهنده در سال 97 دست یافته ام.

از چه روش هایی در جهت آموزش دانش آموزان بهره می برید؟

بنده از ابتدای استخدام تا کنون همه جلسات تدریسم با انواع روشهای تدریس همراه بوده و اولویت آنها روش بارش فکری بوده است. حتی جلسه ای نبوده است که از تمامی اعضای کلاس هر چند با سوالات اندک ارزشیابی نکنم و بدین جهت دانش آموزانم آماده به سر کلاس می آیند.

ارتباط شما با دانش آموزان تان در مدرسه به چه صورتی است؟

بنده در مدرسه رابطه ای بسیارصمیمی در حد مادر-فرزند یا رابطه دو خواهر با دانش آموزانم دارم به گونه ای که همیشه تلاش می کنم تا حد توان هیچ یک از دانش آموزانم با مشکلات جزئی دست و پنجه نرم نکنند و سعی می کنم محیطی شاداب برای آنان فراهم آورم.

میزان ارتباط شما با والدین دانش آموزان در چه سطحی است؟

بنده با والدین دانش آموزان رابطه صمیمانه ای دارم و مشکلات دانش آموزانم را با اولیاء درمیان می گذارم و معتقد هستم که آنها باید در جریان تمامی امور فرزندانشان قرار گیرند.

میزان مطالعه شما در روز چقدر هست و بیشتر چه موضوعاتی رو مطالعه می کنید؟

به طور معمول 2 الی 3 ساعت در روز با محوریت موضوعات روانشناسی از قبیل اظهار وجود، چگونگی برطرف کردن اضطراب و کمرویی و....و رشته تخصصی ام ادبیات مطالعه دارم.

با شنیدن کلمات زیر کلمه یا عبارت کوتاهی که به ذهنتان می رسد عنوان کنید:

معلم: دریای عشق به دانش آموز

مدرسه :سنگر رشد و بالندگی

تحصیل: معراج تکامل اندیشه ها

موفقیت: پلی برای موفقیت های بعدی

دانش آموزان: دسته گلهایی در سبد معلم

کنکور: روزنه ی امید برای دانش آموزان درس خوان

سخن آخر: آرزوی موفقیت برای دانش آموزان کشور عزیزم.

گفت و گو از رضا بابالویان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار