استفاده از تاریخ در معماری موجب ماندگاری بنا است

شیراز (پانا) - معاون میراث فرهنگی کشور در شیراز، بناهایی که از تاریخ در معماری بهره‌گرفته‌اند، را ماندگارتر برشمرد و افزود: استفاده از تاریخ در معماری به معنای کپی کردن نیست بلکه استفاده از خلاقیت با در نظر گرفتن هویت گذشته، مدنظر است.

کد مطلب: ۹۱۶۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از تاریخ در معماری موجب ماندگاری بنا است

همزمان با مراسم نکوداشت هفته میراث فرهنگی، دومین فستیوال معمار شیراز با موضوع "هویت گمشده شهرسازی و معماری ایران" با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، و جمعی از معماران و طراحان و پزوهشگران حوزه معماری برگزار شد و معماران و طراحان به بیان زوایای خاص نسبت به اهمیت و نقش هویت در کالبد و میراث فرهنگی پرداختند.

محمد حسن طالبیان در آیین گشایش دومین فستیوال معمار شیراز که با موضوع "هویت گمشده شهرسازی و معماری ایران" برگزار شد، گفت: اگر در معماری، از ریشه و تاریخ بهره‌مند نشویم، قطعا دچار خودباختگی و باز ماندن از هویت اصلی خود خواهیم شد.

او با اشاره به سابقه زیست انسانی با قدمت بیش از 10هزار سال در ایران، اضافه کرد: بناهایی که از تاریخ در معماری بهره‌گرفته‌اند، در کشور ماندگارترهستند و استفاده از تاریخ در معماری به معنای کپی کردن نیست بلکه استفاده از خلاقیت با در نظر گرفتن هویت گذشته، مدنظر است.

طالبیان تاکید کرد: راه آینده معماری باید از گذشته بگذرد و اگر اینگونه نباشد هنر پایدار نخواهد بود و امیدواریم معماران و طراحان کشور از ظرفیت تاریخی غنی ایران، استفاده و الگوهای جدید، متناسب با هویت این مرز و بوم ارائه نمایند.

این مقام مسئول، به وجود اجرای دو هزار و 200 طرح مرمتی آثار تاریخی- فرهنگی در سطح کشور، توسط بخش‌هایی به جز سازمان میراث فرهنگی اشاره داشت و افزود : در سالهای اخیر شهر یزد در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید و اگر این اقدام، ده سال پیش در شهرهایی مانند شیراز و مشهد نیز صورت گرفته بود، بافت تاریخی این شهرها، به سرنوشت امروز دچار نمی‌شد.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: در حال حاضر مطالبه عمومی در سطح کشور نسبت به حفظ میراث فرهنگی وجود دارد و این مساله تاثیر خوبی بر حفاظت از میراث باقی مانده ایران خواهد داشت.

او با بیان اینکه ایران دارای 23 اثر ثبت جهانی است اضافه کرد: کشور ما با این تعداد میراث جهانی شده، اینک در جایگاه 11 دنیا قرار دارد و اگر هشت سال جنگ بر ایران تحمیل نشده بود، این ظرفیت وجود داشت که ما نیز هم ردیف کشورهای ایتالیا و چین با بیشترین میراث جهانی، قرار داشته باشیم.

در این مراسم معماران به سرفصل‌های هویت، شباهت‌ها و تفاوت‌ها پرداخته و به تعارض دائمی بین این دو مقوله اشاره کردند و بر تاثیر درک این دو موضوع بر پذیرفته‌شدن آسان مبحث هویت و بکارگیری شیوه‌های نوین زندگی تاکید شد.

شیوا آراسته نیز با اشاره به نقش ساکنان بافت تاریخی در حفظ هویت این مناطق از شهر اضافه کرد: باید به گونه‌ای برای مرمت و بازسازی خانه‌های این بافت عمل کرد که مردم عاشق خانه‌های خود بشوند و قدر میراث ارزشمندی را که در اختیار دارند، بدانند.

وی ادامه داد: لازم است تا از ایده معماران توانمند برای مرمت بافت‌های تاریخی استفاده کرد و این بافت‌ها را به عنوان بسته ای از سنت‌ها، اقتصاد، رویداها، الگوها و در نهایت کالبد، مورد توجه قرار داد.

او افزود: اگر متولی مرمت این خانه‌ها میراث فرهنگی باشد و تعامل با مالکان خانه‌های تاریخی بهتر و مطلوب‌تر شود، بافت تاریخی روز به روز زنده‌تر و با هویت‌تر خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این آیین میراث فرهنگی را نعمتی خدادادی و حفاظت از آن را وظیفه همه نسل ها دانست.

محمود رضایی، میراث فرهنگی را عامل توسعه پایدار در هر منطقه قلمداد کرد و افزود: چشم انداز برنامه‌های میان مدت و بلند مدت، باید بر معماری متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی تاکید داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این مراسم عنوان کرد: فارس مهد تمدن در جهان شناخته می‌شود و معماران بزرگ ما میراثی برایمان گذاشته‌اند که باید امانتدار خوبی برای آنها باشیم.

سید مرتضی سیف‌زاده افزود: در یک دهه اخیر، توجه و تحول خوبی در حوزه معماری در شیراز آغاز شده است و همه دستگاه‌های اجرایی با همکاری موثر این تحول مطلوب را رقم زده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از تفاهم‌ نامه‌ای که میان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان منعقد شد، اعلام کرد: این تفاهم نشان می‌دهد که هیات مدیره نظام مهندسی به ساخت و ساز با هدف حفظ میراث فرهنگی نگاه ویژه دارد.

همچنین دبیرکل فستیوال معمار شیراز 98، با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار معماران حرفه‌ای شیراز در اولین فستیوال بیان کرد: نخستین فستیوال معمار در سال گذشته، در چهار گروه مختلف داخلی و خارجی ساختمان‌های مسکونی و عمومی برگزار و آثار برتر بر اساس رای عمومی معرفی و از آنان قدردانی شد.

ابوالفضل بادآهنگ تصریح کرد: در دومین فستیوال معماری شیراز، همان هدف سال گذشته و شناسایی مشکلات مختلف با محوریت «هویت گمشده معماری و شهرسازی ایران» قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این فستیوال معماری، امسال با همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، سازمان نظام مهندسی، دفتر فنی استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشکده‌های معماری استان فارس برگزار ‌می‌شود.

در پایان این مراسم، پروانه های بهره برداری 2 مجموعه دار خصوصی اعطا و از تابلوی دومین فستیوال معمار شیراز و 3 تمبر از مجموعه ‌داران مجاز آثار و اشیاء گردآوری شده رونمایی گردید. همچنین از 27 نفر حامی، پژوهشگر و فعالان حوزه موزه، مرمت، میراث فرهنگی و معماری تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار