سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبرداد:

با دستور شورای عالی امنیت ملی؛ ظرفیت تولید اورانیوم نطنز 4 برابر شد

تهران (پانا) - بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی از امروز ظرفیت تولید سایت غنی سازی نطنز(شهید احمدی روشن) ۴ برابر شد .

کد مطلب: ۹۱۶۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
با دستور شورای عالی امنیت ملی؛ ظرفیت تولید اورانیوم نطنز 4 برابر شد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان در نشست خبری خود با خبرنگاران بازدید کننده از مجتمع غنی‌سازی نطنز، با اعلام این خبر، خاطرنشان کرد که این اقدام بدون تغییر مدل ماشین‌ها و تغییر شکل زنجیره‌‌های موجود در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز صورت گرفته است.

این مقام مسئول همچنین گفته که اطلاعات طراحی در این خصوص به اژانس بین‌المللی ارائه شده و این اقدام در چارچوب برجام است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: «این حق جمهوری اسلامی بود که بعد از به هم خوردن توازن در توافق برجام و بعد از صبر استراتژیک یک‌ساله، بخشی از تعهدات خود را بر اساس برجام کاهش دهد و اجرا نکند.»

او خاطرنشان کرد: «این امر را به طرف‌های مقابل و آژانس اعلام کردیم. اگر بعد از ۶۰ روز آنچه مورد نظر است، صورت نگیرد و اجرای تعهدات انجام نشود، دو اقدام دیگر یعنی بررسی راکتور اراک و افزایش درصد غنی‌سازی را عملیاتی خواهیم کرد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: «بعضی‌ها معتقدند که این اقدام باید زودتر انجام می‌شد ولی با این صبر، امروز هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند به جمهوری اسلامی خرده بگیرد. اما همچنان طرف‌های دیگر باید توجه داشته باشند که نمی‌شود بدون توجه به حقوق جمهوری اسلامی، انتظار داشت ایران به صثورت یک طرفه به تعهدات خود عمل کند.»

بنا نداریم برجام را نقض کنیم

کمالوندی متذکر شد: «بنا نداریم که برجام را نقض کنیم یا از آن خارج شویم، در چارچوب برجام اقدام می‌کنیم و قدم‌های بعدی هم در چارچوب برجام صورت خواهد گرفت. البته طرف‌های دیگر این نکته را در نظر داشته باشند که با مقداری تغییر فنی این امکان را داریم که ظرفیت غنی‌سازی ۳/۴ درصد را چند برابر کنیم.»

او همچنین بیان کرد:‌ «ظرفیت ۴ برابری امروز پیامی برای طرف مقابل دارد که قابلیت افزایش بیشتری نیز در ایران وجود دارد. دیری نخواهد پایید که سقف ۳۰۰ کیلو را پشت سر بگذاریم، اگر می‌خواهند این محدوده حفظ شود، اروپا باید هر چه زودتر اقدام کند. با روسیه و چین مشکلی نداریم اما اروپا در مواضع اعلام می‌کند اما به صورت عملی باید هر چه سریعتر اقدام کنند.»

کمالوندی گفت: «به زودی و ظرف کمتر از ۶۰ روز، به مرز ۳۰۰ کیلو اورانیوم می‌رسیم، تمرکز فعلی ما ۳/۶۷۰ درصد است. بر اساس تعهدات تغییرات را به آژانس اعلام کردیم و ظرفیت را ۴ برابر کردیم.»

ظرف 4 روز می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کنیم

او در پاسخ به این سوال که در مرحله بعد سقف غنی‌سازی ایران چیست، تصریح کرد: «سقف ۳/۶۷ بر اساس نیاز است. نیازهای فنی و دستور از مقامات بالا تعیین کننده است و اگر ۲۰ درصد مورد نظر باشد ظرف ۴ روز می‌توانیم تولید ۲۰ درصد را آغاز کنیم. شورای عالی امنیت ملی باید در این باره تصمیم بگیرد.»

کمالوندی در مورد لغو اجرای پروتکل الحاقی نیز گفت: «پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه انجام می‌دهیم. در چارچوبی که حرکت می‌کنیم آنچه مربوط به آژانس می‌شود، بنابرانی فعلا نظر ایران این نیست که در میان مدت پروتکل الحاقی را اجرا نکنیم. اگر مسئولان بالا و‌ مجلس اعلام کنند، پروتکل را متوقف خواهیم کرد.»

او در ادامه نشست خبری خود، درباره اینکه چرا کاهش تعهدات، به موارد دیگری اختصاص نیافت، اظهار کرد: «باید طبق برجام ۳۰۰ کیلو را برای بازارهای بین‌المللی آماده کنیم که آماده نمی‌کنیم، اینکه عده‌ای بگویند در مسیر آمریکا حرکت می‌کنید دو چیز متفاوت است. آمریکا می‌خواهد صنعت را متوقف کند ولی ما در خلاف جهت به سمت انباشت اورانیوم حرکت می‌کنیم.»

کمالوندی همچنین درباره اختلاف نظر اروپا با ایران درباره کاهش تعهدات و نقض برجام نیز بیان کرد: «آژانس قاضی نیست و تنها ناظر است که اطلاعات را منتقل می‌کند. آژانس شرایط ایران را اعلام می‌کند و اینکه مطابق برجام هست یا نه، ما می گوییم بر اساس بند ۲۶ مطابق برجام است.»

او در ادامه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه ایران تا چه زمانی قصد دارد با کاهش تعهدات در مقابل اروپا ایستادگی نکند و اگر این مسیر پاسخگو نبود واکنش ایران چیست، گفت: «میزان حرارت و شدت این تصمیم درباره کاهش تعهدات به تصمیم مسئولان کشور باز می‌گردد و تصمیم در هیات نظارت و شورای امنیت گرفته می‌شود.»

کمالوندی افزود: «اقدامات ایران بر اساس بند ۲۶ و در چارچوب برجام است. اینکه قدم‌ها چه خواهد بود، نمی‌توانم اعلام کنم اما هر چقدر جلو برویم یک اقدام شدیدتری صورت خواهد گرفت هرچند که اقدامات فعلی نیز شدید است. امیدواریم در این مدت ۲ ماهه اروپا به تعهدات خود عمل کند. اروپا در بیان می‌گوید که می‌خواهد عمل کند. آنها می‌گویند، می‌خواهیم ولی نمی‌توانیم اما اگر اروپا ناتوان باشد ما خودمان اقدام می‌کنیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «اکنون آمریکا به دنیا زور می‌گوید و نارضایتی‌هایی در سطح جهان وجود دارد و جمع این نارضایتی‌ها باعث می‌‌شود که جبهه مقاومت علیه آمریکا ایجاد شود، نشانه‌هایی از عقب‌نشینی امریکا در مورد سیاست‌هایش دیده می‌شود. ظرفیت‌های جمهوری اسلامی بی‌نظیر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار