۳۶ درصد از متوفیان پذیرش شده بهشت معصومه در قبرستان های داخل شهر دفن می‌شوند

قم (پانا) - در حالی که سال‌هاست گفته می‌شود جلوی دفن اموات در داخل شهر گرفته می‌شود اما به گفته مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم هنوز حدود یک سوم متوفیان در آرامستان‌های داخل شهر قم به خاک سپرده می‌شوند.

کد مطلب: ۹۱۴۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
۳۶ درصد از متوفیان پذیرش شده بهشت معصومه در قبرستان های داخل شهر دفن می‌شوند

بحث دفن اموات در خارج از شهرها به لحاظ مسایل بهداشتی و زیست محیطی و حتی جنبه‌های روانی آن سال‌هاست که مطرح شده است اما این که چرا تاکنون صددرصد پیشرفت نداشته جای سوال دارد.

عبدالحمید وکیلی مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم در خصوص دفن اموات در داخل شهر گفت: به دلایل بهداشتی، روانی و زیست محیطی مخالف دفن اموات در داخل شهر قم هستیم.

وی افزود: برای حل این قضیه سال‌هاست تلاش کرده‌ایم و طی جلسات مختلف و استفتاء مراجع گرفته و نظر همکاران محیط زیست و شبکه بهداشت بر این بوده است که همه مخالف دفن در داخل شهر هستند ولی در حال حاضر حدود ۱۴ آرامستان در داخل شهر قم وجود دارد که هنوز دفن اموات در داخل آنها صورت می‌گیرد. امامزاده ابراهیم(ع)، امامزاده احمد(ع)، امامزاده جمال الدین (ع)، بقیع، شیخان، باغ بهشت و گلزار شهدا برخی از آرامستان‌های داخل شهر هستند که متاسفانه دفن اموات در داخل آنها هنوز صورت می‌گیرد و عمده آنها زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه و تعدادی نیز خصوصی هستند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم خاطرنشان کرد: در تعداد قابل توجهی از آرامستان‌ها دفن ممنوع شده ولی کماکان دفن در آنها صورت می‌گیرد. ۳۶ درصد از متوفیان پذیرش شده بهشت معصومه، در داخل شهر دفن می‌شوند که به نظر می‌رسد مسؤولان استان باید به این نتیجه برسند که دفن درداخل شهر مشکلاتی به شهر آسیب وارد می‌کند و البته کمک‌های خود مردم هم برای جلوگیری از این قضیه باید همراه باشد.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری قم گفت: تعدادی از این قبور از قبل وجودداشته اند و برخی را نیز به صورت جدید به قبرها اضافه می‌کنند و به قیمت‌های بسیار بالا به مردم می‌فروشند. قیمت قبر با هزینه‌های بالا تا حدود ۳۰ میلیون تومان برای قبرهای سه طبقه در آرامستان‌های داخل شهر خرید و فروش می‌شود و به نظر می‌رسد خود مردم هم خواهان این مسئله هستند.

وی با بیان اینکه خرید قبر، به فرهنگی در بین مردم تبدیل شده است ادامه داد: رزرو قبر بخشی از فعالیت اصلی همکاران بهشت معصومه است و بسیاری از اموات در قبرهای از قبل خریداری شده دفن می‌شوند. به عنوان مثال قطعه ۳۶ که قطعه عمومی در حال حاضر هست طبقه اول که به متوفی اختصاص داده می‌شود رایگان است و طبقه دوم برای اقوام درجه یک تا قبل از چهلم متوفی با ۲۰ درصد تخفیف به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان واگذار می‌شود و اگر بعد از آن اقدام کنند مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید بپردازند.

وکیلی در خصوص قیمت قبر در بهشت معصومه گفت: حداقل و حداکثر قیمت رزرو قبر در بهشت معصومه از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا قطعات خاص به مبلغ ۵ میلیون تومان هم می‌رسد. در قطعات خانوادگی شرایط متفاوت است و از ۴ نفره تا ۱۲ نفره در محوطه و اتاقی‌ها تا حدود ۵۰ نفره است.

وی در خصوص دفن اموات در قطعات قدیمی که بیش از ۳۰ سال از دفن در آنها گذشته باشد گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم مراجعه می‌کنند که در شهر این کار انجام می‌شود ولی در بهشت معصومه این کار انجام نمی شود زیرا نبش قبر میت مسلمان شرایط خاصی دارد و بنابراین برای دفن میت جدید باید هیچ گونه آثاری از میت قبلی باقی نمانده باشد در صورتی که این یقین کاملا حاصل نمی شود و در استفتاء از مراجع نیز همه آنها نظرشان بر این بود که تا یقین حاصل نشده است که آثاری از میت باقی نمانده نبش قبر محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از دفن اموات در داخل شهر باید عزم بیشتری معطوف این قضیه گردد و همکاری خود مردم نیز در این امر می‌تواند دخیل باشد. هر چند که قیمت قبر هم در داخل شهر و بهشت معصومه تفاوت چشمگیری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار