دبیر مقطع دبیرستان دوره اول شهرستان بیرجند: معلمی شغل نسیت بلکه هنر است

بیرجند(پانا) ـ دبیر مقطع دبیرستان دوره اول شهرستان بیرجند معلمی را شغل دانست و افزود: بهترین شعل معلمی و بهترین مقطع، دبیرستان (دوره اول) است.

کد مطلب: ۹۱۴۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا یوسفی پور دبیر مقطع دبیرستان دوره اول شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار پانا از خراسان جنوبی، گفت: از سال 1394 به مدت 4 سال تدریس در مقطع دبیرستان(دوره اول) را آغاز کرده ام.

این مدت در چه مدارسی و مناطقی مشغول به کار بوده اید؟

ـ من ابتدا در دبستان امام رضا(علیه السلام) که در منطقه گارگران شهرستان بیرجند واقع شده است مشغول بودم، از سال 1397 در دبیرستان میثم و دبیرستان شوکت آباد مشغول به کار بودم و امسال هم علاوه بر دبیرستان میثم در دبیرستان امام سجاد(علیه السلام) هم مشغول به کار هستم.

تفاوت دبیرستان با سایر پایه های تحصیلی،مقطع های متفاوت،چیست؟

ـ داخل دبیرستان به خاطر اینکه دانش آموزان از نظر بدنی در مدت کوتاه رشد می کنند خصوصاً دبیرستان دوره اول (همان راهنمایی قدیم) و بین این دو پایه هشتم و نهم از نظر تفاوت جسمی خیلی تفاوت ایجاد می شود که این تفاوت از نظر عقلانی نسبت به دبستان خیلی بالاتر است.در دوره دبستان آموزش دادن به دانش آموزان دبستانی خصوصاً در سه پایه اول خیلی مشکل است، چون سه پایه اول،دوم،سوم دبستان دانش آموزان بازی را بیشتر میپسندند که از این حهت به ساعت ورزش و بازی بیشتر توجه میکند. اکثر اوقات شاید به معلم اهمیت زیادی بدهد حالا داخل مدرسه چون که دانش آموز شاید از معلم از حرف پدرش بیشتر حساب می بره از نظر من حالا شاید حرف من درست نباشه ولی اگر بگیم که آقا یک مسئولی حتی مثلا استاندار یا فرماندار بیاید داخل مدرسه به بچه های دبستانی بگه اقا این کار اشتباه میگه نه معلم ما این حرف را زده دانش آموز داخل دبستان برداشتش اینکه معلمش مثل پدرشه.ولی داخل راهنمایی از سال هفتم کم کم دیگه دانش آموز احساس می کنه باید یکم مستقل باشه. سال نهم که دیگه کاملا دانش آموزان مستقل اند خودش برای خودش اند حرف خودش رو دوست دارند بشه و اگه دانش آموز باز خیلی فضول باشه نمی شه روی حرفش حساب کرد.

از نظر شما این پایه با چه مزیتی نسبت به سایر پایه ها دارد؟

ـ مقطع دوره اول دبیرستان دوره اول حالا،قدیم به نظر من بهتر بود راهنمایی یعنی می شود ششم دبستان،هفتم و هشتم از لحاظ جثه بدنی، جثه ها شون تقریبا هم اندازه اند و حالا چون پایه نهم اضافه شده. پایه نهم گفتم از نظر رشد جسمی یک دفعه ای رشد می کنند یک الگوی بدی می شه برای پایه های هفتم ویعنی اینکه چند تا دانش آموز فضول داخل پایه نهم وجود داشته باشند آنها هم الگوی می شه واسه پایه هشتم و هفتم؛ از خوبی هاش هم می شه گفت دانش آموزان توی این سن نسبت به دبستان فهم بیشتری دارند و از بدی هاش هم می شه، دانش آموز گفتم می خواد مستقل باشه و غرورش بیشتره خصوصاَ داخل پایه نهم باید بیشتر به حالت دوست با هاش برخورد کنیم خیلی جا ها،خیلی جا ها باید به حالت دوست باشیم.

آیا در طول این 40 سال از تدریس در کلاس اول ابتدایی هیچ گاه احساس خستگی به شما دست نداده است؟

ـ چرا،خیلی وقت ها احساس خستگی کردم یعنی اون برداشتی خودم از تدریس داشتم؛دوست داشتم انجوری که تدریس کنم خیلی از موارد بوده که جلوی دست و پام را گرفته،همین پخشنامه های که آمده و فضای مدرسه مثلا بعضی از مدارس واقعا فضای خوبی داره از نظر آموزشی از نظر اینکه دانش آموز ساعت ورزش بتواند از امکاناتی که در اختیارش است بهره بیشتری ببره.مدرسه خودمون را در نظر می گیریم مثل مدرسه ما حدوداَ هر کلاس 30 دانش آموز دارد،که از این 30 دانش آموز در ساعت ورزش که یک زمین فوتسال کوچک هم است نهایتاَ یتوانند فوتسال بازی کنند دو تا تیم پنج نفره می توانند بازی کنند بیشتر هم نمی توانند بازی کنند.چند نفر هم علاقه مند به والیبال باشند، این می شه حدود 16 نفر؛یک،سه و چهار نفری که علاقه مند به تنیس باشند این می شه حدود 20 نفر 10 نفر دیگه مجبور خودش را کنار زمین سرگرم نکه دارند ولی به خاطر فضای کوچک و به خاطر نبود امکانات کافی خیلی از جا ها ساعت ورزش در اختیار آن دانش آموز قرار می گیره یک ساعت و نیم بیشتر نیست بازخورد خوبی نمی تونه داشته باشه برای دانش آموز.

اگر به عقب برگردید آیا باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنید؟

ـ اگر به عقب بر گردم دست داشتم موقعیتی پیش می آمد که پیشرفت بیشتری می کردم نه اینکه معلمی بد باشه ولی خیلی از هم رده ای های خودم حدوداَ با رتبه های بالا؛زمان ما از طریق کنکور می رفتند از همسن و سالهای خودم رتبه اش خیلی از من پایین تر شده بود ولی الان هیچ تفاوتی بین من و او نباشه شاید اون از من بهتر باشه و من خراب تر.

جایگاه معلم را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

ـ متأسفانه جایگاه خوبی از نظر من معلمی نداره،جوری شده که موقعیت معلمی داخل جامعه،داخل دبیرستان خصوصاَ داخل دبیرستان از بین رفته یعنی معلم اون وجه ی اجتماعی باید داشته باشه.خیلی از والدین به این دید نگاه می کنند که دانش آموز داخل مدرسه باید حضور داشته باشه یعنی برای خیلی از والدین مهم نیست که این درس می خونه یا نه.از نظر وجه ی اجتماعی الان می بینید اکثراَ می گویند که حقوق معلمان پایین است خیلی از معلمان شاید کار دیگه ای داشته باشند؛فکر معلمی فکر بازی نیست.

پس از بازنشستگی چه خواهید کرد؟

ـ پس از بازنشستگی...هنوز که اول کارم پس از باز نشستگی اگر زنده ماندم حتما یک کاری دارم بیکار هم نمی شه آدم باشه.

از خاطراتتان در طول سالیانی که تدریس نموده اید برایمان بگویید؟

ـ یک خاطره ی که برام پیش آمده توی دبستان یک دانش آموزی که ورزش نداشت آمد توپ شوت کرد خورد توی سر دانش آموزی که ورزش داشت گریه کرد آمد پیش من گفت آقا این دانش آموز توپ رو به ما زده خلاصه شاکی بود؛بعد در همان موقع داشت گریه می کرد یک دانش آموزی که ورزش داشت توپ رو شوت کرد دوباره آمد خورد توی سرش.

یک نفر از ماندگارترین معلمانی را که بیشترین تاثیر را روی زندگی شما داشته اند نام ببرید؟

ـ همه مدیران, معاونان و معلمان طول تحصیل بنده برایم ارزشمند و ماندگار هستند ولی برخی از عزیزان بیشتر در ذهن بنده مانده اند و همیشه خواهند ماند.

ـ یک معلم عربی داشتیم که معلم خوبی بود و هم از نظر اخلاقی آدم خوبی بود: آقا فیاضی

یک جمله ناب در مورد معلمی و معلمان بگویید؟

ـ معلمی شغل نیست،هنر است.

او در پایان گفت: امیدوار هستم که به معلمان بها بدهند، هم والدین و هم مسئولین بها بدهند تا حرمت معلم شکسته نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار