مشاهده دوگونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت مشاهده پرندگان با نام فارسی سِسک گلوسفید کوچک و یاکریم برای اولین بار در این استان خبرداد.

کد مطلب: ۹۱۳۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مشاهده دوگونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد (پانا) - شهرام احمدی گفت: سسک گلوسفید کوچک با نام علمی Sylvia curruca در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن و یاکریم با نام علمی Streptopelia decaocto در شهرستان بروجن مشاهده شدند و این مشاهده توسط کمیته ثبت پرندگان ایران در اردیبهشت ماه سال جاری تایید و ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: گونه یاکریم در مناطق گرمسیر جنوب فراوان است اما تا کنون در چهارمحال بختیاری مشاهده نشده بود.

وی اظهار داشت: پیش تر از این، مشاهده گونه های کبوتر جنگلی، قمری خانگی، کبوتر چاهی و قمری معمولی در این استان، توسط آن کمیته به ثبت رسیده بودند .

گفتنی است؛ سسک گلوسفید کوچک پرنده‌ای است کوچک و فعال با بال‌های اخرائی رنگ مشخص و دم نسبتا دراز که شاهپرهای کناری آن سفید است.

سسک گلو سفید پرنده‌ای است بی‌آرام و پرجنب و جوش که با کاکل افراشته و دم سربالا مرتبا از میان بوته‌ها بیرون می‌آید و دوباره به میان آنها بازمی گردد.

سسک گلو سفید در فصل تابستان از پراکندگی فراوانی برخوردار است و به صورت مهاجر عبوری در همه‌جای ایران دیده می شود .

یاکریم اندازه متوسطی دارد ولی از سایر قمری ها بزرگتر است، رنگ شنی صورتی با نیم طوق تیره در پس گردن، سر و سطح شکمی آن کم رنگ‌تر و خاکستری رنگ، با جلای صورتی شرابی (به خصوص در ناحیه سینه) است. سیاهی شاهپرهای نخستین با بقیه پر و بال آن تضاد خاصی دارد است.

تفاوتش با قمری معمولی در این است که دمش درازتر به نظر می آید و سطح پشتی آن قهوه‌ای خاکی کمرنگ و یکدست است، در پشت گردن یک نیم طوق سیاه دارد.

چشمهایش قرمز رنگ است، با سرعت کم پرواز می کند و در پرواز بال ها را کمتر تکان می دهد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار